ons 10 jan 2007, 16:28#5382Hej!
Tänkte köpa ett honingsverktyg för att hona en sågcylinder. Någon som vet vad som passar bäst?
Måste man sätta upp i en pelarborr, eller duger det att köra på frihand?
/Nisse
Motorsåg och handhållet
Hona cylinder?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

ons 10 jan 2007, 17:36#5383USA nissarna verkar förtjusta i "ballhone" och den kör man bara med en skruvdragare, jag har letat efter sådana här i sverige men inte hittat några men det måste ju finnas antar jag ,,,,,,
346xpg "woods ported" 372xpg "woods ported"
394xpg "lätt-trimmad"
394xpg "lätt-trimmad"
ons 10 jan 2007, 22:50#5388Jag har vanliga med fjäderbelastade skor (2 och 3 skor). De funkar bra med lite diesel...
Diesel är bra!
Diesel är bra!
Såg samlare av grövre kaliber....
www.chainsawcollectors.se
tor 11 jan 2007, 13:04#5396Nja, det är lite olika mening med detta...
Jag gör det på rutin om cylindern är av, likaså ny kolvring, om det behövs eller ej.
Hittils har jag inte sett nåt negativt med honingen.
Observera att honing är som en grov polering, ger lite repor, men jag tvivlar på att det förvinner beläggning, i så fall knappt mätbart.
Jag gör det på rutin om cylindern är av, likaså ny kolvring, om det behövs eller ej.
Observera att honing är som en grov polering, ger lite repor, men jag tvivlar på att det förvinner beläggning, i så fall knappt mätbart.
tor 11 jan 2007, 17:45#5405
det kommer du att märka när du får fram aluminiumen i cylindern
jag har sett vad som händer med en cylinder som är honad lite för mycket
det enda som man skall göra med en nickasil cylinder är att syra ur den
för det blir beläggning av olja och sot
Mange skrev:Nja, det är lite olika mening med detta...
det kommer du att märka när du får fram aluminiumen i cylindern
jag har sett vad som händer med en cylinder som är honad lite för mycket
det enda som man skall göra med en nickasil cylinder är att syra ur den
för det blir beläggning av olja och sot
tor 11 jan 2007, 23:59#5413Jag tror det har ungefär samma effect...
Ytan blir upp ruggad o mikro små repor.
Större repor funkar inte att hona väck, då blir det inget kvar.
Jag vet de som borrat upp o lagt ny beläggning, men detaljerna kolla jag inte. Det blev lika dyrt som en ny cylinder och det är oftast inte kul...
Ytan blir upp ruggad o mikro små repor.
Större repor funkar inte att hona väck, då blir det inget kvar.
Jag vet de som borrat upp o lagt ny beläggning, men detaljerna kolla jag inte. Det blev lika dyrt som en ny cylinder och det är oftast inte kul...
fre 12 jan 2007, 07:45#5415Fick pris här på borrning o chrom för 1700, men det var ett tag sen förstås..
ons 24 jan 2007, 22:11#5726Beslöt lämna in den för honing. Minsann plockade inte meken fram just ett "ball-hone". De använder alltid detta eller papper när det gäller nicasil.
Nicasil honas egentligen inte, eftersom man inte avverkar ngt av nicasil-beläggningen.
Ny bult skulle han fixa också, så kanske finns det hopp att få höra lite 262-brum
/Nisse
Nicasil honas egentligen inte, eftersom man inte avverkar ngt av nicasil-beläggningen.
Ny bult skulle han fixa också, så kanske finns det hopp att få höra lite 262-brum
/Nisse
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).