Arbetskläder för skogen

Tips på huggarbyxor till begränsad budget

23 inlägg 14040 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips på huggarbyxor till begränsad budget

vainio88  
#539572 Hej!
Skulle behöva tips på nya huggarbyxor och folk här inne brukar alltid komma med bra tips.

Har idag ett par gamla gröna husqvarna som måste bytas ut då de är obekväma och sunkiga som bara den. Tidigare hade jag Husqvarna Technical Extreme(tror jag dom heter) på jobbet och dom va helt okej men inte super imponerad av komforten.

Jag sågar bara på fritiden ca 100-200 timmar per år men vill ha så bekväma byxor som möjligt till min begränsade budget.

Jag har tittat på stihl x-fit byxa och dom verkar riktigt sköna men ligger tyvärr över budget just nu.

Har provat Oregon Waipoua men tyckte dom kändes nästan lika klumpiga som mina nuvarande husqvarna.

Vill helst ha med stretch och förböjda knän såg att hylte hade Husqvarna Technical Extreme nån ny modell för 2590 vilket är absoluta max gränsen just nu för mig.

Har ni några tips här på byxor att dela med er av?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor till begränsad budget

halvproffs  
#539587 Duger inte waipoua som jag tycker är en lätt och bra byxa då vete f..n.
Och till det priset....

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor till begränsad budget

vainio88  
#539590 Får kanske prova dom en gång till innan jag dömmer ut dom helt. Vilka fler byxor har du använt, har du provat nya Husqvarna technial extreme? Och isf hur upplevde du dom gemfört med waipoua?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor till begränsad budget

halvproffs  
#539591 Har inte provat dom.

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor till begränsad budget

bgl  
#539592 Stihl function verkar kosta under 1000 spänn, bl.a. hos Granngården1
Min Stihlhandlare hade för en tid sedan en utgående hängslemodell för ca 1300kr.

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor till begränsad budget

vainio88  
#539596 Tack för tipset! Får prova dom. Har du eller någon annan här testat Stihl ADVANCE X-Light?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor till begränsad budget

Zetor 25  
#539600 Gårdsman har x.pris på advance x flex för 2000 kr. Köpte själv ett par för en månads sen. Sköna med stretch. Annars tycker jag oregon waipua har varit bra. Tror dom kostar runt 1000 på jula.

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor till begränsad budget

vainio88  
#539602 Såg att dom hade Husqvarna Technical 2016 på gårdsman för 1690 i stl L. Har egentligen M men midjemåttet har ökat markant senaste året så man skulle kanske inse att man blivit en tjockis och beställa ett par

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor till begränsad budget

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539610 Dom Technical jag har är väldigt slimmade i sin design. Sitter väldigt på. Så jag ha köpt ett par Classic i stället. Billigare och sitter skönare på en kropp som är välbyggd.... :d

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor till begränsad budget

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539661 Har inte provat själv men de har fått skryt i annan tråd om arbetskläder
https://www.engelbert-strauss.se/skogsb ... d-klaeder/

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor till begränsad budget

anersimyra  
#539675
The Boxer skrev:Har inte provat själv men de har fått skryt i annan tråd om arbetskläder
https://www.engelbert-strauss.se/skogsb ... d-klaeder/

Waipua är lättare och svalare än engelbertbrallorna, men vid kallt busväder är engelbertbrallan att föredra med sin bättre byggda ryggförhöjning.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor till begränsad budget

stone66  
#539679 Köpte stihl funktional o ska prova i morgon. Har haft alla möjliga byxor sist Husqvarnas byxor men dom upplevde jag som tjocka o klumpiga. Men man sliter ut det man köpt.

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor till begränsad budget

Grålle52  
#539681 Pfanner!

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor till begränsad budget

vainio88  
#542325 Nu har jag köpt nya huggarbyxor blev ett par oregon Waipoua. Provade ett par I stl S i affären och de kändes som de satt bra men när jag kom hem och satte hängslen i och skulle böja mig höll jag på att spräcka dom så bytte till Stl M.

Måste tyvärr säga att jag inte är jätte imponerad, tycker de är sladdriga och ungefär lika smidiga som mina gamla Husqvarna + att det hängde massa lösa trådar ifrån sömmarna. Med facit i hand skulle jag köpt ett par dyrare som verkligen satt bra. Byxorna är säkert helt okej med tanke på priset och dumt att jämföra med typ stihl x-fit då det är ett olika typer av byxor.

Men stort tack för alla tips och råd!

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor till begränsad budget

forest.  
#545262
vainio88 skrev:Nu har jag köpt nya huggarbyxor blev ett par oregon Waipoua. Provade ett par I stl S i affären och de kändes som de satt bra men när jag kom hem och satte hängslen i och skulle böja mig höll jag på att spräcka dom så bytte till Stl M.

Måste tyvärr säga att jag inte är jätte imponerad, tycker de är sladdriga och ungefär lika smidiga som mina gamla Husqvarna + att det hängde massa lösa trådar ifrån sömmarna. Med facit i hand skulle jag köpt ett par dyrare som verkligen satt bra. Byxorna är säkert helt okej med tanke på priset och dumt att jämföra med typ stihl x-fit då det är ett olika typer av byxor.

Men stort tack för alla tips och råd!




Lånar tråden , använder ni vanliga huggarbyxor eller kör ni med modell hängselbyxa?

Har ett par stihl av hängselmodell och tycker man blir osmidig när man ska röra på sig, någon som har erfarenhet? de byxorna är dax att byta till ny så frågan är om man ska köpa vanlig och vilket märke modell?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).