ATV och UTV i skogen

atv till barn

45 inlägg 22695 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

atv till barn

Camaro1969  
#542681 Hej!

tänkte grabben skulle få sig en atv till sommarn.. är då ca 3,5 år.

skulle gärna vilja ha en med fjärrmanövrerad avstängning och såklart bensindrift.


nån som har erfaranhet av sådana?



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: atv till barn

Fraden  
#542682 Japp. Vi hade en 50cc till grabben. Någon kinamaskin som höll i hop bra. Köpte den beg för flera år sedan. Och kompisen har den fortfarande till sina barn.

Dock är det dåliga hjullager m.m på dessa små.

Ska se om jag kan hitta någon bild.

Användarvisningsbild

Re: atv till barn

Camaro1969  
#542683 tänkte nog köpa en billig kines på ca 50cc som du säger.

sen nästa storlek när han vuxit på sig kan man eventuellt köpa en kvalitetsmaskin.

hade du fjärravstängning på den? funkade det bra?

   TS
Användarvisningsbild

Re: atv till barn

Fraden  
#542685
Camaro1969 skrev:tänkte nog köpa en billig kines på ca 50cc som du säger.

sen nästa storlek när han vuxit på sig kan man eventuellt köpa en kvalitetsmaskin.

hade du fjärravstängning på den? funkade det bra?


Japp. Hade fjärr.
Fungerade bra tills det kom in fukt och det ärjade sönder

I dag har dottern (sonen är 16år i dag och kör mina stora maskiner) som är 11år en 150cc vägreggad med back som hon glider omkring på istället.

Användarvisningsbild

Re: atv till barn

Camaro1969  
#542687 var din utrustad med fjärravstängning som original?

har hittat denna som verkar ha det..
https://www.mtis.se/atvs/21374-smc-buzz-50-bensin.html

dock tycker jag 10000:- är lite över vad jag tänkt mig... men det kanske är en kvalitetsmaskin trots att det låter kina på namnet =)

   TS
Avatar Fallback

Re: atv till barn

uffejohan  
#542694 Nja, en 3.5-åring på en ATV... Jag köpte en till mina barnbarn när de var i den åldern, fjärravstängning och allt. Trots detta lyckades ett av barnen braka in i ett träd, bara tur att han klarade sej som han gjorde. Det räcker med några sekunders bristande uppmärksamhet så blir det lätt en olycka. Barn i den åldern är inte kör-mogna. Låt barnen längta nåt år till och köp en lite rejälare maskin som du kan strypa till lämplig maxfart.

Användarvisningsbild

Re: atv till barn

Camaro1969  
#542695 han älskar att åka atv och skoter osv... så klart han ska ha en egen =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: atv till barn

Fraden  
#542696
Camaro1969 skrev:han älskar att åka atv och skoter osv... så klart han ska ha en egen =)


Helt rätt!
Ja, min var original med fjärr.

Användarvisningsbild

Re: atv till barn

Camaro1969  
#542697 vad hade du för modell, märke?

finns de att köpa nu?

   TS
Användarvisningsbild

atv till barn

Fraden  
#542700
Camaro1969 skrev:vad hade du för modell, märke?

finns de att köpa nu?


Såg ut så här:
http://www.skyteammotor.com/Product/ATV-QUAD/50/

Har för mig att det sitter en loncin motor på den vi hade.

Hittade en på blocket:
https://www.blocket.se/vi/83215829.htm

Användarvisningsbild

Re: atv till barn

Fraden  
#542702
Camaro1969 skrev:vad hade du för modell, märke?

finns de att köpa nu?


Kom på att det finns en film på den lille som grabben körde (här 6år)


Användarvisningsbild

Re: atv till barn

Chamelon  
#542910 Mina barn har en varsin Allroad 90S. Det går att ställa hur snabbt den skall gå, den har dödmansgrepp bak så man kan gå med i början, finns även fjärrkontroll så du kan stänga av den på distans.

Detta är en lite dyrare kines maskin. Barnens maskiner har fungerat riktigt bra, grabben har haft den i 3år och dottern i 2år. Jag har bytt batteri på dem en gång då jag glömde sätta i c-tek laddaren under förra vintern så larmet drog ur batteriet. Annars har jag bara bytt en liten reservdel på grabbens för 125kr.

Jag har en bekant vars barn har en varsin Arctic cat 90cc. Det går såklart inte att jämföra mina två med dessa då priset är det tredubbla. Är du lite händig så skulle jag rekommendera Allroaden.

Några rekommendationer.
Se till att ha Allroaden på underhållsladdning med en tex. C-tek laddare, då "fjärrstoppen" drar lite ström hela tiden.
Alternativt montera en huvudströmbrytare så att du kan stänga av den efter varje gång.

Användarvisningsbild

Re: atv till barn

Camaro1969  
#542911
Chamelon skrev:Mina barn har en varsin Allroad 90S. Det går att ställa hur snabbt den skall gå, den har dödmansgrepp bak så man kan gå med i början, finns även fjärrkontroll så du kan stänga av den på distans.

Detta är en lite dyrare kines maskin. Barnens maskiner har fungerat riktigt bra, grabben har haft den i 3år och dottern i 2år. Jag har bytt batteri på dem en gång då jag glömde sätta i c-tek laddaren under förra vintern så larmet drog ur batteriet. Annars har jag bara bytt en liten reservdel på grabbens för 125kr.

Jag har en bekant vars barn har en varsin Arctic cat 90cc. Det går såklart inte att jämföra mina två med dessa då priset är det tredubbla. Är du lite händig så skulle jag rekommendera Allroaden.

Några rekommendationer.
Se till att ha Allroaden på underhållsladdning med en tex. C-tek laddare, då "fjärrstoppen" drar lite ström hela tiden.
Alternativt montera en huvudströmbrytare så att du kan stänga av den efter varje gång.


hur gammal var den yngsta när de började köra dessa? de ser lite stor ut?

   TS
Användarvisningsbild

Re: atv till barn

Chamelon  
#542913 Grabben fick sin när han fyllde 5år och dottern fick sin när hon fyllde 4år.

Nejdå marginellt mycket större än tex. Suzuki 50.

Avatar Fallback

Re: atv till barn

jannee  
#542915 Barnet bör inte vara för ung innan hen får köra en fyrhjuling.
Enda skyddet är ju hjälm, armbågs/axel/handledskydden.
Om någon olycka skulle hända kommer du ALDRIG att förlåta dis själv.
Mognadsgraden varierar visserligen väldigt mycket på barn, men UNDER 7 år skulle jag aldrig låta någon unge sätta sig och framföra ett motordrivet fordon, i alla fall inte något som går fortare än 7 km/tim.
En störtbåge + fyrpunktsbälte borde vara ett tvång på sådana dödsobjekt :!: .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).