sön 16 dec 2018, 17:40#538869
Nej låt tråden stå kvar, en jämförelse ATV/ kompakttraktor försvinner lätt bland annat i den långa tråden.
Hittade inte "din" Kubota i Kungsbacka, en del små Kubota trivs bäst på en plan gräsmatta medan andra modeller klättrar över rubb&stubb.
Jag har inte haft hydraulisk griplastarvagn bakom mina ATV, däremot andra handlastade vagnar både med och utan wirekran.
Fördelen med ATV är att det går att skjutsa sig själv plus redskap mycket snabbare är med en traktor.
Nackdelen är att det måste hållas bra fart för att med lätt lastad vagn komma fram förbi till synes enkla hinder som tex en kort brant uppförsbacke.
I samma terräng tar en medelstor (15-30 hp) kompakttraktor ungefär dubbelt så stort lass med samma vagn(om det får plats).
Ändå tar vagnen bakom ATV:n mer stryk med det lilla lasset.
Sen finns det ju ekonomiska trix för att delvis komma runt problemet med att ATV-maskiner är för lätta och har så klumpigt stor vändradie.
För framkomligheten behövs då bla. drift på vagnen och ramstyrning för att delvis kompensera att ATV:n är så långsvängd.
Riktigt gratis är det ju inte 136´+ moms kostar en sån här, en lämplig traktorvagn från samma tillverkare som tål och har plats för 50 % mer last kostar 67´+ moms.
http://www.kranman.com/produkter-atv-fy ... re-t2000exHur kan det vara så stor skillnad, jo ATV har ingen egen hydraulik och måste då ha ett bensindrivet hydraulaggregat, den är så lätt att vagnen skulle putta den som en snorloska i första utförsbacke så den måste ha bromsar. Redan utan last skulle den bli farlig då den väger mer än dubbelt(746 kg) mot en normalstor ATV.
Den där extra bensinmotorn behöver gå på relativt höga varv med ett obehagligt vinande ljud, kompakttraktorn levererar samma eller mycket bättre hydrauloljeflöde nära tomgångsvarv på dieselmotorn.
Traktorerna är inte lika känsliga betr. kultrycket, tål mycket högre utan att egenskaperna ändras allt för mycket.
Bränsleförbrukningen vid arbete ligger på ungefär hälften mot ATV:n och ännu större skillnad när hydraulaggregatet på lasträcket är igång.
Det finns mycket mer som skiljer, mest till traktorns fördel.