fre 21 dec 2018, 17:57#539662
molnia skrev:Har en tråd om både traktor o huggarvagn men börjar handla om vagnen från detta inlägg i tråden.
molnia - Anpassa Valmet 705 för skog och snö
Ska försöka sumera tankar. Känns som 101an är mycket mer gedigen än 91an. Kolla hur ramstyrningens konstruktion skiljer. Klokt att gå på 101an. När man har boggin max ihopdraget är vagnen minst lika följsam om inte mer än vår förra 8-9 tons patu. Vi har K45 kranen som har sina brister men M40 kranen var 18 tusen dyrare när vi köpte. Slangarna är verkligen en budgetslösning. För få skarvar så går rotatorslangen sönder så behöver man byta från rotatorn och hela utskjutet. När man återmonterar slangarna så är det svårt att få dem jämna över utskjutet så slangarna lägger sig gärna åt sidan med indraget utskjut.
Vi valde 15/70x18 däcken, någon cm smalare än 400 x15 däcken om jag minns rätt men mer markfrigång. Det uppskattas mkt.
Vi valde även lättviktspaketet med ( 2spak) 4mekaniska ventiler i hytten och 4 elektriska ventiler i kranpallen.
Det är inte ett ventilpaket för den otålige. Onoff på elventilerna gör att utskjut o mekaniska ventiler inte går att samköra. Antingen mekaniskt eller elektriskt...
Sedan så har lättviktspaketet begränsningen max 50 min/liter enligt en återförsäljare. Vilket gör att jag tycker det är orelevant att eftermontera pump o tank för få upp farten på kranen som jag tycker är dålig. Framförallt utskjutet går långsamt. Så kolla allafall upp vad merkostnaden är för pump o tank o ett ventilpaket som lämpar sig för det.
Sedan så köpte vi en lagervagn så vi kunde inte välja placeringen av radiostyrd winch. Vi har den idag på kranen o det tycker jag borde slita mer på kran o vridhus. Vinschen går även att råka trycka till mot en stötta om man plockar något med kranen i en sänka. Jag skulle välja placera vinschen mellan kran o staket. Man kan kompletera med ett öppningsbart block ( finns som tillval)ute på kranen de få gånger man verkligen behöver rikta om wiren med kranen.
Fråga gärna om det finns något mer du undrar.
Vill göra några tillägg till Molnias goda tankar. Kör själv med 9 tons kärran, dock Mowi med P30-kran (kärrorna är väl nästan identiska?). 10 ton ser robustare ut, till exempel är den förstärkt mellan främre banken och grind. På 9 ton får man svetsa dit förstärkningar själv efter att ha kört med stödbenet nere så grinden kröker sig. 10 ton är nog betydligt mindre vältsjuk också i och med att den är bredare. Jag vill dock inte ha bredare kärra än traktor, så därför går 10 ton bort.
Har vanlig flerspakventil med 5 spakar eftersom P30 inte har utskjut. Tycker det funkar bra och är driftsäkert. Det är en fördel att slippa den extra spaken för utskjutet. Med tanke på Molnias erfarenheter så tror jag man ska ha elproportionalventil om man ska uppgradera från flerspak.
Se upp med att K35-kranen inte har den stora gripen. Mowi har den stora gripen som standard på P30 och den vill jag inte vara utan. De större hjulen är nog också ett bra tillval som Molnia skriver. Dubbla förvaringslådor båda sidor grinden ser jag som ett måste. Det ska man absolut inte snåla in på, såvida man inte tillverkar dem själv. Det och dubbla såghållare borde vara standardutrustning! Kommer inte ihåg om bakre banken är standard, annars är det också ett måste att välja till.
Har vinschen i kranpallen. Den stora nackdelen är att på den starkare vinschen sitter 8 mm vajer istället för 6 mm. När man har vinschen i kranpallen vill inte vajern lägga sig jämnt på trumman eftersom blocket sitter för nära den (när vinkeln blir för stor klättrar vajern på sig själv och lägger sig inte mot trummans sidor). Ligger inte vajern jämnt så får den inte plats under förstärkningarna runt trumman, utan kilar sig fast och låser sig. Har man mer än ungefär halva vajern ute så måste man hjälpa till att styra den till kanterna på trumman. Jag antar att det inte är något problem med 6 mm vajer, eller om man har kranmonterad vinsch. Har också det extra brytblocket på kranen, som är en räddare i vissa lägen. Det är inte ofta man orkar använda det, ibland får dock vajern skava mot stakarna eller grinden. Det är säkert lättare att reparera vinschen om den sitter på kranen, men å andra sidan är det lättare att slå sönder den.
Min åsikt är att Mowikranen är bättre än själva kärran (9 tons). Kranen är mycket ren och fin med skyddade slangar. Enkel att köra också, men Mohedakranarna är nog helt ok de också. Jag är mer skeptisk till nyttan med utskjut på Mowikranar. Blir "bara" en massa slangar att slå av tror jag utan att ha provkört.