Föryngring

Planteringstips Douglasgran

21 inlägg 21873 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Planteringstips Douglasgran

Älgfoderodlare  
#542569 Planterade 200 Douglas för 4 år sedan i SÖ Härjedalen. Ca. 95 % överlevnad hittills. Jag har inte sett några direkta frostskador, tror mer på att det var lite för dålig prov. för att klara denna breddgrad. De står i SV lut på åkermark o har en vägg av rotuppslag av Asp på Ö sidan som nog gjort att de klarat frosten. Har inte haft en enda betning än då samtliga plantor har nät som skydd. Skall försöka utöka om jag hittar lämplig prov.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Planteringstips Douglasgran

Badger  
#798453 Läste om era problem med viltbetning. Har något testat att skydda med tejp i toppen eller att spruta dem Trico?

Användarvisningsbild

Re: Planteringstips Douglasgran

Björn T  
#798456 Satsa på ett riktigt viltstängsel istället. Kostar lite pengar, men då slipper du både jobb och problem i framtiden. Jag har cirka ett hektar ädellöv som är hängnat, och satan vad det växer.

Användarvisningsbild

Re: Planteringstips Douglasgran

Badger  
#798461 Stängsel sätter inte upp sig självt. Hägnade in en liten plätt för fruktträd. Det gör jag inte om.

Avatar Fallback

Re: Planteringstips Douglasgran

Chainsaw Charlie  
#798492 Trico fungerar bra. Jag har några planteringar som jag sprutar varje år och där är i princip inga betesskador. Däremot en hel del fejningsskador från råbockarna.

Användarvisningsbild

Re: Planteringstips Douglasgran

Badger  
#798502 Ok. Låter de bli att äta dem helt med Trico eller äter de sidogrenarna istället. Fejandet är så klart alltid ett problem också. Hur många procent ungefär fejjar de sönder hos dig?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).