Skogsvagn (Huggarvagnar)

Byta till EHC ventilpaket på Mowi 400 kran

10 inlägg 7076 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byta till EHC ventilpaket på Mowi 400 kran

Henrik.E  
#541766 Har en mowi 400 kran som sitter på en 1050 vagn som jag funderar på att uppgradera med ett elstyrt ventilpaket för att kunna köra kranen radiostyrt.
Vilken sorts ventil är det man får om man väljer till el-propstyrt ventilpaket från början till en sån här kran från Mowi eller motsvarande storlek av kran från Moheda ?

Dom vanligaste ventilpaketen för skogskranar verkar vara dom som kallas BC60 och EX38.
Kan det vara nån av dessa som sitter orginalmonterade eller är det nån dyrare ventil från Parker eller liknande ?
BC60 ventilen är iaf lite billigare och har ett maxflöde av 70 l/min.
EX38 klarar 130 l/min och denna har nog lite bättre flowsharing.

Frågan är väl om man behöver en 3/4" ventil med 130 l/min till en 400 kran ? Enligt Mowi så är ju rek oljeflöde bara 30-35 l/min på denna. Har 55 l/min på traktorn och känner att detta flöde räcker utmärkt för mig.
Risken är väl dock att det blir sämre känsla med den billigare ventilen för man brukar ju få vad man betalar för :lol:

Hur många sektioner brukar det sen sitta på ehc paketen då som är orginalmonterade till kranar ?
5 st går ju åt till en parallelkran utan utskjut inkl grip och rotator men sen är ju frågan om man vill ha en ventil för varje stödben, en för winch och kanske en extra för utskjut eller framtida funktion ?
Blir ju 9 sektioner isf.


Senast redigerad av Henrik.E ons 02 jan 2019, 22:16, redigerad totalt 1 gång.

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Byta till EHC ventilpaket på Mowi 400 kran

ss0803  
#541771 Det FTG använt historiskt är Hydrocontrol EX38. Hur det är om du köper nytt idag vet jag dock inte.

Vi har totalt 8 sektioner, 6 till vikarmskranen plus vinsch och vagnstyrning.

EX38 är dock byggbar med upp till 10 sektioner!

Avatar Fallback

Re: Byta till EHC ventilpaket på Mowi 400 kran

Henrik.E  
#541778 Ok 👍
Ni har alltså även vagnstyrningen som ligger på denna ventil men ej stödbenen ?
Vilka spakar har ni till detta ventilpaket och hur tycker du känslan är med detta ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta till EHC ventilpaket på Mowi 400 kran

Seb macahan  
#541786 Jag tror att Ex38 är den som monteras idag. Har själv ett något sämre än Ex38, tror mitt är ett 70L (Kesla kör valvoil), nu har jag vikarmskran men jag skulle både vilja ha bättre flowsharing och bättre flöde. Framförallt när man kör med stegmataraggregatet. Har du 50L i traktorn får du ingen glädje av en större ventil. Men kan ju vara bra om du i framtiden byter traktor eller sätter extern pump.
Du behöver definitivt 1ventil till varje stödben, vinschen behöver nödvändigtvis inte kopplas över en ventil (om den är radiostyrd), går ibland att koppla från retur eller ett överströms uttag på gaveln på ventilen. Köper du ett byggbart block som jag tror Ex38 är kan du alltid köpa till ventilsektioner om du behöver fler. Annars till en mowi skulle jag säga att det räcker med 7ventiler (8 om du vill ha vinsch över ventilen).

Användarvisningsbild

Re: Byta till EHC ventilpaket på Mowi 400 kran

ss0803  
#541795
Henrik.E skrev:Ni har alltså även vagnstyrningen som ligger på denna ventil men ej stödbenen ?

Inga stödben på vagnen.
Henrik.E skrev:Vilka spakar har ni till detta ventilpaket och hur tycker du känslan är med detta ?

Otto-spakar. Känslan är ok, men det finns betydligt bättre ventiler om man vill betala.

Avatar Fallback

Re: Byta till EHC ventilpaket på Mowi 400 kran

Henrik.E  
#541799 Nån gång kommer ju traktorn bytas till en större som även säkert har mer flöde men frågan är om man har nytta av det till bara kranen ?
Som du säger så kör man stegmatare som du gör så blir det ju en annan sak.
Kanske dumt att snåla då det "bara" skiljer ca 7-8 k i pris mellan dom olika ventilpaketen ?
Har nu vinschen liggandes på en egen ventil ( on/off ) utanför ventilpaketet så man skulle ju kunna fortsätta med denna lösningen för att klara sig med en sektion mindre på nya ventilpaketet.
Det går ju att koppla denna till nya radion också men då har man ju då inte lyxen att kunna köra den proppstyrt men det är ju inte hela världen.
Varje extra funktion kostar ca 3k extra annars på ett EX38 paket.

Var hittar man ett EX38 ventilpaket billigast då ?
Undra om det även skiljer sig i hur dom är konfigruerade vid leverans beroende på var och
vem man köper dom ifrån ?
Kan det finnas olika sorters slider i den modellen av ventil beroende på hur man vill ha dom att gå ?
Olika utformning av sliderna och dess öppningar kan ju få stora skillnader på gången.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta till EHC ventilpaket på Mowi 400 kran

Seb macahan  
#541807 Ex38 säljs av både Rotec engineering och Weimer, vem som är billigast vet jag inte. Sen kanske man ska fundera lite på vilken typ av spak och styrsystem man ska ha.
Ska jag någon gång byta system kommer jag att satsa på en 'riktigt" styrning där man kan ställa "ramp-tider" och känslighet på spakarna. Ergo Digi stick som ofta erbjuds till Ex38 har väl vissa begränsningar. Men ett riktigt styrsystem med tex HFX, Fabercom eller Otto-spakar är dyrare men ger mycket mer möjlighet att justera in spakarna som man vill ha det. Det tror man inte man "behöver" och vad man behöver är en helt annan diskussion. Men när jag valde mitt system tänkte jag att det var Overkill och körde på en enklare styrning, Walvoil egen. Men nu har så mycket ändrats mot vad det var meningen från början. Idag hade jag gärna betalat de extra tusenlappar för att få en riktigt bra ventil. Förbättrar man lite här och lite där så ser man "bristerna" både här och där och till slut önskar man sig en "skotarkran" med riktigt bra hydraulik och styrning. Men då är man uppe på samma pengar som hela skogsvagnen kostar för de flesta "vanliga" hobby brukare. Men handlar det om 5-15% dyrare för o få en bra ventil med bra styrning så kommer du troligtvis ångra dig om du snålare. Hela kranen blir så mycket bättre med el-prop så du kommer att vilja ha de där sista finesserna. Det handlar om småsaker som aldrig går att välja till på en manuell ventil, tex ramp-tider, min och max utslag, dämpning vid tillbakagång etc man kan tex ha olika inställningar för olika arbeten. Men visst, allt kostar!!!! Dessutom inbillar jag mig att en parallell förd kran är mindre känsliga för dessa "extra funktioner" jämfört med en vikarmskran.

Avatar Fallback

Re: Byta till EHC ventilpaket på Mowi 400 kran

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541815 ...
Senast redigerad av getost91 tis 07 feb 2023, 21:00, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Byta till EHC ventilpaket på Mowi 400 kran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541839 Kör oxå med EX38 ihop med ergo digistick till en FMV390
Ventilens slid beställs med olika flöden beroende på funktioner och chochventilerna är fasta så de gäller att beställa rätt från början.
Huvudtryckbegränsaren däremot är ställbar inom vissa ramar.
Sen är ventilen möjlig att använda både ls o rundpumpning med mindre ombyggnad, fick ändra ventilen till vagnsdriften från ls till rundpumpning med en ombyggndssats för under 1000 lappen.

Nackdelen ergo spaken för min del är att jag egentligen hade velat ha 2 olika inställningar när skotar/ kör med arbron.
Är inte så snabbt att ändra inställningarna direkt i spaken

Avatar Fallback

Re: Byta till EHC ventilpaket på Mowi 400 kran

Henrik.E  
#541846 Anledningen till att jag vill byta till EHC nu är för att jag vill kunna köra kranen med radiostyrning.
Har inte nån bra skogsanpassad traktor nu och ej vändbar förarplats heller så jag tänker mig att det ska bli smidigare att sitta med en radiostyrd dosa i knät än att ha spakarna i bakrutan.
Blir ju så mycket enklare att koppla vagnen också om man har ventilpaketet på vagnen.
Byter jag sen traktor så kan jag ju komplettera med minispakar av nån modell i armstöden när jag ändå har ventilen.

Har tidigare haft en Kockum 84-31 med lite nyare kran och ventilpaket.
Det satt en Cranab XL 650 på den med ett Olsbergs PV90 ventilpaket med pistolspakar.
Det var väldigt bra känsla i dessa saker men jag hade en del krångel med pistolspakarna så jag bytte ut dom mot
ergo digistick.
Dom nya spakarna funkade ju men hade inte samma känsla som dom gamla tycker jag men dom var ganska lätta att ställa in.
Jag köpte till en förstärkare till dessa för att kunna ändra matande spänning med en potentiometer.
Högre spänning = högre hastighet på kranrörelserna så man slapp då ställa varje funktion för sig om man ville justera.

När jag köpte spakarna kostade nog digistick 1/3 del mot vad finare spakar som tex ottospakar gjorde. Idag skiljer det mindre verkar det som så skulle jag köpt nya elspakar idag så hade det nog blivit nåt annat.

Och som Seb macahan säger så tror jag nog att en perallellkran är mindre känslig för feloptimerade funktioner i ventil och spakar.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).