Skogsmiljö och Trädlära

Värdetrakt - nästa slamkrypare i skogsdebatten?

54 inlägg 18766 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Värdetrakt - nästa slamkrypare i skogsdebatten?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538494 Nu måste jag ut och jobba men en till rapport att läsa för att förstå hur de tänker. Denna gång handlar det om värdetrakter i marin miljö men det är samma andas barn och naturvårdsverket som ligger bakom hur allt ska tolkas/hanteras. Dessutom får du en ordentlig ytterligare gnuggning i nyspråket och hur man gör allt för att utestänga så många människor som möjligt för att följa med i det som görs i de slutna rummen.
En liten pikant skrivning i den här rapporten är följande:
Ett möjligt kriterium vid val av värdetrakter eller vid annan förvaltning är potentiellt värdefullt område. Ett område kommer under kriteriet utifall det är potentiellt värdefullt för en eller flera biotiska ekosystemkomponenter som värderats högt och som det är önskvärt att det finns mer av. Det kan också gälla områden som skulle kunna inhysa biotisk ekosystemkomponenter som inte finns i området men som det skulle vara värdefullt om de gjorde det.
Vad sägs om den va - ger underlag för kommande påhälsning från myndigheterna med budskapet " Din skog har inga naturvärden idag - MEN de kunde ha haft det så därför stjäl vi den av dig och lägger i vårt lager av "Kunde haft värde skogar"
Marin-gron-infrastruktur-–-naturvardesbedomning-nyckelfaktorer-och-paverkansfaktorer.pdf

Avatar Fallback

Re: Värdetrakt - nästa slamkrypare i skogsdebatten?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538496 Många är det som försörjer sig på att ge råd (jävlas) till/(med) skogsägare :cry:

Användarvisningsbild

Re: Värdetrakt - nästa slamkrypare i skogsdebatten?

Vardon  
#538497
Uvskogen skrev:Är det något jag lärt mig efter att ha jobbat med myndigheter i många år så är det att läsa det som står i dokumenten, inte vad de säger. Det är det skrivna, beslutade, ordet som gäller. Social vältalighet och svepande formuleringar som en del av myndighetsföreträdarna ägnar sig åt ska man bara bortse från. Särskilt som de som pratar sällan sitter på besluten.


Mycket bra råd. Ett väldigt bra koll att göra är att fråga om man kan få det skriftligt, fråga vem som beslutar och om vi kan göra ett protokoll. Väldigt många börjar humma då. Pröva med telefonförsäljare, tacka inte nej utan begär det skriftligt, du kommer inte få något.

Avatar Fallback

Re: Värdetrakt - nästa slamkrypare i skogsdebatten?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538523 Ett råd jag fått är att kommer det en delegation från SS eller länstyret är att
inte möta dem som ensam skogsägare.
Se till att du har stöd av folk från skogsägareförening eller motsvarande.

Avatar Fallback

Re: Värdetrakt - nästa slamkrypare i skogsdebatten?

jannee  
#538524 Kanske HELT ok med värdetrakter och att dessa ska skyddas.
17 % av svenska skogar behöver skyddas (bli värdetrakter)
Ett helt OK förslag.
EFTERSOM detta är något VIKTIGT för oss alla svenskar ska vi självfallet GEMENSAMT försöka uppfylla dessa mål.
Tycker inte ni forummedlemmar också detta?
Ett i.o.f.s. ganska enkelt mål att uppfylla.
Vi svenskar är ju staten och staten via Sveaskog äger en del skogsmark.
ENKELT, vi börjar med att avsätta denna mark som värdetrakt.
Landstingen har även också mark som mycket väl kan ingå i värdetrakterna
Skulle nu detta mot förmodan inte räcka står självfallet kyrkan gärna till tjänst och låter även sina skogsmarker bli en framtida värdetrakt.
Detta förslag innebär att vi SOLIDARISKT hjälps åt att uppfylla målen :!: :!: :!: :!: :!: :!:

Avatar Fallback

Re: Värdetrakt - nästa slamkrypare i skogsdebatten?

snedsåg  
#538542 Första hälften vet jag inte alls om jag tycker så.
Andra delen håller jag med om ifall 1 ändå måste infrias.

Första hälften påminner mig lite om LRF.

Avatar Fallback

Re: Värdetrakt - nästa slamkrypare i skogsdebatten?

axwell  
#538544
snedsåg skrev:Första hälften vet jag inte alls om jag tycker så.
Andra delen håller jag med om ifall 1 ändå måste infrias.


Häng inte upp dig på inledningen i jannees inlägg, det ger krydda åt avslutningen.

Användarvisningsbild

Re: Värdetrakt - nästa slamkrypare i skogsdebatten?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538545 Vi kan ju börja med att avsätta de ca 20,5% av den svenska skogsmarken som idag klassas som impediment och som man ändå inte får röra, enligt skogsvårdslagen. Skulle inte det räcka, så kan vi ju alltid ta till statlig mark enligt Jannees förslag...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Värdetrakt - nästa slamkrypare i skogsdebatten?

snedsåg  
#539516
axwell skrev:
snedsåg skrev:Första hälften vet jag inte alls om jag tycker så.
Andra delen håller jag med om ifall 1 ändå måste infrias.


Häng inte upp dig på inledningen i jannees inlägg, det ger krydda åt avslutningen.


Misstänkte nog det.

Det fick mig att tänka på LRF och hur de alltid plockar upp det som motståndarsidan beskriver som problem för visa att de själva är bäst på att lösa det. Så här efter ett antal årtionden kanske det inte har gått så väldigt bra hela tiden med samarbetslinjen. Jag tycker bra om centern och LRF men ibland tror jag inte de har full koll.

Jannees lösning var bra. Men jag skulle inte vilja se den genomföras, jag tror skogen gör mer nytta om den är i arbete.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).