Skogsnyheter

Hällefors Tierps Skogar - nytt skogsbolag söker folk

7 inlägg 4829 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hällefors Tierps Skogar - nytt skogsbolag söker folk

Torbjörn Johnsen  
#540621 Länsförsäkringar (som var en av delägarna i Bergvik Skog) fick som bekant ta över ca 80 000 hektar produktiv skogsmark i och med styckningen av Bergviks Skog som vi skrivit om i tråden Länsförsäkringar startar eget skogsbolag. Nu annonserar det nya skogsbolaget som ska förvalta Länsförsäkringars skogsinnehav, Hällefors Tierps Skogar AB, efter en VD som ska leda den nystartade verksamheten.

Har du god förståelse för och erfarenhet av virkesmarknaden, är målmedveten och drivande med strategisk och analytisk förmåga? Då kanske du är vår Vd på Hällefors Tierp Skogar. Markinnehavet kommer att uppgå till ca 80 000 ha produktiv skogsmark i Mellansverige. Markerna är fördelade på två block, ett beläget i norra Uppland och ett beläget i norra Örebro län. Bolaget kommer att ha en egen skogsförvaltning, och centrala funktioner kommer att skötas av anställd personal.


Det ska bli intressant att se hur och till vem detta bolag sedan kommer att sälja sitt virke.

Läs mer om Hällefors Tierp Skogars lediga jobbhär på deras nystartade sajt.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Hällefors Tierps Skogar - nytt skogsbolag söker folk

Fredrik Reuter  
#540632 Spännande info på deras sajt. Bl a att det är 100.000 hektar som ska tas över, att Lars-Eric Åström är ordförande och huvudkontor i San Francisco!

Det sista härrör givetvis till att de inte byggt färdigt sajten ännu men arealen som ska fördelas till LF verkar diffa från vad som tidigare sagt. Och Åström ger sig inte och ska styra skutan trots sina dryga 70 år...

Användarvisningsbild

Re: Hällefors Tierps Skogar - nytt skogsbolag söker folk

Torbjörn Johnsen  
#540651 Diffen i areal är nog skillnaden mellan "100 000 ha mark" enligt sajten och "80 000 ha produktiv skogsmark" enligt pressmeddelande från Länsförsäkringar 30 november. D v s 20 000 ha som inte är produktiv skogsmark = 20% impediment, avsättningar mm?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hällefors Tierps Skogar - nytt skogsbolag söker folk

Axl  
#540655 Måste vara lite nervöst att jobba på stora nu.

Användarvisningsbild

Re: Hällefors Tierps Skogar - nytt skogsbolag söker folk

skogsjan695xl  
#540675 Stora har inga planer att minska sitt avverkande. De ska bruka skogen till sin fulla potential vilket dom inte gjort förut.

Avatar Fallback

Re: Hällefors Tierps Skogar - nytt skogsbolag söker folk

Axl  
#540683 Ja men vilken skog ska dom som jobbar på Stora i de områden där de inte har någon skog längre avverka? Det verkar ju inte helt självklart att Länförsäkringar eller Kopparfors ska ha Stora till att sköta skogen eftersom dom håller på och skaffar sig egen personal.

Användarvisningsbild

Re: Hällefors Tierps Skogar - nytt skogsbolag söker folk

skogsjan695xl  
#540721 Att dom ska egen personal till skogen är ju en sak, nån ska avverka skogen oxå. Nu tror jag inte Stora kommer ha all avverkning på sålda delar heller iof. Som jag skrev tidigare ska dom bruka skogen fullt ut framöver. Exempelvis på det område jag håller till på så är tillväxten mycket högre än vad som gallras.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).