Skogsnyheter

Indexator i Vindeln får ny ägare

5 inlägg 2645 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Indexator i Vindeln får ny ägare

Torbjörn Johnsen  
#541960 Rotatortillverkaren Indexator i Vindeln säljs enligt SVT Västerbotten till investmentbolaget Lifco. Skogsforum besökte Indexator i somras under vår träff i Vindeln och du kan läsa mer om Indexator i tråden Indexator får världens skogsbruk i swing.

– Indexator har funnits i familjen Jonssons ägo sedan mitten av 70-talet. De har gjort ett jättejobb, men på grund av ett generationsskifte har man behövt hitta en bra lösning för bolagets framtid. Det är jag övertygad om att man gjort, säger Gunnar Bålfors.


Gunnar Bålfårs tror enligt SVT Västerbotten att det finns goda utsikter att Indexator får jobba vidare som ett lönsamt bolag med Vindeln som centralort.

Investmentbolaget Lifco som nu köper Indexator från ägarfamiljen har sedan tidigare satsat på företag inom skogssektorn i och med att man förvärvat Hultdins i Malå och Haglöf Sweden i Långsele. Mer om det i de här trådarna:

Lifco ny ägare till Hultdin System AB

Investmentbolag köper Haglöf
Indexator i Vindeln är en världsledande tillverkare av rotatorer för skogsbrukets maskiner. Foto: Indexator.se




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Indexator i Vindeln får ny ägare

aalg  
#541983 Tråkigt, och ruskigt dumt, att vi har ett skattesystem som missgynnar att bolag säljs inom familjen istället för någon utomstående.
Jag tror att det är viktigt med lokala ägare.

Avatar Fallback

Re: Indexator i Vindeln får ny ägare

ulfgustav  
#542002 Indexator ett mycket fint företag som jag haft mycket kontakt med genom åren, egentligen ända sedan mitten på 70-talet då jag hade nöjet att lära känna Allan Jonsson, har senare även haft nära och bra kontakt med övriga delar av familjen jonsson som varit involverade i företagen. LIFCO är ett börsnoterat svenskt välmående konglomerat med ett stort antal företag så Indexator har nog hamnat i en bra företagsgrupp, bättre det än hamna hos någon sk "riskkapitalist"

Avatar Fallback

Re: Indexator i Vindeln får ny ägare

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542303 Efter som ingen vet hur framtiden blir så kan tyckandet vara fritt.
Lifco är säkert bra för exportsatsningar. Tror till och med mycket bra.
Att inte världen står med öppna armar för att ta i mot, typ rotortiltar.
Är förvånande, med tanke på att en grävare som saknar det tillbehöret inte är särskilt eftertraktat i Sverige-
Övriga Europa kommer långsamt med montage av rotortiltar ( nyhet för dom )
Japaner höll på att överhetta kameran vid ett tillfälle alldeles nyligen, vid Fors kartongfabrik.
När de fick se vad en grävmaskin kunde variera skopinställningen.
Amerikanarna har inget eget fabrikat, så dom tror inte det finns.
Därför tror jag att det är en mycket bra lösning som blev.
Vindeln kommer att växa.
Lifco kommer oxå att växa.

Avatar Fallback

Re: Indexator i Vindeln får ny ägare

ulfgustav  
#542310 Hej Famag du verkar blanda ihop Indexator med Rotortilt. Det är Indexator som tillverkar rotatorer till bla skogskranar som är sålt. Rotortilt är ett fristående företag som inte berörs och där är Anders Jonsson VD

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).