Verkstan

Kätting eller stropp att bogsera med?

26 inlägg 8280 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bogserlänk från snökedjor?

BloM 230  
#539725 Säkerhetsfaktorn ligger vanligen mellan 3 och 7 beroende på hur tungt det ska lyftas.
Dvs har du en 1 tons stropp (WLL 1 ton) med säkerhetsfaktor 7 ryker den först vid 7 ton men vid lyft får den inte belastas mer än 1 ton.

SWL safe working load (håller på att fasas ut)
WLL working load limit (nya SWL och de här gränserna gäller vid lyft)
MBL minimum breaking load (minsta last när stroppen brister. Då är det upp till en själv hur nära bristningsgränsen man drar:)

Mellan tummen och pekfingret. På lyftstroppar på några få ton har man säkerhetsfaktor 7 och vid ca 100 ton har man säkerhetsfaktor 3.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Kätting eller stropp att bogsera med?

JohannesG  
#539729 Tänker inte köpa denna, men en fundering: https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... 619/#tab01
Har hört att sömmarna inte alltid stämmer med viktklassningen, men om det stämmer. På bandet är två sömmar, skulle kunna betyda 2ton, angiven brottstyrka är 5ton. Är det troligt att Jula här har tagit en stropp godkänd för 2ton lyft men sedan med säkerhetsfaktorn (borde bli 2,5:1) inräknad anger brottstyrkan till 5ton?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kätting eller stropp att bogsera med?

bgl  
#539730 Du har förmodligen alldeles rätt, angiven vikt inkl metallkorkar är 1,5 kg.
Julas egen nedanför, utan krokar och samma längd, anges också som 5 ton väger och väger 1,9kg!
F.ö. är stroppar av nylon oftast bättre för bärgning. Sviktar något varför starten blir mjukare.
Rindab säljer stroppar från Warn i olika bredder och längder. Jag har en på ca 7 ton som passar bra för drag med F9:an. Försiktig start med 1 meter kvar till spänt ger en töjning på 3- -4 dm som hjälper till mycket.

Användarvisningsbild

Re: Kätting eller stropp att bogsera med?

JensSkoog  
#539739 Begagnade kättingar duger bara som vikt på presenningen när man
täcker över ved, men det duger den mycket bra till :wink:

Tänkte att en 10mm kätting skulle funka bra som säkring när jag
hugg en ek, men döm om min förvåning när den gick av och
kom som ett bösseskott. :surp:
Bara tur att det gick bra.

Användarvisningsbild

Re: Kätting eller stropp att bogsera med?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539742
JohannesG skrev:Tänker inte köpa denna, men en fundering: https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... 619/#tab01
Har hört att sömmarna inte alltid stämmer med viktklassningen, men om det stämmer. På bandet är två sömmar, skulle kunna betyda 2ton, angiven brottstyrka är 5ton. Är det troligt att Jula här har tagit en stropp godkänd för 2ton lyft men sedan med säkerhetsfaktorn (borde bli 2,5:1) inräknad anger brottstyrkan till 5ton?

På YKB-kursen sa läraren att det enda som gäller är vad som står på typskylten/etiketten.
Det där med olika antal sömmar osv har inget med verkligheten att göra och hittar du inte eller inte kan läsa
typskylt/etikett så är det bara att lägga i bränngropen.

Användarvisningsbild

Re: Kätting eller stropp att bogsera med?

JohannesG  
#539749 Var glad att det inte var vajer, de är ännu värre. Tappar inte energin alls lika fort som en kätting.

Jo det är precis vad jag hört också. Men ofta råkar antalet sömmar stämma med angiven max last. Inget att lita på, men ofta är det så. Klipper man bort lappen på ett helt nytt band, är det inte godkänt...

Ett spännband för lastsäkring har sällan någon säkerhetsmarginal alls. Vid angiven last brister ett nytt, ett blekt och slitet klarar ibland knappt hälften. Har tänkt att samma gällde stroppar m.m, men har senare sett att det står säkerhetsfaktor på flera.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kätting eller stropp att bogsera med?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539771 Att tänka vid vinchning, när de håls på i offroadsvängen ska man använda vinchmatta som vikt på (stål)vajern för att de ska slå ner i backen om den eller infästningen brister annars blir du diskad

Avatar Fallback

Re: Kätting eller stropp att bogsera med?

uffejohan  
#539797 Jag vill verkligen varna för att använda för klen wire vid bogsering/vinschning, följderna kan bli katastrofala. För några år sedan vinschade jag ett tungt träd, hade då en Blondin med vinsch på hytt-taket. Trädet hakade i en stubbe och wiren gick av precis ute vid kroken. Femton meter wire for rakt igenom hytten och rutorna på båda sidor. Som tur var stod jag bredvid men hörde hur det susade till i luften när wiren kom farande.

Användarvisningsbild

Re: Kätting eller stropp att bogsera med?

halvproffs  
#539798 Kan sånt vara olika på olika vajrar? Har slitit av vajern 2ggr på min hydraulvinsh och när den gått av tvärdog den direkt. Ändarna låg nog bara 1m ifrån varann. Har nu satt dit en vajer som ska vara till personhissar.

Användarvisningsbild

Re: Kätting eller stropp att bogsera med?

JohannesG  
#539833 Beror säkert på hur hårt man drar. Är vjern nött och dras av vid kanske 700kg händer kanske inte så mycket. Men när en frisk vajer dras av på mitten med kankske 3000kg blir det väldigt fart på det.
De gånger vi dragit av vajer med vimek har det upplevts som böss-skott, inget man vill vara med om frivilligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kätting eller stropp att bogsera med?

stone66  
#539836 Va med om det en gång på förra gården. Jag o farsan va o högg i skogen hade en svinstark wirekran. Den drog omkull traktorn om man inte va vaken. Farsan va o styrde stocken långt bort så jag såg inte honom stocken fastnade på en stubbe o wajern gick av kom som ett skott tog i hytten som tur va hade inte varit kul o få den i huvudet😩

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).