Skogsvagn (Huggarvagnar)

Valtra A72 och Moheda 10tons huggarvagn

19 inlägg 12523 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valtra A72 och Moheda 10tons huggarvagn

B Fransson  
#539102 Jag har planer på att investera i en huggarvagn till min Valtra A 72 kombinerat med Mohedas 10 tons huggarvagn. Ej driven. Någon som har erfarenhet därute? Jag har idag en Rottne Blondin som jag skotar med, men den har ju fyllt fyrtio år :-bd. Valtran har jag, men huggarvagnen var inte billig den heller!!



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Valtra A72 och Moheda 10tons huggarvagn

källshult  
#539115 Jag har en moheda 101 med drift och är mycket nöjd med den . En sak jag inte är riktigt nöjd med är storleken på hjulen har 400 22.5 hade varit bättre med 500 hjul

Avatar Fallback

Re: Valtra A72 och Moheda 10tons huggarvagn

Midgård  
#539154 Jag har en Valtra A82 med en Moheda M91 efter. Kran med utskjut räcker 6,2 m. Tror att det är ett optimalt ekipage för dom pengarna. Kör vintertid med piggkedjor enbart på bakhjulen och har aldrig haft problem med framkomligheten. Jag skulle inte välja större vagn då den blir bredare och otympligare i trånga lägen. Ramstyrningen på vagnen skulle jag inte klara mig utan. Inte heller radiostyrda vinschen. Sedan beror det naturligtvis på hur skogarna och markerna ser ut, med sten o.d..

Användarvisningsbild

Re: Valtra A72 och Moheda 10tons huggarvagn

JohannesG  
#539164 Är du van vid en blondin är det nog inte fel att skaffa drivning beroende på vilken terräng du har, och om plånboken tillåter det. Efter att vi skaffade drivning på vår förstår jag nästan inte hur vi orkat köra utan.

Storleken på vagn beror ju delvis på hur mycket du har att köra ut. En smal vagn är smidig, men vingligare än en bredare. Stödbenen hjälper inte vid transport, om man nu har ojämn terräng.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A72 och Moheda 10tons huggarvagn

molnia  
#539166 Har en tråd om både traktor o huggarvagn men börjar handla om vagnen från detta inlägg i tråden.
molnia - Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Ska försöka sumera tankar. Känns som 101an är mycket mer gedigen än 91an. Kolla hur ramstyrningens konstruktion skiljer. Klokt att gå på 101an. När man har boggin max ihopdraget är vagnen minst lika följsam om inte mer än vår förra 8-9 tons patu. Vi har K45 kranen som har sina brister men M40 kranen var 18 tusen dyrare när vi köpte. Slangarna är verkligen en budgetslösning. För få skarvar så går rotatorslangen sönder så behöver man byta från rotatorn och hela utskjutet. När man återmonterar slangarna så är det svårt att få dem jämna över utskjutet så slangarna lägger sig gärna åt sidan med indraget utskjut.
Vi valde 15/70x18 däcken, någon cm smalare än 400 x15 däcken om jag minns rätt men mer markfrigång. Det uppskattas mkt.
Vi valde även lättviktspaketet med ( 2spak) 4mekaniska ventiler i hytten och 4 elektriska ventiler i kranpallen.
Det är inte ett ventilpaket för den otålige. Onoff på elventilerna gör att utskjut o mekaniska ventiler inte går att samköra. Antingen mekaniskt eller elektriskt...
Sedan så har lättviktspaketet begränsningen max 50 min/liter enligt en återförsäljare. Vilket gör att jag tycker det är orelevant att eftermontera pump o tank för få upp farten på kranen som jag tycker är dålig. Framförallt utskjutet går långsamt. Så kolla allafall upp vad merkostnaden är för pump o tank o ett ventilpaket som lämpar sig för det.
Sedan så köpte vi en lagervagn så vi kunde inte välja placeringen av radiostyrd winch. Vi har den idag på kranen o det tycker jag borde slita mer på kran o vridhus. Vinschen går även att råka trycka till mot en stötta om man plockar något med kranen i en sänka. Jag skulle välja placera vinschen mellan kran o staket. Man kan kompletera med ett öppningsbart block ( finns som tillval)ute på kranen de få gånger man verkligen behöver rikta om wiren med kranen.

Fråga gärna om det finns något mer du undrar.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A72 och Moheda 10tons huggarvagn

molnia  
#539170 Såg johannes nämnde om drift. Vi har märkt att har vi vagnen ihopdraget max och lastat 5,5 stock så får vi för lite tryck på traktorn. Så drift gör definitivt skillnad men är man beredd att ha vagnen lite längre utdragen så går det utan.
Men klart man drömmer lite om en 101wd med m40 och pump o tank och servospakar....

Användarvisningsbild

Re: Valtra A72 och Moheda 10tons huggarvagn

ss0803  
#539344 Pratar vi Moheda till A-serien känns M101 eller M121 som rätt storlekar.

Breda hjul är bra för både bärighet och stabilitet.

Vi körde M120 med 500-hjul bakom A82 ett antal år. Perfekt avvägt ekipage med lika bred vagn (220cm) som traktor (nu rullar vagnen bakom en N-serie och känns för liten/smal).

Avatar Fallback

Re: Valtra A72 och Moheda 10tons huggarvagn

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539469
molnia skrev:Har en tråd om både traktor o huggarvagn men börjar handla om vagnen från detta inlägg i tråden.
molnia - Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Ska försöka sumera tankar. Känns som 101an är mycket mer gedigen än 91an. Kolla hur ramstyrningens konstruktion skiljer. Klokt att gå på 101an. När man har boggin max ihopdraget är vagnen minst lika följsam om inte mer än vår förra 8-9 tons patu. Vi har K45 kranen som har sina brister men M40 kranen var 18 tusen dyrare när vi köpte. Slangarna är verkligen en budgetslösning. För få skarvar så går rotatorslangen sönder så behöver man byta från rotatorn och hela utskjutet. När man återmonterar slangarna så är det svårt att få dem jämna över utskjutet så slangarna lägger sig gärna åt sidan med indraget utskjut.
Vi valde 15/70x18 däcken, någon cm smalare än 400 x15 däcken om jag minns rätt men mer markfrigång. Det uppskattas mkt.
Vi valde även lättviktspaketet med ( 2spak) 4mekaniska ventiler i hytten och 4 elektriska ventiler i kranpallen.
Det är inte ett ventilpaket för den otålige. Onoff på elventilerna gör att utskjut o mekaniska ventiler inte går att samköra. Antingen mekaniskt eller elektriskt...
Sedan så har lättviktspaketet begränsningen max 50 min/liter enligt en återförsäljare. Vilket gör att jag tycker det är orelevant att eftermontera pump o tank för få upp farten på kranen som jag tycker är dålig. Framförallt utskjutet går långsamt. Så kolla allafall upp vad merkostnaden är för pump o tank o ett ventilpaket som lämpar sig för det.
Sedan så köpte vi en lagervagn så vi kunde inte välja placeringen av radiostyrd winch. Vi har den idag på kranen o det tycker jag borde slita mer på kran o vridhus. Vinschen går även att råka trycka till mot en stötta om man plockar något med kranen i en sänka. Jag skulle välja placera vinschen mellan kran o staket. Man kan kompletera med ett öppningsbart block ( finns som tillval)ute på kranen de få gånger man verkligen behöver rikta om wiren med kranen.

Fråga gärna om det finns något mer du undrar.

Med 18" hjul har du nog nästan lika bäryta, med pump och tank så får du de liter du vill på hög tomgång jämfört med traktorns pump som väl ger max på maxvarv nästan.

Avatar Fallback

Re: Valtra A72 och Moheda 10tons huggarvagn

550  
#539662
molnia skrev:Har en tråd om både traktor o huggarvagn men börjar handla om vagnen från detta inlägg i tråden.
molnia - Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Ska försöka sumera tankar. Känns som 101an är mycket mer gedigen än 91an. Kolla hur ramstyrningens konstruktion skiljer. Klokt att gå på 101an. När man har boggin max ihopdraget är vagnen minst lika följsam om inte mer än vår förra 8-9 tons patu. Vi har K45 kranen som har sina brister men M40 kranen var 18 tusen dyrare när vi köpte. Slangarna är verkligen en budgetslösning. För få skarvar så går rotatorslangen sönder så behöver man byta från rotatorn och hela utskjutet. När man återmonterar slangarna så är det svårt att få dem jämna över utskjutet så slangarna lägger sig gärna åt sidan med indraget utskjut.
Vi valde 15/70x18 däcken, någon cm smalare än 400 x15 däcken om jag minns rätt men mer markfrigång. Det uppskattas mkt.
Vi valde även lättviktspaketet med ( 2spak) 4mekaniska ventiler i hytten och 4 elektriska ventiler i kranpallen.
Det är inte ett ventilpaket för den otålige. Onoff på elventilerna gör att utskjut o mekaniska ventiler inte går att samköra. Antingen mekaniskt eller elektriskt...
Sedan så har lättviktspaketet begränsningen max 50 min/liter enligt en återförsäljare. Vilket gör att jag tycker det är orelevant att eftermontera pump o tank för få upp farten på kranen som jag tycker är dålig. Framförallt utskjutet går långsamt. Så kolla allafall upp vad merkostnaden är för pump o tank o ett ventilpaket som lämpar sig för det.
Sedan så köpte vi en lagervagn så vi kunde inte välja placeringen av radiostyrd winch. Vi har den idag på kranen o det tycker jag borde slita mer på kran o vridhus. Vinschen går även att råka trycka till mot en stötta om man plockar något med kranen i en sänka. Jag skulle välja placera vinschen mellan kran o staket. Man kan kompletera med ett öppningsbart block ( finns som tillval)ute på kranen de få gånger man verkligen behöver rikta om wiren med kranen.

Fråga gärna om det finns något mer du undrar.


Vill göra några tillägg till Molnias goda tankar. Kör själv med 9 tons kärran, dock Mowi med P30-kran (kärrorna är väl nästan identiska?). 10 ton ser robustare ut, till exempel är den förstärkt mellan främre banken och grind. På 9 ton får man svetsa dit förstärkningar själv efter att ha kört med stödbenet nere så grinden kröker sig. 10 ton är nog betydligt mindre vältsjuk också i och med att den är bredare. Jag vill dock inte ha bredare kärra än traktor, så därför går 10 ton bort.

Har vanlig flerspakventil med 5 spakar eftersom P30 inte har utskjut. Tycker det funkar bra och är driftsäkert. Det är en fördel att slippa den extra spaken för utskjutet. Med tanke på Molnias erfarenheter så tror jag man ska ha elproportionalventil om man ska uppgradera från flerspak.

Se upp med att K35-kranen inte har den stora gripen. Mowi har den stora gripen som standard på P30 och den vill jag inte vara utan. De större hjulen är nog också ett bra tillval som Molnia skriver. Dubbla förvaringslådor båda sidor grinden ser jag som ett måste. Det ska man absolut inte snåla in på, såvida man inte tillverkar dem själv. Det och dubbla såghållare borde vara standardutrustning! Kommer inte ihåg om bakre banken är standard, annars är det också ett måste att välja till.

Har vinschen i kranpallen. Den stora nackdelen är att på den starkare vinschen sitter 8 mm vajer istället för 6 mm. När man har vinschen i kranpallen vill inte vajern lägga sig jämnt på trumman eftersom blocket sitter för nära den (när vinkeln blir för stor klättrar vajern på sig själv och lägger sig inte mot trummans sidor). Ligger inte vajern jämnt så får den inte plats under förstärkningarna runt trumman, utan kilar sig fast och låser sig. Har man mer än ungefär halva vajern ute så måste man hjälpa till att styra den till kanterna på trumman. Jag antar att det inte är något problem med 6 mm vajer, eller om man har kranmonterad vinsch. Har också det extra brytblocket på kranen, som är en räddare i vissa lägen. Det är inte ofta man orkar använda det, ibland får dock vajern skava mot stakarna eller grinden. Det är säkert lättare att reparera vinschen om den sitter på kranen, men å andra sidan är det lättare att slå sönder den.

Min åsikt är att Mowikranen är bättre än själva kärran (9 tons). Kranen är mycket ren och fin med skyddade slangar. Enkel att köra också, men Mohedakranarna är nog helt ok de också. Jag är mer skeptisk till nyttan med utskjut på Mowikranar. Blir "bara" en massa slangar att slå av tror jag utan att ha provkört.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A72 och Moheda 10tons huggarvagn

JohannesG  
#539666 Att vagnen är lika bred som traktorn kan jag förstå många tycker låter smidigt, det är det också. Men någon eller några cm på var sida gör inte jätteskillnad i praktiken. Speciellt inte om det är däcken som är bredast. Håller sig stöttorna en bit innanför hjulen märker man sällan av att vagnen är bredare. Breddade vår vagn ca 20cm. Var tidigare ungefär lika bred som traktorn. Kör med samma traktor nu. Upplevs ta marginellt mer plats men men känns mycket stabilare.
1545414535_1502534218_lutning.jpg


Att utskjutet bara skulle vara till besvär har jag mycket svårt att tro. Går slangarna sönder och är i vägen mest hela tiden bör man nog ändra körstil. 1-2m extra räckvidd är aldrig fel. Men att ha en "lång" kran hela tiden kan var till besvär på flera sätt. Svårare att parkera, tar mer plats i beståndet m.m.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A72 och Moheda 10tons huggarvagn

molnia  
#539704 Intressanta erfarenheter du hade 550. Att vagnen är vinglig kan jag tänka mig då det är mer tyngd i 101ans kranpall och ramstyrning, likaså boggiaxeln och sista banken som är en hel enhet. Likaså din erfarenhet med krökt grind , tråkigt. Likaså med besvären med wiren på winchtrumman. Det har vi inte upplevt.

Läser man tidigare i tråden jag länkade till så beklagar jag mig mycket över den lilla patu vagnen vi då hade. Vi tyckte oavsett märke att det var för små och klena för den mängd vi körde. Så jag talade starkt för en större vagn när far skulle byta.

Om jag minns rätt var sista banken tillval på 91;an med stödben var standard. Medans på101;an ingick 3 bankar, 6 stöttor medans stödben var tillval.
Jag ska ha produktbladet med listpriserna på 91 an och dens tillval likaså med 101:an liggandes någonstans, förmodligen i en flyttlåda. Men det är ju gamla priser..

Tråden jag tidigare hänvisade till har jag gjort några jämförelser mellan 91;an och 101;ans konstruktion. Jag tycker det är alldeles för lite information om de stora skillnader mellan vagnarna. Man får verkligen mer vagn med 101an.
Här är en länk till inlägget med den jämförelsen.
molnia - Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Användarvisningsbild

Re: Valtra A72 och Moheda 10tons huggarvagn

Seb macahan  
#539705 Att utskjutet är ett problem är ju lättast att intala sig när man inget själv har. Har haft både lång pralellkran och vikarmskran med utskjut. Var nöjd med båda, men har mer nytta av räckvidden i vikarmskran med utskjut än styrkan i parallell kranen. Kör på det man tror på själv.

Användarvisningsbild

Re: Valtera A72 och Moheda 10tons huggarvagn

källshult  
#539711 elproportionalventil är ju väldigt bra men den prisskillnaden som är mellan el och två spak hydraulservo så väljer jag hydraulservo och prioritera drift på vagnen istället för har man kört med en skotare så vill man ha drift på vagnen. Har själv gått från skotare till skogsvagn och då var valet givet med drift på vagnen . Drift på vagnen eller utan är sam som man väljer fyrhjulsdrift eller tvåhjulsdrift på traktor det är som natt och dag när man kör i skogen. Fick pris uppgifter på elproportionalventil till mowi och det är ca 70000 kr med minispakar.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A72 och Moheda 10tons huggarvagn

JohannesG  
#539728 Ett alternativ som finns om man absolut vill ha en så smal vagn som möjligt är ju att vätskefylla däcken så den går stadigare ändå. Dock håller jag helt och fullt med Molnia, 10tons vagnar och större är mycket stabilare och bättre byggda rakt igenom än motsvarande 9tons vagn.

Jag tror inte du kommer ångra dig om du köper en 10ton, men ganska troligt du gör det om du köper en 9ton. Känns mer i plånboken, men sedan ser du troligen bara fördelarna.

Avatar Fallback

Re: Valtra A72 och Moheda 10tons huggarvagn

550  
#540216
JohannesG skrev:Att vagnen är lika bred som traktorn kan jag förstå många tycker låter smidigt, det är det också. Men någon eller några cm på var sida gör inte jätteskillnad i praktiken. Speciellt inte om det är däcken som är bredast. Håller sig stöttorna en bit innanför hjulen märker man sällan av att vagnen är bredare. Breddade vår vagn ca 20cm. Var tidigare ungefär lika bred som traktorn. Kör med samma traktor nu. Upplevs ta marginellt mer plats men men känns mycket stabilare.

Att utskjutet bara skulle vara till besvär har jag mycket svårt att tro. Går slangarna sönder och är i vägen mest hela tiden bör man nog ändra körstil. 1-2m extra räckvidd är aldrig fel. Men att ha en "lång" kran hela tiden kan var till besvär på flera sätt. Svårare att parkera, tar mer plats i beståndet m.m.


Man kanske inte upplever att kärran är bredare, men det är ändå risk att man skaver fler träd vid rötterna. Har ett par "portar" i skogen där det redan är svårt att komma igenom. Ibland är det stora stenar som man måste förbi. Skulle hellre vätskefylla hjulen än att bredda kärran, men allra helst skulle boggina vara massiva/fyllda. Onödigt att lagra rotationsenergi i vätskan i hjulen.

Vad gäller utskjutets vara eller icke vara så går väl min gräns ungefär vid P30. Har för mig att kranen är 5,7 m lång, efter det så vill man nog hellre ha utskjut. Tycker bara man gott kan hålla sig ifrån alla nackdelarna om man nöjer sig med en ganska kort kran. Att döma av andras erfarenheter så är väl utskjutet det som oftast börjar krångla på en kran. Kranen blir tyngre (och lyfter mindre), ger såklart högre slitage och bränsleförbrukning under hela livstiden. Framförallt är det en merkostnad för utskjutet när man ska köpa nytt.

Hursomhelst är det största problemet kopplingen mellan traktor och kärra. Ska man ha det smidigt i skogen är midjestyrning min första punkt på vill-ha-listan. Allt annat är kompromisser.

PS. Håller helt med JohannesG om att 10 ton bakom en A72 är ett bra val.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).