Föryngring

Plantera om bok, ek och lönn

21 inlägg 10716 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Plantera om bok, ek och lönn

Älgfoderodlare  
#542181 Var i Norge håller du till Jens ? Tänkte att om du vill ha mer Ek kan jag ev. ordna en del Ekollon åt dig till hösten. Har en stor Ek här i Mora som jag tagit mina från som tagit sig i Härjedalen. I år hade den enormt med Ekollon så man får väl se till hösten om det blir några. Men de verkar ju gå bra att skicka dom. Har köpt Querqes Macrocarpa från USA som klarat resan hit o tagit sig.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Plantera om bok, ek och lönn

JensSkoog  
#542192
Älgfoderodlare skrev:Var i Norge håller du till Jens ? Tänkte att om du vill ha mer Ek kan jag ev. ordna en del Ekollon åt dig till hösten. Har en stor Ek här i Mora som jag tagit mina från som tagit sig i Härjedalen. I år hade den enormt med Ekollon så man får väl se till hösten om det blir några. Men de verkar ju gå bra att skicka dom. Har köpt Querqes Macrocarpa från USA som klarat resan hit o tagit sig.

Trevligt av dig, @Älgfoderodlare, 🤗 men vi har bra med ek här i på "Solkusten" i Vestfold, men det svåra är att få odlat dom fram så dom når rådjiur och älgsäker höjd. Samma problemet är det med tallföryngring. Jag blir lika förvånade varje gång jag hittar en ungtall som har klarat sig upp i ett par meter.

Användarvisningsbild

Re: Plantera om bok, ek och lönn

Älgfoderodlare  
#542193 Hej igen Jens. Jag sätter ju en tub av trådnät 90 cm högt som skydd mest för Rådjurens fejning o betning. Det fungerar bra o kan sitta i många år utan att det stör plantan.

Användarvisningsbild

Re: Plantera om bok, ek och lönn

JensSkoog  
#542200 Har du en bild av det, @Älgfoderodlare ?
Kunne varit intressant att testa ut båda med ek och med tall.

Användarvisningsbild

Re: Plantera om bok, ek och lönn

Älgfoderodlare  
#542202
JensSkoog skrev:Har du en bild av det, @Älgfoderodlare ?
Kunne varit intressant att testa ut båda med ek och med tall.


Hej Jens ! Det finns en del bilder av dom i tråden "Odlingsförsök med nya arter av barrträd" i kat. "Skogsägare / Trädslag". Jag har olika höjder så de passar vid olika åldrar o arter. Men kolla får du se. Jag tar mellanläggspinnar från vår trähandlare som är tryckimp. o ca. 1 m lång vässar dom en del. Klipper bitar av Trädnätet i olika längder för att passa plantan beroende på hur stor den är. Men mellan 45-55 cm o skjuter fast det med häftpistol. Här kostar en 30 m rulle 60 cm galvat nät 69:-, så det blir ca. 3-3,50:- st. Det finns även bilder på Lärk som har en tub som är ca. dubbla stamdiam. som har kommit upp några meter. De skyddar jag främst mot fejning av Rådjur. Kvistbete eller toppbrott kan ju ett träd ta, men får de hela barken bortfläkt är det ju kört med den plantan.

Användarvisningsbild

Re: Plantera om bok, ek och lönn

JensSkoog  
#542205 Tackar :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).