Föryngring

frötall

63 inlägg 30799 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: frötall

Älgfoderodlare  
#542418
Lars Lundqvist SLU skrev:
Flax12 skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Det skiljer mellan olika arter. Contorta har (när de blir äldre) kottar som inte klänger förrän de hettas upp, men vår svenska tall bildar ingen fröbank och behöver bara fukt för att gro.

Funderar lite på detta inlägg.... Hur mycket äldre? Jag har ca: 2000 m3sk contorta som planterades som hjälpplantering i mitten av -70 talet, och dom frösår sig väl så bra som tallen i vägbankar och luckor. Även klängt kottar och drivit upp några lådor för plantering.


Med äldre menar jag gammal. Med 70-talet menar du väl 1970-talet, dvs inte ens 50 år? Det är inte äldre skog.


Jag har tagit Contorta plant i ett dike på nordväst lut högst uppe på ett berg, där träden är ca. 25-30 år. Det som jag reagerade på när det gällde Contorta'n är att den har kottar både på kvistarna o direkt på stammen. Är det skillnad på dessa eller har den bara "optimerat" sitt sätt att skapa max med frö ?

Arevo
Användarvisningsbild

Re: frötall

Lars Lundqvist SLU  
#542425 Contortan sätter kott extremt tidigt jämfört med svensk tall. Nej, såvitt jag vet är det ingen skillnad på kottar och kottar på unga contortor.

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542427
Skogsante skrev:Hur länge måste man behålla fröträden? Har en avdelning där förre ägaren ställde frötall och markberedde för 7 år sedan. Man kan då inte se något föryngrat bestånd ännu. Hur många år tar det för ett tallfrö att gro och rota sig till en planta? Ska man anta att tallarna släppt sitt frö nu eller skall jag spara dem tills ett nytt bestånd med säkerhet växt upp?

Återkoppling på denna fråga efter över 10 år.. Frötallarna avverkades 2009, nu har jag fått upp en röjningsskog av tall. Den är 10-12 år och ca 2-3 m hög. Inte säkert för älg än men om några år ska ett bestånd röjas fram och 2000 stammar sparas per hektar. Måste väl funnits en massa småplantor som man inte kunde se för 10 år sedan ändå måste jag säga att frötall i kombination med markberedning gav en bra föryngring.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).