Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

52 inlägg 17914 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

Lars Lundqvist SLU  
#541992 Strax före jul blev det äntligen en svensk sammanfattning av den översiktsartikel som jag publicerade för ett år sen. Obs, numreringen är lite lattjo... den kom inte 2017 utan sent 2018.

PS. Varför är Skogsforums struktur helt uppbyggd enligt trakthyggesbruk? Varför finns det ingen allmän rubrik Skogsskötsel eller Alternativt Skogsbruk?

https://www.slu.se/globalassets/ew/ew-c ... 4_2017.pdf



   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541996 Intressant artikel, jag har inte läst något om blädning tidigare på Skogsforum.

Men hur ska skötseln egentligen ske? ser på bilderna att beståndet verkar helt oröjt, ska inga röjningar ske? hur många stammar per hektar tycker du att en bädningsskog ska hålla? En stor utmaning är även kör och fällskador i befintligt bestånd vid avverkning av de stora träden, hur ser du på det?

Användarvisningsbild

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

Lars Lundqvist SLU  
#542013 Nej, absolut ingen röjning om du med det menar avverkning av mindre träd. Det är ju de som ska bli stora så småningom.

Körskador, ingeg problem eftersom man har samma stickvägar vid varje blädning.

Fälldkador, är inget stort problem förutsatt att man gör relativt svaga och tätt återkommande blädningar, och dessutom använder en stor skördare som kan styra fällriktning och lyfta träden mot stickvägen inför upparbetning. Du avverkar ju bara 50–100 träd per hektar vid varje blädning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

Fredrik Reuter  
#542024 Hej,

Ang vår struktur i forumet så bygger den först på en grund av hur majoriteten av skogen sköttes i Sverige 2005 (när jag startade upp forumet). Men sedan är forumkategorierna levande och baseras på önskemål från alla oss medlemmar. Baserat på tidigare erfarenheter så förbehåller vi oss rätten att ta det slutgiltiga beslutet om en ny kategori eller inte, annars är det någon form av demokrati som råder.

Jag vill inte kapa denna tråd med kategoridiskussioner så jag hänvisar resten av ev diskussion till Vilka kategorier saknas på skogsforum?

På ditt ämne Lars: När man är inne så ofta med de tyngsta maskinerna så måste stick- men främst basvägarna vara väl anpassade för uppgiften, eller?

Användarvisningsbild

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

Lars Lundqvist SLU  
#542025 Det krävs stora skördare för att kunna hantera de stora granar som ska avverkas men det räcker med en medelstor skotare för att få bra ekonomi på terrängtransporten. Men ja, eftersom vägarna återanvänds så krävs viss eftertanke vid första blädningen. Där det finns risk för körskador, lämna den fläcken som hänsynsyta. Sådana krävs ju oavseyy skötselsystem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542056 Hur manga stammer är lämplig i en blädningsskog per hektar?

Användarvisningsbild

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

Lars Lundqvist SLU  
#542059 Har du läst det Fakta Skog som jag länkade till? Det är strukturen och volymen som är det centrala. Du kan inte räkna stamantal. Hur små plantor tänkte du i såna fall inkludera?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

Älgfoderodlare  
#542086 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

Lars Lundqvist SLU  
#542110 Det du citerade betyder att om trakthyggesskogen får stå kvar längre än till lägsta tillåtna ålder för slutavverkning så ger den högre långsiktig tillväxt. Och det genomsnittliga virkesförrådet, sett över en hel omloppstid, blir i det fallet något högre vid trakthyggesbruk.

Om man sen tittar bara på trakthyggesbruk så skulle ett stort stamantal och gallringsfritt ge större genomsnittligt virkesförråd än vad vi har idag i skogarna. Tillväxten skulle också bli högre, men en stor del skulle gå till spillo som självgallring, så man brukar räkna med att den tillvaratagna volymen ökar om man låggallrar lagom svagt, så man förebygger självgallring.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

Knegarn  
#542119 Jyst nu gallrar jag ett skifte som blädats på 60 talet. Fy tusan alltså.

Användarvisningsbild

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

Lars Lundqvist SLU  
#542120
Knegarn skrev:Jyst nu gallrar jag ett skifte som blädats på 60 talet. Fy tusan alltså.

Nej, det ser inte ut att ha blädats, för i så fall hade det varit en blädningsskog där. :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542122
Lars Lundqvist SLU skrev:Det är strukturen och volymen som är det centrala. Du kan inte räkna stamantal. Hur små plantor tänkte du i såna fall inkludera?
Ja, ok då förstår jag hur du menar. Men jag tror att det kan bli väldigt tråkiga skogar om man inte går in och röjer. Tänker både på att medelstammen blir klen och kvalitativt sämre samt att det riskeras att bli mycket höga stammantal vilket ger skogar med tät underväxt utan sikt.

Användarvisningsbild

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

Lars Lundqvist SLU  
#542123 Om du röjer förstör du alltihop. Och självklart är det ingen sikt. Det är ett av de kriterier som vi lär studenterna: om du ser längre än 10-15 meter så är det knappast en blädningsskog.

Glöm ALLT du lärt dig om skogsbruk och sen försöker du läsa texten igen, exakt bara det som står, utan att lägga till nåt av det du kan om trakthyggesbruk.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

Mellberg  
#542161 Finns ingen blädningsskog vill jag påstå, har aldrig sett någon efter 50 år med skogsbruk. Varken i bondskog eller bolagsskog.

Blädning var i verkligheten dimensionsavverkning och detta utarmade våra skogars produktionsförmåga på sikt. Så skapades den "gröna lögnen".

Trakthyggesbruket innebar ett skötselsystem som fortfarande är överlägset alla andra skogsbruksmetoder.

Användarvisningsbild

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

Torbjörn Johnsen  
#542164 Jag länkar in den här eminenta tråden som ger mycket fakta i ämnet:
Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).