Skogsnyheter

Städar ni i skogen inför slutavverkning?

16 inlägg 5442 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Städar ni i skogen inför slutavverkning?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538480 En artikel i dagens Skogsland tar upp städning inför slutavverkning.
Är det ett fenomen som vi får se mera av?
https://www.landskogsbruk.se/skogsskots ... lbiotoper/



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Städar ni i skogen inför slutavverkning?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538483
Röjkvist skrev:En artikel i dagens Skogsland tar upp städning inför slutavverkning.
Är det ett fenomen som vi får se mera av?
https://www.landskogsbruk.se/skogsskots ... lbiotoper/


Det där tror jag är ett illasinat rykte som förbudsivrarna sprider i syfte att få fram ett stopp för gallring utan anmälan och tillståndsbeslut. Jag tror det är väldigt få skogsägare, om en någon, som gör detta.
Snart kommer ett förslag på att gallring i värdetrakter får endast göras efter tillstånd "i avvaktan på slutlig palenring och beslut kring hur värdetrakten ska skötas" eller något sådant. Då kommer man hänvisa till att "alla skogsägare gallrar ju bort alla naturvärden redan nu! Alltså måste vi ha en tillståndsprocess kring detta"

Det hänger ihop och är ingen slump att allt det här kommer samtidigt.

Användarvisningsbild

Re: Städar ni i skogen inför slutavverkning?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538486 Hellre förekomma än förekommas!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Städar ni i skogen inför slutavverkning?

jannee  
#538488 Jag "städar".
ALLT som kan nyttjas till vedbrand åker hem till vedbacken + lite till :mrgreen:
Detta görs "något" år innan avverkningsanmälan :grin:

Användarvisningsbild

Re: Städar ni i skogen inför slutavverkning?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538490 Det var kanske just detta städande som Donald Trump avsåg med sin nu beryktade fras "rake the forest"?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Städar ni i skogen inför slutavverkning?

Vardon  
#538495 Försöker hålla efter med vindfällen och torrträd men inte inför slutavverkning utan kontinuerligt. Främst för att det är den skötseltypen som varit tidigare och jag har väl en lite åsikt som säger att det finns 1 000 sätt att sköta skogen, alla kan vara rätt men att pröva dem alla på samma ställe blir nog fullständigt fiasko.

Dock tar jag väl inte bort löv för det finns så pass lite

Avatar Fallback

Re: Städar ni i skogen inför slutavverkning?

isteskog  
#538520 Gör som Vardon! Det blir torrträd, vindfällen som man inte kommer åt ändå så mångfalden finns ju kvar. Kusodling är en styggelse....

Användarvisningsbild

Re: Städar ni i skogen inför slutavverkning?

Mellberg  
#538598 Tror inte heller på att det förekommer en systematisk städning idag. Inte många skogsägare som kan identifiera en nyckelbiotop och endast ett fåtal åstadkommer något med röj eller motorsåg.

Tar själv reda på vindfällen och torrträd, som jag kommer åt. Gynnar barr i röjningar och gallringar. I "skött skog" finns sällan några nyckelbiotoper.

Inaktiva, passiva och även godtrogna skogsägare öppnar för begränsningar i sitt brukande. Nordvästra Sverige är ett undantag, där i stort sett all äldre skog kan klassas som nyckelbiotop.

Men det är klart, en möjlig nyckelbiotop kanske man bör städa eller begränsa i tid.

Användarvisningsbild

Re: Städar ni i skogen inför slutavverkning?

Skogsvaktaren  
#538600 Håller rent och snyggt :-ss

Användarvisningsbild

Re: Städar ni i skogen inför slutavverkning?

Seb macahan  
#538619 Skulle faktiskt inte falla mig in. Men det beror nog på att fallen här är få om inte obefintliga (mig veterligen). Jag tillhör de som blir glad av o se en tjäder eller orre men blir sur om det påverkar mig och mina beslut :???: :???:
Förstår att läget är helt annorlunda norrut. Då är frågeställningen en helt annan och hade nog sett till o få genom mina egna beslut i min egen skog. Fri tolkning....

Användarvisningsbild

Re: Städar ni i skogen inför slutavverkning?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538621 Jo, så länge inte några sällsynta arter eller biotoper försvårar mitt skogsbruk, så kan de förstås tålas utan vidare. Problemet är ju bara att verkligheten idag ser helt annorlunda ut.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Städar ni i skogen inför slutavverkning?

jannee  
#538630 Finns minst 50 olika typer av nyckelbiotoper, allt är mer eller mindre upp till betraktaren.
Dock minskar risken (chansen) för att man ska ha någon nyckelbiotop i välskött produktionsskog.
Däremot kan man nog kallt räkna med att markerna närmast husen kanske i framtiden kan bli klassade som en nyckelbiotop.
Beror dock delvis på hur noga man är med städning, borttagande av döda träd osv.

Användarvisningsbild

Re: Städar ni i skogen inför slutavverkning?

Sne4  
#538632 Om man ska undvika problem är det bästa att hålla efter skogen hela tiden - och det försöker jag göra. Nuvarande politiska vindar kan lätt ge skrämselhicka tyvärr. Dock tror inte jag att den städning innan avverkning som tas upp förekommer i någon nämnvärd utsträckning. Är det någon stackare som är just rädd att förlora sin inkomst av skogen och gör en sådan panikåtgärd för att sova lite lugnare så är det inte själva städningen jag ser ett problem med - snarare att någon ansåg sig tvungen att göra den för att inte riskera att förlora marken.

Frågan är - precis som fler redan tagit upp, vad kommer nu härnäst om några år? - Vad kommer slamkryparna värdekärna och värdetrakt att medföra för ytterligare inskränkningar i brukande och äganderätten?

Avatar Fallback

Re: Städar ni i skogen inför slutavverkning?

husqvarna_med_sthil  
#538635 Jag har sagt det hela tiden att det är den politiska styrningen som är bekymret för alla som brukar mark eller på annat sätt håller sig själva med jobb. Det märks direkt nu när en budget från kd M slår igenom, man väljer att lägga skattepengar på annat än att stjäla skog av skogsägare, bla.

Det är nästan värt en bugning men inväntar resultat innan några yviga gester framförs.

Användarvisningsbild

Re: Städar ni i skogen inför slutavverkning?

p till p  
#538913 Att avverka vid lägsta tillåtna avverkningsålder är nog det säkraste och lagligt men är det bra för mångfalden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).