Föryngring

frötall

63 inlägg 30636 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: frötall

Camaro1969  
#541664
Botvig skrev:Att tallfrö inte skulle klara mer än en säsong tror jag inte på.
Om man läser om tallfrö sägs det att det finns många faktorer som spelar in.
En del frö har skal som behöver hög värme för att spricka och sedan börja gro, troligtvis anpassade för ev, skogsbrand.
Vad jag har läst kan ett frö ligga i marken upp till 7 år för att sedan gro.

Intressant, så tror jag med, med fokus på tror

Arevo
Användarvisningsbild

Re: frötall

Lars Lundqvist SLU  
#541666 Det skiljer mellan olika arter. Contorta har (när de blir äldre) kottar som inte klänger förrän de hettas upp, men vår svenska tall bildar ingen fröbank och behöver bara fukt för att gro.

Avatar Fallback

Re: frötall

Botvig  
#541677 Lars. Hur är det med frön som inte får rätta förutsättningen för att gro under första säsongen.
Blir de fördärvade eller klarar de att gro vid rätt förutsättning?

Användarvisningsbild

Re: frötall

Lars Lundqvist SLU  
#541681 Dom blir normalt förstörda eller uppätna.

Användarvisningsbild

Re: frötall

Älgfoderodlare  
#541689
Lars Lundqvist SLU skrev:Dom blir normalt förstörda eller uppätna.


När vi gjorde ett litet hygge för många år sedan, så resonerade jag med inköparen om att ställa några fröträd. Han ansåg då inte att det behövdes av skälet att marken redan innehöll så många frön som bara väntade på att gro när rätt förutsättningar skapades. M.a.o så skulle då frön som redan var ett antal år finnas i backen o gro när de övriga träden togs bort. Då skulle detta vara fel ? Har nu även på värt nyaste hygge, sett självföryngring som kommit mitt på hygget ca. 100 m från närmaste fröträd ca. 7-8 år efter det att hygget gjordes. Och det bör ju skilja mycket mellan trädarter i så fall. Jag provade att ta Ekplantor i Norduppland i början på 2000, som hade börjat gro sedan man gallrat på en mark med Tall där det inte hade stått någon Ek på över 30 år. Ekollonen låg ca. 6-7 cm ner i sanden i cirkel där det förmodligen stått en Ek en gång i tiden, men hade börjat gro o jag tog plantor med endast de första årsbladen som kommit upp.. Men även mina Abies Grandis frön som jag sådde våren 2017, kom ju inte upp förrän nu på sommaren 2018. Och vad jag har läst så är det just det skyddande tunna fettlagret just under fröskalet som skyddar fröet tills dess att det blir förutsättningar att gro. Och att det ska vara just värme som får fettet att expandera o spräcka fröskalet eller fukt som får fröskalet att spricka o fröet kan börja gro. Vilket stämmer bäst över på våra barrträd ?

Avatar Fallback

Re: frötall

jannee  
#541692 Frö från gran kan ligga i marken flera år innan de gror. Troligtvis minst 5 år om inte mer.

Användarvisningsbild

Re: frötall

halvproffs  
#541693
Camaro1969 skrev:
Botvig skrev:Att tallfrö inte skulle klara mer än en säsong tror jag inte på.
Om man läser om tallfrö sägs det att det finns många faktorer som spelar in.
En del frö har skal som behöver hög värme för att spricka och sedan börja gro, troligtvis anpassade för ev, skogsbrand.
Vad jag har läst kan ett frö ligga i marken upp till 7 år för att sedan gro.

Intressant, så tror jag med, med fokus på tror


Är lite kluven där jag med. 1ha slutavverkning. tror att det var1986. 1990 togs frötallarna bort med en väldigt dålig föryngring, nästan obefintlig och och så var det flera år efteråt. 1998 var jag dit på koll och det var en grön matta av tallplant så nu i vintras som var 1:a gallrades området med mycket fint resultat. Fanns inga större tallar i närheten heller. Är supernöjd fast det tog tid.

Användarvisningsbild

Re: frötall

Lars Lundqvist SLU  
#541695 Vår tall och gran kan sprida fröna långt vid rätt förutsättningar. Dessutom, handen på hjärtat, hur noga kröp ni och letade groddplantor nere i riset?

Ek kan jag för lite om för att våga uttala mig.

Användarvisningsbild

Re: frötall

Älgfoderodlare  
#541697
Lars Lundqvist SLU skrev:Vår tall och gran kan sprida fröna långt vid rätt förutsättningar. Dessutom, handen på hjärtat, hur noga kröp ni och letade groddplantor nere i riset?

Ek kan jag för lite om för att våga uttala mig.


Handen på marken menar du väl ? Jag är ju av den sorten som håller på med lite annorlunda saker, vilket gör att jag som oftast har näsan i backen vid o runt mina försöksodlingar. Och visst ser jag nya plantuppslag i de planteringsgropar jag gör, som kommer år från år. Men det är ju som oftast ganska nära den idag befintliga kvarvarande skogen som håller fröträd. Så när jag ser små nyuppkomna plantor på de mest underliga ställen så kollar man ju lite extra. Det jag då oftast sett är högar av kott i gropar, kvisthögar, bärris o i körspår från avverkningen som gjordes på snart 10 år sedan. Bara mina obs !

Användarvisningsbild

Re: frötall

Mellberg  
#541714 En groddplanta är oftast mycket svår att upptäcka och de flesta dör bort ganska omgående. Ofta produceras frön men ibland är grobarheten i stort sett obefintlig. Friställda tallar med kraftiga mörkgröna kronor producerar det bästa fröet och det gör dom i stort sett kontinuerligt. Tallfrö kan spridas minst 500 meter.

Granen har en mer ojämn fröproduktion, men ungefär vart 7e år får man ett granfröår med enorma frömängder. Etablerade granplantor har en förmåga att överleva i minst en mansålder och sätta fart när betingelserna är dom rätta.

Vill man förvara frön en längre tid är det bara att lägga dom i frysen. Förvaras dom bara torrt, sjunker grobarheten över tid.

Avatar Fallback

Re: frötall

hildur  
#541718
Axl skrev:Det blir rätt stora hål efter frötallarna. Och ska du hålla grundytan i gallringen så blir det nog inte mycket mer uttag i gallringen.

Avatar Fallback

Re: frötall

Värmlänning  
#541810
Älgfoderodlare skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Dom blir normalt förstörda eller uppätna.


När vi gjorde ett litet hygge för många år sedan, så resonerade jag med inköparen om att ställa några fröträd. Han ansåg då inte att det behövdes av skälet att marken redan innehöll så många frön som bara väntade på att gro när rätt förutsättningar skapades. M.a.o så skulle då frön som redan var ett antal år finnas i backen o gro när de övriga träden togs bort. Då skulle detta vara fel ? Har nu även på värt nyaste hygge, sett självföryngring som kommit mitt på hygget ca. 100 m från närmaste fröträd ca. 7-8 år efter det att hygget gjordes. Och det bör ju skilja mycket mellan trädarter i så fall. Jag provade att ta Ekplantor i Norduppland i början på 2000, som hade börjat gro sedan man gallrat på en mark med Tall där det inte hade stått någon Ek på över 30 år. Ekollonen låg ca. 6-7 cm ner i sanden i cirkel där det förmodligen stått en Ek en gång i tiden, men hade börjat gro o jag tog plantor med endast de första årsbladen som kommit upp.. Men även mina Abies Grandis frön som jag sådde våren 2017, kom ju inte upp förrän nu på sommaren 2018. Och vad jag har läst så är det just det skyddande tunna fettlagret just under fröskalet som skyddar fröet tills dess att det blir förutsättningar att gro. Och att det ska vara just värme som får fettet att expandera o spräcka fröskalet eller fukt som får fröskalet att spricka o fröet kan börja gro. Vilket stämmer bäst över på våra barrträd ?

Kan det inte ha varit en nötskrika eller dylikt framme? De är duktiga att länsa ekollon och lyckas man skjuta en eller flera vid denna tidpunkt så finns det många ekollon kvar att gro ute i ”förråden” deras

Användarvisningsbild

Re: frötall

Brozzlaren  
#541843 Jag har tyckt mig se ett samband med våra smågnagares upp och nedgångar angående lyckade självföryngringar, ekorren lever ju till stor del på barrfrö så mössen ser det nog som manna från himlen när kottarna öppnar sig och släpper sina frön.. Vad det gäller eken så är det nog så att nötskrikan är plantören. Dom jobbar oavbrutet med vinterförådet men kommer inte ihåg alla sina gömmor.
Börje.

Avatar Fallback

Re: frötall

Flax12  
#542351
Lars Lundqvist SLU skrev:Det skiljer mellan olika arter. Contorta har (när de blir äldre) kottar som inte klänger förrän de hettas upp, men vår svenska tall bildar ingen fröbank och behöver bara fukt för att gro.

Funderar lite på detta inlägg.... Hur mycket äldre? Jag har ca: 2000 m3sk contorta som planterades som hjälpplantering i mitten av -70 talet, och dom frösår sig väl så bra som tallen i vägbankar och luckor. Även klängt kottar och drivit upp några lådor för plantering.

Användarvisningsbild

Re: frötall

Lars Lundqvist SLU  
#542415
Flax12 skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Det skiljer mellan olika arter. Contorta har (när de blir äldre) kottar som inte klänger förrän de hettas upp, men vår svenska tall bildar ingen fröbank och behöver bara fukt för att gro.

Funderar lite på detta inlägg.... Hur mycket äldre? Jag har ca: 2000 m3sk contorta som planterades som hjälpplantering i mitten av -70 talet, och dom frösår sig väl så bra som tallen i vägbankar och luckor. Även klängt kottar och drivit upp några lådor för plantering.


Med äldre menar jag gammal. Med 70-talet menar du väl 1970-talet, dvs inte ens 50 år? Det är inte äldre skog.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).