Gallring

Leveranvirke Södra massa/kubb/sort 1600?

52 inlägg 21000 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Leveranvirke Södra massa/kubb/sort 1600?

Seb macahan  
#540513 Hej, ni som gallrar själva och anmäler. Hur hugger ni nu, givetvis beror det på bestånd men har ni ändrat något sedan sortiment 1600 infördes. Ska gå på en 1:a gallring nu och är lite osäker på hur jag ska hugga. Ska man hugga Kubb och traditionell massa eller ska man hugga sort 1600?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Leveranvirke Södra massa/kubb/sort 1600?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540516 Är inte 1600 avsett för barkborrevirke?

Avatar Fallback

Re: Leveranvirke Södra massa/kubb/sort 1600?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540521 1600 är fallande, så jag tror inte jag kommer köra det i 1:a-gallring. Möjligen om man hugger allt i 4,20, men det blir ändå lite bökigare med längre bitar när det är trångt.

I andra gallring skulle det kunna vara aktuellt, då man får mer plats, och bitarna är tyngre att brossla så man kan nästan ta dem en och en med vajerkranen istället för knippen.

Just nu hugger jag vindfällen och torrträd, perfekt med detta sortiment då!

Avatar Fallback

Re: Leveranvirke Södra massa/kubb/sort 1600?

valmet8604  
#540536 1600 är ett special sortiment och brukar användas när det är vindfällen eller som nu barkborreangrepp och inget de brukar använda i vanliga gallringar.

annars hade det varit ett bra sortiment att använda när man gallrar lite grövre skog då du får betalt för de bitarna som är grova nog för timmer. kubb vet jag inte om du får betalt för i 1600

Användarvisningsbild

Re: Leveranvirke Södra massa/kubb/sort 1600?

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540580 Får timmerpris på det över 18cm tror jag. Om det håller kvaliten förstås. Men det är ju till för bakborreskadat virke så jag skulle föreslå att du hugger kubb och massa. Lär ju betala sig bättre med i en första gallring.
Senast redigerad av Johan_84 sön 30 dec 2018, 08:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Leveranvirke Södra massa/kubb/sort 1600?

Seb macahan  
#540588 Visst är det så att 1600 är special sortiment, tror inte Södra går omkull för att några envisa gör det självare lämnar några futtiga meter i detta, och vad jag kan läsa står det inget om att det inte är ok att lägga annat i vältan än bb-träd. Jag manuell hugger inte så brosslingen är inget bekymmer.
Men det lutar åt Kubb och massa 3m. Är inte själv så förtjust i fallande massa. Tiltgrip hade varit fint!

   TS
Avatar Fallback

Re: Leveranvirke Södra massa/kubb/sort 1600?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540610 Om du kollar i prislistan för 1600 så står där att timmerpriset gäller från 18cm samt att längd är mellan 3,3-5,5m med medellängd av minst 4,2m
Alltså inte 3m massa o kubb!

Användarvisningsbild

Re: Leveranvirke Södra massa/kubb/sort 1600?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540623 Min lilla erfarenhet av sortimentet är att det är ett jättebra sortiment om man inte har större volymer, max 15 m.
Får man ihop 10 m timmer så har jag som eldar med ved gjort ved av massan om jag inte får ihop 10 m massa.

Användarvisningsbild

Re: Leveranvirke Södra massa/kubb/sort 1600?

Seb macahan  
#540624
gnisten83 skrev:Om du kollar i prislistan för 1600 så står där att timmerpriset gäller från 18cm samt att längd är mellan 3,3-5,5m med medellängd av minst 4,2m
Alltså inte 3m massa o kubb!


Nej det begriper jag Gnisten. Men visst blir det därav några timmer bitar i 4,2.
Men nu har jag bestämt mig, är nog bättre o köra 2bit kubb och resten massa än o ligga på marginalen till timmer. Är en relativt liten avdelning så det är ingen idé att ha för många olika sortiment heller då risken är stor att det blir volymavdrag med tex klentimmer också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Leveranvirke Södra massa/kubb/sort 1600?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540629 Apropå 3m massa kontra fallande, så fick jag alltid avdrag på ”för liten diameter” på 3m men aldrig i fallande.
Kör även 1a gallring fallande de senaste 15åren, visst lite knepigt att hanter ibland men de vänjer man sig vid rätt snabbt

Användarvisningsbild

Re: Leveranvirke Södra massa/kubb/sort 1600?

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540680 Annars kan det vara en idé att kolla på pallvirke istället för kubben. Får vara sämre kvalitet och dimensioner upp till 55cm.
Lite sämre betalt än kubben förstås men det andra kanske väger upp?

Avatar Fallback

Re: Leveranvirke Södra massa/kubb/sort 1600?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540697
gnisten83 skrev:Apropå 3m massa kontra fallande, så fick jag alltid avdrag på ”för liten diameter” på 3m men aldrig i fallande.


På massaved skall diametern under bark räknas vid minimilängd. Så om du har en 5 m lång bit som är 4 cm i topp, så är den säkert 5cm vid 2,80. Kanske det som spelar in?

Avatar Fallback

Re: Leveranvirke Södra massa/kubb/sort 1600?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540698 Är det bara jag som kollar i mätinstruktionerna för sortimenten? Ofta det skiljer något från prislistan, och det orde vara mätinstruktionen som gäller? För 1600 tex, så är längden 270 - 580 cm.

http://www.vmfsyd.se//matinstruktioner-visning/247

Sen så undrar jag om man kan skicka med ner till 3 cm, för det skall tydligen gälla alla massavedssortiment till Södra?

http://www.vmfsyd.se//matinstruktioner-visning/253

Användarvisningsbild

Re: Leveranvirke Södra massa/kubb/sort 1600?

källshult  
#540702 1600 sortiment är bra när det är vindfällor och bark borra träd och nu är det ingen max volymgräns innan var det 50 fub nu är det obegränsat pga bark borra. Fallande massaved och särskilt när man ska hugga 3.05 kubb lätta att se när allt hamnar i samma hög när man hugger med en Kesla stegmatare. Är som gnisten83 säger lite knepigt i början när man ska köra ut men man lär sig att skota ute sånt också.

Användarvisningsbild

Re: Leveranvirke Södra massa/kubb/sort 1600?

Seb macahan  
#540777 Vilka köper de olika kubb sortiment ni nämner. Södra har väl bara 2,45m kubb? Vet att sydved har pallkubb 2,7 tror jag.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).