Socialt (mer om oss)

Tjejer i skogen?

134 inlägg 42630 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tjejer i skogen?

Valmet860.1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49515 Med tanke på tjejer i skogen, så har vi fått nytt bolag som kör ut diesel. Och i torsdags så kom det en tjej med diesel till mig :smile: Då var hon ju i skogen iaf :wink:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Tjejer i skogen?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49537 japp! det rullar på med tjejer 8) , senast igår eftermiddag såg jag en tjej som dundrade på för fullt i en Scania i s-vall / milkos mjölkbilar :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Tjejer i skogen?

totte  
#49554 Vår ordinarie plogbilsförare härförbi är en tjej, påstås vara den gamle åkarens dotter.

Användarvisningsbild

Re: Tjejer i skogen?

Friderike  
#54094 Ja, jag är väl den sjätte tjej här i forumet. Vad kul att jag är inte själv! :grin:. Men jag har inga maskinkörerfarenheter alls. Jag är utbildad som typ jägmästare. Det är en tysk studium i skogsvetenskap vilken jag genomgick. Jag är Diplom-Forstwirtin. Det motsvarer den svensk examenstiteln jägmästare.

Användarvisningsbild

Re: Tjejer i skogen?

totte  
#54097 Mer än tredje: Skotartjejen, Skogstjej, Dunderbabe, Skogsrået är dom jag kommer på just nu, tror det finns några till. Fler hoppas vi på, men just nu när tiderna är så usla är det väl svårt nog att ta sig in i skogsbranschen och tyvärr drabbar det nog tjejer värre i en sån här gammal mansbransch.

Tillagt: Såg att du redan hade räknat om innan jag hann få iväg det här svaret :grin:

Men det vore väl bra om åtminstone dom som redan är inne i branschen kom hit till forumet, så om nån känner några kvinnliga kollegor så se till att dom kommer med här.

Användarvisningsbild

Re: Tjejer i skogen?

masterchief  
#54102
Friderike skrev:Ja, jag är väl den sjätte tjej här i forumet. Vad kul att jag är inte själv! :grin:. Men jag har inga maskinkörerfarenheter alls. Jag är utbildad som typ jägmästare. Det är en tysk studium i skogsvetenskap vilken jag genomgick. Jag är Diplom-Forstwirtin. Det motsvarer den svensk examenstiteln jägmästare.

Hur ställer sig svenska bolag mot utländska utbildningar?
Är det inga bekymmer eller är det lite lurigt att få jobb?

Användarvisningsbild

Re: Tjejer i skogen?

Friderike  
#54103 Ja du, det är faktisk skitsvårt att hitta ett jobb, som passar ungefär till min utbildning :sad: . Jag blev klar med studierna i augusti i fjol. Lyckligtvis kunde jag under hela året 2008 jobba som sågverksoperatör (flyttad till Sverige oktober 2007), men blev uppsagt i december 2008 pga arbetsbrist. Har jobbat några timmar på Växjö universitetet som översättare och har nu en praktikplats hos Skogssällskapet i Växjö, gör gallringsuppföljningar. Men hur sagt, det är svårt att komma in i svensk skogsbranschen. Kontakterna har jag få och jobberfarenheter i skogsbranschen har jag inte alls. Men är ju beredd att flytta inom hela Sverige för få ett jobb. Och jobbet behöver i början inte ens vara så avancerad som utbildningen kräver det.
Det verkar så, att det är flera som är intesserad av mina kunskaper, som skiljer sig ju delvis från dem svenska. Men även om jag var hos några anställningsintervju, fick jag aldrig något. Det hette alltid att det saknas erfarenhet. Språket var bara en gång också en grund.
Det värsta är för tillfället lågkonjunkturen, som gör det ännu svårare för mig att få ett jobb.

Var det ungefär det du ville veta?

Användarvisningsbild

Re: Tjejer i skogen?

Friderike  
#54104 Och till totte. Ja, jag räknade fel. Jag var inte tredje och inte heller sjätte. Det är femte.
Tack för hjälpet :wink: .

Användarvisningsbild

Re: Tjejer i skogen?

masterchief  
#54106 Jo det var nog det jag var lite nyfiken på.
När jag gick på Västerby en gång i tiden så hade vi en polsk jägmästare i klassen.
Var ett utbyte mellan länderna, en kanontrevlig kille förresten.
Man kan säga att han kändes minst sagt överkvalificerad för grundkursen som jag gick.
Var intressant då vi åkte 14dagar på studieresa i Polen, mycket skog men också en hel del andra sevärdheter.
Var tur vi hade honom med då, då han kunde det på den tiden rådande mutsystemet hos poliserna.

Användarvisningsbild

Re: Tjejer i skogen?

Friderike  
#54115 Kan du säga vilken utbildning det finns i Västerby? Jag känner inte till det. Är det Skogsmästarutbildning där också (bredvid Skinnskatteberg)?
Det var ju kul, att du var där. Jag hade ett ämne under mina studier som handlade om alla europäiska länder och deras skogsbruk. Det var väldigt intressant.

Det är ju så, att jag måste också lära mig vissa saker, som är ny för mig här i Sverige gällande skogsbruket. Men å andra sidan tittar folk lite misstänksam, när jag börja berätta om hur tyskarnas skogsbruk fungera. Oftast önskar jag mig verkligt, att folk tar det lite mer allvarligt vad jag berätta och att vi hitta gemensam den bästa lösningen för svenskt skogsbruket, jag med mina kunskap och de med deras. Jag vill inte spelar Besserwisser men jag vill inte heller att folk tycker bara det är oseriöst vad jag berätta.

Användarvisningsbild

Re: Tjejer i skogen?

masterchief  
#54116 Västerby naturbruksgymnasium finns inte mer utan flyttade samman med vretagymnasiet som var en jordbruksskola.
Var för dyrt att ha flera naturbruksgymnasier i ett och samma län.
Vad jag fattat så är det Skinnskatteberg som har monopol på skogsmästarutbildningarna, medans naturbruksgymnasierna anordnar utbildningar på mer praktisk nivå. Både gymnasiellt samt eftergymnasiellt med olika kurser.
Bla så höll Vretaskolan i min certifieringskurs.
Det där med misstänksamhet mot andra länders rutiner vad gäller skogsbruk mm känner jag igen.
Oftast så är det okunskap som ligger bakom, dvs man vet inget egentligen men tror de gör si och så och dumförklarar dem automatiskt.
Innan jag hittade hit så tänkte man så om våra kära grannar finnarna :lol:
Men tack vare att det finns medlemmar härinne som kommer från bla finland så har man nu en helt annan insyn och förståelse, och på många område så ligger de faktiskt före oss i utvecklingen 8)

Användarvisningsbild

Re: Tjejer i skogen?

Friderike  
#54121 Det är kul, att du är en av de få svenska, som pratar öppen om detta problem! Jag hoppas ju att det blir bättre i framtiden. Jag själv har nämligen ingen lust att kämpa på bara för bli så ofta tvungen att bevisa att min utbildning är ingen konstighet utan går väldigt bra ihop med den svenska.
Om vi kommer tillbaka till huvudämnet: Tjejer i skogen. Jag känner mer och mer att det är svårare för tjejer i Sverige att komma in i skogsbruket. Jag var faktisk inte vån med det från Tyskland. Vi var en tredje del kvinnor under studierna och blev alltid accepterad som "vanliga människor", som studerar detsamma och har detsamma intresser som vår manliga kolleger. Och även under mina praktik i tyska skogsbruk gjorde jag aldrig motsatsande erfarenheter. På grund av det är det dubbelt svårt komma in i svenskt skogsbruket.

Användarvisningsbild

Re: Tjejer i skogen?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54123 Friderike
Är du svensk från början eller är du tyska?
För om du endast bott här sen okt -07 och skriver som du gör så är det verkligen inponerande!!
skriver bättre än vad många svenskar gör.

Hoppas du snart får ett jobb.
Lycka till mvh.

Användarvisningsbild

Re: Tjejer i skogen?

Friderike  
#54128 Hallå Henrik!

Nej du, är är så tysk man kan bara vara :wink: . Tack för komplimentet! :oops:
Ärligt sagt, jag hade en nybörjanskurs i Tyskland. Jag drömte om att utvandra till Sverige redan länge (rund 5 år innan jag flyttade hit). Men sedan dess har jag pluggat själv och gör det fortfarande då och då i min fritid. Jo, där finns faktisk folk, som säga att jag kan bättre svenska än drottning Silvia. Det tror jag inte riktig. Men du ser ju, att min svenska hjälpa inte vidare för att jag få ett jobb. :sad:

Hälsningar,
Friderike

Användarvisningsbild

Re: Tjejer i skogen?

halvproffs  
#54130 Det finns nog fler tjejer här. Jag såg en som heter Ella från Järbo tror jag

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).