Skogsmiljö och Trädlära

Vad läggs i begreppet naturvårdshuggning

4 inlägg 5285 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad läggs i begreppet naturvårdshuggning

Fredrick  
#54057 Jag undrar vad som läggs i detta begrepp. Har 4ha som enligt skogsbruksplanen är NS klassat enligt skogsbruksplanen. Frågan är då tex. får man ta bort en hel del tall för att låta den äldre hagmarken med ek komma fram, eller är detta inte tillåtet? Jag skulle kalla detta för naturvårdshuggning men området kanske ska ha ett stort inslag av tall på bekostnad av ek.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad läggs i begreppet naturvårdshuggning

Torparn79  
#54088 jag tror att du får bäst och billigast (minskar risken för straffavgifter) svar om du ringer till skogsstyrelsen...

Avatar Fallback

Re: Vad läggs i begreppet naturvårdshuggning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54092 Tillåtet är väl allt? SBP:en är ju inte statiskt, du kan säkert ändra den arean till PG om du vill. Det är möjligt att det är svårare om skogen är certifera, eller om det är en nyckelbiotop.

Står det inte en kommentar vad planläggaren tänkte sig med området? Skriver man NS har jag svårt att tänka mig att man inte berör vilken 'S' man tänkte sig.

Avatar Fallback

Re: Vad läggs i begreppet naturvårdshuggning

Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54098 En skogsbrukare måste följa skogsvårdslagen. Nymodigehter som "gröna skogsbruksplaner" är inte lag.
Se skogsvårdslagslagsstiftelsen: http://www.svo.se/episerver4/dokument/s ... s_2009.pdf

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).