ATV och UTV i skogen

atv till barn

45 inlägg 22582 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: atv till barn

Fraden  
#542916
jannee skrev:Barnet bör inte vara för ung innan hen får köra en fyrhjuling.
Enda skyddet är ju hjälm, armbågs/axel/handledskydden.
Om någon olycka skulle hända kommer du ALDRIG att förlåta dis själv.
Mognadsgraden varierar visserligen väldigt mycket på barn, men UNDER 7 år skulle jag aldrig låta någon unge sätta sig och framföra ett motordrivet fordon, i alla fall inte något som går fortare än 7 km/tim.
En störtbåge + fyrpunktsbälte borde vara ett tvång på sådana dödsobjekt :!: .


Ett under att ungarna ens får gå omkring på två ben! Dom kan ju ramla och slå sig!

Man kan strypa gasen tills barnen har lärt sig hantera maskinen.
Barn lär sig betydligt snabbare än vad vi vuxna gör.

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: atv till barn

Camaro1969  
#542923
Chamelon skrev:Grabben fick sin när han fyllde 5år och dottern fick sin när hon fyllde 4år.

Nejdå marginellt mycket större än tex. Suzuki 50.


våran blir ju 3 nu snart.. men 3,5 typ till sommarn.. kanske är lite för liten kroppsligt ändå..

jo jag antar det går strypa farten, på bobbycaren är det bredställ som gäller runtom huset, å svänga kan han då iaf så det är dags att utveckla sig

   TS
Användarvisningsbild

Re: atv till barn

Chamelon  
#542933 Jag håller inte alls med dig. Mina barn har kört otroligt mycket, mer eller mindre varje dag i flera år. Jag har spenderat otroligt många timmar springandes bakom dom, åkt med, stått på sidan, sagt till dom och tillrättavisat om de gjort fel. De lär sig otroligt fort och bara de har rätt skydd och man ser till att ATVn inte går speciellt fort.

Självklart kan det ske olyckor men det kan det göra i alla möjliga sammanhang.

Finns anledningar till varför tex. många crossåkare är så duktiga som dom är idag, för dom började när de var några år.

Däremot kan jag säga att när grabben började åka cross i somras så har han varit med om en och annan tipp och fått några blåmärken.

Avatar Fallback

Re: atv till barn

stone66  
#542934 Finns väl fjärrkontroll nu för tiden så man kan stänga av.

Användarvisningsbild

Re: atv till barn

Camaro1969  
#542936
stone66 skrev:Finns väl fjärrkontroll nu för tiden så man kan stänga av.


en sån vill jag absolut ha med

   TS
Användarvisningsbild

Re: atv till barn

Chamelon  
#542937 Fjärrkontroll är standard på Allroad 90S.

Användarvisningsbild

Re: atv till barn

Camaro1969  
#542938 lutar åt en sådan även om 9000:- är mkt pengar... å andra sidan är det billigt om man tänker på vad annat kostar... typ en timmervagn till atvn som jag köpte...

   TS
Användarvisningsbild

Re: atv till barn

Chamelon  
#542941 Ja visst är det så, jag tror verkligen inte att du kommer bli missnöjd :)

Avatar Fallback

Re: atv till barn

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542952 Sån här köpte jag till min dotter som är 8 år, 80cc fyrtakt. Ingen fjärravstängning men det går väl bygga

Användarvisningsbild

Re: atv till barn

Grålle52  
#542983
jannee skrev:Barnet bör inte vara för ung innan hen får köra en fyrhjuling.
Enda skyddet är ju hjälm, armbågs/axel/handledskydden.
Om någon olycka skulle hända kommer du ALDRIG att förlåta dis själv.
Mognadsgraden varierar visserligen väldigt mycket på barn, men UNDER 7 år skulle jag aldrig låta någon unge sätta sig och framföra ett motordrivet fordon, i alla fall inte något som går fortare än 7 km/tim.
En störtbåge + fyrpunktsbälte borde vara ett tvång på sådana dödsobjekt :!: .


Började köra i höskörden när jag var 6år. Grålle var det, och sen en 135a från ca 8år. Tror definitivt man kan köra en liten atv från 4-5år.

Avatar Fallback

Re: atv till barn

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543020 Hände en otäck olycka med en atv när en parvel körde rakt in i en logvägg. Då är en crosscykel säkrare. Tappar de kontrollen så blir de bara liggande.

Avatar Fallback

Re: atv till barn

jannee  
#543023 Den som väntar.... väntar inte för länge.
Jag bara säger om - om det skulle hända något som barnet får lida för resten av sitt liv - Den föräldern vill jag i alla fall inte byta med.
Bara för att det gick bra för dig att köra traktor tidigt, gick även bra för mig, är det inte säkert att det går bra för kidset.
Därpå har du försäkringsfrågan, är ni inom godkänd inhägnad?
Ovan är en bagatell mot om barnet skadas.
Du som förälder är egentligen inte lite oansvarig.
Går det bra, vilket det ofta gör men om ifall att??????????????????
Hur tror du att du kommer att känna dig med ett handikappat barn, vars vållande beror på din dumhet (eftergivenhet - vara snäll)

Användarvisningsbild

Re: atv till barn

Grålle52  
#543028 Ja jag skulle då aldrg låta min son köra traktor vid 6.

Avatar Fallback

Re: atv till barn

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543033 Man kan ta parveln i knät. Låta honom köra eller tro att han kör medan man själv har kontroll. Ta det som en lek och ha fokus på parveln och inte på att något ska bli gjort.

Avatar Fallback

Re: atv till barn

tallen100  
#543054 Det ska börjas i tid, en grålle på en vall och en traktorintresserad sexåring vid ratten är väl knappast något skrämmande om en vuxen är med och har översikt.
Får dom vara med från "början" så är chansen stor att intresset består.
Inte konstigt att det blir dataspelare av en stor del, för snart får väl "ungarna" inte ens köra åkgräsklippare förens dom fyller 17, och då vill dom inte :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).