ATV och UTV i skogen

Kubota jämfört med ATV i skogen?

8 inlägg 5758 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kubota jämfört med ATV i skogen?

Ent  
#538810 Såg på Blocket en firma i Kungsbacka som säljer en beg Kubota 4wd minitraktor för 33 K plus moms.

Om man inte "behöver" en ATV för nöjesåkning eller längre transporter, är inte Kubota, Yanmar mfl ett bättre alternativ i skogen? Jag tänker då på gallring, ta hand om vindfällen osv där man har en liten ATV-skogsvagn bakom. Är det någon som prövat bägge alternativen och vill berätta om för- och nackdelar?



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Kubota jämfört med ATV i skogen?

totte  
#538835 Du kan börja med att bläddra igenom den här tråden: Yanmar iseki kubota osv

Avatar Fallback

Re: Kubota jämfört med ATV i skogen?

Ent  
#538843 Tack, den hade jag missat! Då behövs ju inte min tråd, går den att plocka bort helt kanske?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kubota jämfört med ATV i skogen?

axwell  
#538869 Nej låt tråden stå kvar, en jämförelse ATV/ kompakttraktor försvinner lätt bland annat i den långa tråden.

Hittade inte "din" Kubota i Kungsbacka, en del små Kubota trivs bäst på en plan gräsmatta medan andra modeller klättrar över rubb&stubb.

Jag har inte haft hydraulisk griplastarvagn bakom mina ATV, däremot andra handlastade vagnar både med och utan wirekran.
Fördelen med ATV är att det går att skjutsa sig själv plus redskap mycket snabbare är med en traktor.
Nackdelen är att det måste hållas bra fart för att med lätt lastad vagn komma fram förbi till synes enkla hinder som tex en kort brant uppförsbacke.
I samma terräng tar en medelstor (15-30 hp) kompakttraktor ungefär dubbelt så stort lass med samma vagn(om det får plats).
Ändå tar vagnen bakom ATV:n mer stryk med det lilla lasset.

Sen finns det ju ekonomiska trix för att delvis komma runt problemet med att ATV-maskiner är för lätta och har så klumpigt stor vändradie.
För framkomligheten behövs då bla. drift på vagnen och ramstyrning för att delvis kompensera att ATV:n är så långsvängd.

Riktigt gratis är det ju inte 136´+ moms kostar en sån här, en lämplig traktorvagn från samma tillverkare som tål och har plats för 50 % mer last kostar 67´+ moms.
http://www.kranman.com/produkter-atv-fy ... re-t2000ex

Hur kan det vara så stor skillnad, jo ATV har ingen egen hydraulik och måste då ha ett bensindrivet hydraulaggregat, den är så lätt att vagnen skulle putta den som en snorloska i första utförsbacke så den måste ha bromsar. Redan utan last skulle den bli farlig då den väger mer än dubbelt(746 kg) mot en normalstor ATV.
Den där extra bensinmotorn behöver gå på relativt höga varv med ett obehagligt vinande ljud, kompakttraktorn levererar samma eller mycket bättre hydrauloljeflöde nära tomgångsvarv på dieselmotorn.

Traktorerna är inte lika känsliga betr. kultrycket, tål mycket högre utan att egenskaperna ändras allt för mycket.

Bränsleförbrukningen vid arbete ligger på ungefär hälften mot ATV:n och ännu större skillnad när hydraulaggregatet på lasträcket är igång.

Det finns mycket mer som skiljer, mest till traktorns fördel.

Avatar Fallback

Re: Kubota jämfört med ATV i skogen?

Ent  
#538978 Den på blocket heter B 5000 4wd, har manuell låda. Finns visst nån variant (2500?) som har nån slags automatlåda vilken tydligen kan vara problematisk när de blir gamla. (Enligt tråd på Maskinisten).

Det blir en lång utflykt om man ska kika på den på blocket, tyvärr, så den får vi lägga ner. Men jag var ju mest ute efter synpunkter och de jag fått stämmer väl överens med mina gissningar.

Emellertid tycker jag att alla såna här maskiner har väldigt smala däck jämfört med ATVer i allmänhet. Eller är det bara att de har högre hjul så att det ser smalt ut av den orsaken?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kubota jämfört med ATV i skogen?

axwell  
#539006
Ent skrev:Den på blocket heter B 5000 4wd, har manuell låda. Finns visst nån variant (2500?) som har nån slags automatlåda vilken tydligen kan vara problematisk när de blir gamla. (Enligt tråd på Maskinisten).

Ajdå, jag fruktade att det var den du tänkte på. Nej den är för klen(8hp), nästan lika lätt som en ATV.

Ja dom har många gånger alltför smala däck för min smak, speciellt kineserna som ofta är tyngre med sitt blötjärn.

På min lilla Yanmar har jag 400/60-15.5 bak och på Kubotatraktorn 380 mm breda, fram 8"-9".

Eventuellt säljer jag min Yanmar nästa sommar, när/om beror på hur det går med att stuva om Kubotan som jag köpte i våras.

Yanmarn har jag haft i 15-20 år och enda felet med den är att den saknar en varm hytt, har bara tak och frontruta.

Användarvisningsbild

Re: Kubota jämfört med ATV i skogen?

Markägaren  
#549680 Finns en som säljer kinatraktor med remdrift på blocket.
Med olika stora skivor får man den utväxling man vill ha, plus att motorns ryck dämpas av remmen och överförs inte på kuggen i växellåda som är separat.
Jättestort svänghjul på den encylindriga diselmotorn.

Avatar Fallback

Re: Kubota jämfört med ATV i skogen?

Ent  
#549701
Markägaren skrev:Finns en som säljer kinatraktor med remdrift på blocket.
Med olika stora skivor får man den utväxling man vill ha, plus att motorns ryck dämpas av remmen och överförs inte på kuggen i växellåda som är separat.
Jättestort svänghjul på den encylindriga diselmotorn.


Nu har jag nog lagt ner detta med minitraktor tsv, jag behåller Can-Ammen. Har en 641:a dessutom så jag håller snön borta. Men det hade ju varit intressant att kolla in denna. Var finns den, vad ska man söka på i så fall?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).