Traktorn i skogen

Volvo BM 350 Boxer eller T430?

33 inlägg 28140 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Volvo BM 350 Boxer eller T430?

Mikael.O  
#541465 Hej.
Går i tankarna att byta ner mig lite!!! Har för närvarande en fyrhjulsdriven Fiat 80-90 DT som funkar mycket bra och som jag gillar väldigt mycket men som är för stor och dyr för mina behov. Det känns liksom helt fel att ha en traktor för 150000 för några få timmars snöskottning och dra fram några enstaka vindfällen med nån gång ibland. Trist att ha en lite för dyr traktor och inte ha råd att köpa redskap till den. Har funderat och grubblat hit och dit och landat i att kanske en Boxer eller en T430 bättre passar min plånbok och mina behov. Har även funderat på T650 men den känns lite väl stor. Det jag har tänkt använda den till är:

Snöskottning med lastare och eventuellt med snöslunga.

Ha Normet vajerkranen på den lite då och då för att hämta lite ved och vindfällen.

Allmänna gårdssysslor.

Transportera den till skogsfastigheten 5 km bort.

Samt eventuellt ha nån slags huggarvagn till den om inte mina planer på antingen en liten skotare eller en halvbandare blir av.

Så vad tror ni? Bomba med synpunkter[emoji2]



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Volvo BM 350 Boxer eller T430?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541469 Tror inte att du får 150' för den och att byta ner sig blir aldrig bra. Du kommer att sakna Fiaten mer än du fröjdar dig över de kronor du kanske får loss.

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 350 Boxer eller T430?

Mikael.O  
#541476
Skogsola skrev:Tror inte att du får 150' för den och att byta ner sig blir aldrig bra. Du kommer att sakna Fiaten mer än du fröjdar dig över de kronor du kanske får loss.
Nä jag vet inte vad jag får, vet bara att jag gav det för den. Dom brukar stå sig ganska högt i pris ändå men det är ju marknaden som styr. Tycker bara den känns lite väl stor och klumpig och att pengarna kan behövas på andra ställen. Man går bara och tänker att man lagt ut på tok för mycket pengar på den och då känns det så fel. Den blev lite av ett ogenomtänkt inpulsköp som man går och ältar.
Men alla svar är bra svar, tack[emoji2].

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo BM 350 Boxer eller T430?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541480 Till det bruket så är det hugget som sticker med 350 eller 430, se till att köpa 430 med grov framaxel isåfall.
100+moms bör du få för Fiaten

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 350 Boxer eller T430?

jannee  
#541515 Boxern överglänser en 430, märkbar skillnad i effekt, visserligen bara 7 hk men det märks mer än väl.
Boxern är också tyngre och "lite" klumpigare men ändå.
Du drar INTE en 3 skärig plog efter en 430 men med en Boxer går det bra :grin:

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 350 Boxer eller T430?

Mikael.O  
#541529
jannee skrev:Boxern överglänser en 430, märkbar skillnad i effekt, visserligen bara 7 hk men det märks mer än väl.
Boxern är också tyngre och "lite" klumpigare men ändå.
Du drar INTE en 3 skärig plog efter en 430 men med en Boxer går det bra :grin:


Okej så pass. Men hur är det med kategori på trepunkten på 430 och Boxer? Är det kategori 2? Har letat men blir inte klok på vad det är. Och hur är växellådorna och kraftuttagen på respektive modell? 430 ser ju ut att vara modernare och smidigare medans Boxern verkar mer robust.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Volvo BM 350 Boxer eller T430?

Torbjörn Johnsen  
#541538
jannee skrev:Du drar INTE en 3 skärig plog efter en 430 men med en Boxer går det bra :grin:


Vi hade två st BM T430 när det begav sig på 70-talet och nog sjutton drog den en 3-skärig Överumsplog. Fast lite lätt i nosen vill jag minnas att den var när plogen lyftes upp så det gällde att ha styrbromsarna i ordning😬

Användarvisningsbild

Re: Volvo BM 350 Boxer eller T430?

Åke Nilsson  
#541592 Skulle aldrig gå tillbaka till 2wd.. är 30 år sen vi köpte 4wd och nu säger farsan att man inte köpte tidigare.
Behåll fiaten inte är den stor.
En boxer eller 430 är bara en massa oljesöl och problem att få delar och boxern en tungkörd maskin.
Titta heller på om du nu vill ha 2wd på en volvo 2200 eller 2250

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 350 Boxer eller T430?

Ferguson system  
#541595 Deler er ingen problem hverken til Boxern eller 430'n. 2Wd traktor er veldig smidig i skogen og med bra dekk og kjetting kommer man fram stort sett over alt. Har selv kjørt store traktorer i skogen med 4wd, både med vinsj og henger, men foretrekker mindre traktorer med 2wd. Mindre kostnader på vedlikehold og mye smidigere. Hoved tyngden av vekta hviler på bakhjula enten man bruker vinsj eller henger.

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 350 Boxer eller T430?

Mikael.O  
#541616
Åke Nilsson skrev:Skulle aldrig gå tillbaka till 2wd.. är 30 år sen vi köpte 4wd och nu säger farsan att man inte köpte tidigare.
Behåll fiaten inte är den stor.
En boxer eller 430 är bara en massa oljesöl och problem att få delar och boxern en tungkörd maskin.
Titta heller på om du nu vill ha 2wd på en volvo 2200 eller 2250


Nä nog känns det surt att gå ner till 2wd det kan jag inte annat än hålla med om. Och oljesöl, javisst men Fiaten är då allt annat än tät[emoji6]

Vilka delar är det som är störst problem att få tag i till tex 430?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Volvo BM 350 Boxer eller T430?

Henrik-  
#541619 Är nog inga problem med delar till motor och transmission de sitter in många modeller. Problemet med min 430 är rosten. Var på en skrot och tittade på bakskärmar, men alla var i princip lika dåliga. Så nu har jag svetsat egna.

Användarvisningsbild

Re: Volvo BM 350 Boxer eller T430?

Göt  
#541704 430 är lite liten för snöslunga annars en bra traktor, 350 är en gammal traktor och är en kulttraktor, leta iså fall efter en 600 som är lite nyare än 350...

i 430 sitter det en perkinsmotor som det finns mycket delar till

Användarvisningsbild

Re: Volvo BM 350 Boxer eller T430?

Bert1  
#541743 Skulle det inte va mer än 50hk i en 350?
Om det är på alla vågar jag inte svara men på den farsan hade från 77 där var det kat2
Ang vxllåda på 430 så är det hög och lågvxl så 8 fram och 2 bak sen kan du få den med snabbvxl men då får du inte 2 varvs kraftuttag
Fördel med dom i 22xx serien är väl plant golv synkad låda och bättre hytt sen vet jag inte om där är så mycket mer fördelar

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 350 Boxer eller T430?

jannee  
#541745 Har själv den senare modellen med hitchkrok och drivhjuls(o)beroende kraftuttag.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bolinder- ... _350_Boxer

Användarvisningsbild

Re: Volvo BM 350 Boxer eller T430?

Bert1  
#541747 ca50hk men sen står det under tekniskdata 56 hk :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).