Arbetskläder för skogen

Köpa hörselskydd med bra radiomottagning utan andra finesser

8 inlägg 3944 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa hörselskydd med bra radiomottagning utan andra finesser

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538347 Har ett par Peltor HRXS7A-01 som är den gamla hederliga vinröda modellen men tyvärr har de utgått ur sortimentet.
Nu har de gjort sitt och nya behövs. Har även ett par Sordin med medhörning men de har ett otrevligt elektriskt ljud samt att de är för små runt öronen och tunna kuddar.

Vi har väldigt dålig radiomottagning här runt och oavsett vad som står i reklamen får man kolla upp bättre.
Ringde 3M Peltor och hörde angående den nya modellen (WorkTunes Pro) och den rekommenderades ej då de fått en del klagomål över just radiomottagningen. De rekommenderade att istället köpa Alert som fortfarande tillverkas och är av gamla stammen. Är ändå lite skeptisk till att betala 500 extra och efter erfarenhet med Sordin kanske känslan av elektroniskt ljud beror på medhörningen som spökar?

Utan att ha provat så kan jag tänka mig att billigare versioner som säljs, t.ex Clas Ohlson har en version, i övrigt har plastiga muffar och elektroniskt störande ljud. Då de mest har tagits fram för att kunna säljas och inte användas.

Har ni några erfarenheter av vilka man kan våga slå till på?



   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa hörselskydd med bra radiomottagning utan andra fine

Sandström87  
#538349 Har vanliga worktunes och tycker dessa funkar bra. Husqvarnas radiolurar verka också bra efter va ja hört

Avatar Fallback

Re: Köpa hörselskydd med bra radiomottagning utan andra fine

uffejohan  
#538373 Jag kör med Husqvarnas radiolurar och tycker mottagningen är helt OK. Däremot äter de mycket batteri, använder laddbara batterier och de räcker med nöd och näppe en hel dag. Sedan tycker jag att dämpningen av bullret är dålig när man har glasögon på sej, särskilt om det är kallt och plasten runt muffen blir stel. Någon som känner till något fabrikat som dämpar bra för glasögonbärare?

Avatar Fallback

Re: Köpa hörselskydd med bra radiomottagning utan andra fine

80-90  
#538388
uffejohan skrev:Jag kör med Husqvarnas radiolurar och tycker mottagningen är helt OK. Däremot äter de mycket batteri, använder laddbara batterier och de räcker med nöd och näppe en hel dag. Sedan tycker jag att dämpningen av bullret är dålig när man har glasögon på sej, särskilt om det är kallt och plasten runt muffen blir stel. Någon som känner till något fabrikat som dämpar bra för glasögonbärare?

Håller med till fullo ang Husqvarna radio skydd . Släpper igenom väldigt mycket ljud med glasögon på !!

Användarvisningsbild

Re: Köpa hörselskydd med bra radiomottagning utan andra fine

ananders  
#538399
uffejohan skrev:Jag kör med Husqvarnas radiolurar och tycker mottagningen är helt OK. Däremot äter de mycket batteri, använder laddbara batterier och de räcker med nöd och näppe en hel dag. Sedan tycker jag att dämpningen av bullret är dålig när man har glasögon på sej, särskilt om det är kallt och plasten runt muffen blir stel. Någon som känner till något fabrikat som dämpar bra för glasögonbärare?


Hade Husqvarnas radiolurar på förra jobbet och är enig med dig angående bullret, det är även högre utan glasögon på om man jämför med peltorlurarna som jag har hemma. Jag fick även ha öronpluggar i.
Sedan angående åtgången på batteri undrar jag hur kvalitén är på dina batteri, mina varade åtminstone en hel vecka i Husqvarnalurarna.

Avatar Fallback

Re: Köpa hörselskydd med bra radiomottagning utan andra fine

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538402
Sandström87 skrev:Har vanliga worktunes och tycker dessa funkar bra. Husqvarnas radiolurar verka också bra efter va ja hört


Har du bra mottagningsförhållanden där du bor? Känns ju lite skumt annars att de själva varnar för att köpa modellen.

Husqvarnas lurar ser ut att vara samma som Sordin. Mina Sordin är av en äldre modell som är märkta Dewalt.
Men har de lika tunna hårda kuddar så fungerar glasögon bättre med Peltor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa hörselskydd med bra radiomottagning utan andra fine

uffejohan  
#538403 Jag har nya uppsättningar av laddbara 2700 mAh, de räcker en vecka i mina andra lurar från Peltor men i Husqvarnas bara en dag. Har näst lägsta ljudnivån, så lite skumt är det....

Avatar Fallback

Re: Köpa hörselskydd med bra radiomottagning utan andra fine

jannee  
#538404 Håller helt med Uffe, i början varade batterierna i HVA:s radiolurar mer än en vecka men efter en tid (några månader) gick driftstiden successivt ned och efter något år är det knappt en dag (8 timmar) som gäller, därefter nya batterier. Kör själv med laddningsbara så det fungerar, men ändå.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).