Motorsåg och handhållet

Jonsered 2050 frågor

20 inlägg 5052 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jonsered 2050 frågor

Ekplanka  
#538247 Har nyligen skaffat mig en Jonsered 2050 (Edit, hade skrivit 2055 av misstag från början) som verkar vara i bra skick. Men jag har några frågor.
1. När jag öppnar top kåpan så var där en gummislang som går ner i handtaget någonstans. Skall denna sitta i hålet som är ovanför tanken? eller vart går den?

2. Har precis slipat kedjan i 30grader med en enkel maskinslip och den skär som bara den. Men mitt i sågningen så slutar den att såga, ungefär som om den bara slirar på trät och inte får grepp? funderar på om stockarna nyper svärdet men är inte säker på hur de skulle kuna göra detta. Och min andra såg har inga problem med det. Svärdet verkar vara inne på sista valsen, kan det ha något med detta att göra eller andra tips på vad som orsakar? Efter ett tag får den grepp igen och då hugger den riktigt sen går det bra tills den stannar igen.

3. Sågens vibrationsdämpning känns mkt lös. Är de normalt sett lösare än andra då den verkligen verkar vara upphängd i fjädrar.

Andra tipps och ideer kring denna såg mottages gärna. Har en Husqvarna 234 som jag är mkt nöjd med och denna känns som ett bra komplement då den är betydligt kraftigare och riktigt bra kraft i.

----
Lösning
Visade sig vara fel bredd på kedjan som satt i 1.3 när svärdet var 1.5. Bytte kedjan och helt annan såg efter det. Lägger den bara på stocken och så är det som att sätta en varm kniv i smör. Tack alla för hjälpen!


Senast redigerad av Ekplanka fre 14 dec 2018, 11:38, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Jonsered 2050 frågor

axwell  
#538280 Att den plötsligt slutar skära kan bero på att spåret i svärdet är för brett, dvs fel kedja för det svärdet.

Eller så är både kedjan och svärdet väldigt slitna så kedjan tillåts vika sig åt sidan.

Om du lusläser siffrorna på svärdet och det som står på kedjan så kan det bli enklare att utesluta varför sågningen blir som den blir.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2050 frågor

dhaglund  
#538281 Angående fråga 2.
Skär sågen rakt när du sågar av en stock? Om den skär snett kan den fastna mitt i stocken så att man inte kommer längre.
Börja med att kolla kedjan. Är alla tänder lika långa? Om tänderna på ena sidan är mer filade än de på andra sidan skär det snett. Är alla ryttare filade till samma (lagom) djup. Kontrollera att tänderna verkligen är lika vassa på båda sidorna. Eller är tänderna skadade på ena sidan? Om kedjan är ok, fortsätt med svärdet.

Utan kedja på svärdet. Kontrollera att svärdet är rakt. Kolla att det är jämnt slitet så att kedjan vilar rakt på båda sidorna om spåret i svärdet. Kontrollera att svärdet inte är så slitet att botten på kedjans drivlänk slår i botten på svärdets spår. Då vinglar kedjan bara fram och tillbaka. Då är det dags att byta svärd.

Man kan inte heller utesluta att kedja och svärd inte passar ihop.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2050 frågor

Ekplanka  
#538286 Bra poäng. Jag misstänkte att det kanske var fel kedja till svärdet, skall kolla upp detta.

Förklaringen på att det är så slitet att kedjan bottnar verkar också vetting.

Är osäker på om den drar snett. Skall prova imorgon igen om jag hinner med. Annars till helgen så jag kan se hur den beter sig.

Spelar längden på tänderna roll? Jag tänkte mig att sålänge vinkeln är samma fast motsatt så borde inte längden spela. Någon större roll då den delen händer efter skäret? Dessutom är det rakt så det enda som borde hända är att den hoppar upp och sen ner?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2050 frågor

Ekplanka  
#538320 Uppdatering

Var nere och mätte med skjutmåttet och kedjan har 1.3mm på drivlänkarna men svärdet står det 1.5.

Kan detta vara anledningen till att sågen ibland bara står och slirar på trät för att sedan hugga till och börja skära igen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 2050 frågor

Blivande snickare  
#538322 Det är därför, ja.
Byt båda så du får rätt å fräscha grejer.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2050 frågor

Ekplanka  
#538323 Hur vet jag vilken jag skall välja. Är inte säker på om svärd eller kedja är rätt till drevet som sitter i sågen. Eller spelar det ingen större roll så länge kedja och svärd matchar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2050 frågor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538324 Det ska inte spela någon roll. Men det kan ändå vara en idé att även byta drevet, så får du en helt ny drivlina.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2050 frågor

dhaglund  
#538326
Ekplanka skrev:Spelar längden på tänderna roll? Jag tänkte mig att sålänge vinkeln är samma fast motsatt så borde inte längden spela. Någon större roll då den delen händer efter skäret?


Längden på skärtänderna har viss betydelse. Eftersom varje tand lutar bakåt sticker en mindre filad tand upp mer än en som är mer filad. Tar man en ny kedja och filar ner tänderna på ena sidan så kommer de tänderna inte att avverka något material trots att de är vassa och fina. Anledningen är att de inte når ner til träet. Resultatet blir att det skär snett.

Eftersom du har en slip är detta lätt för dig att fixa. Används skjutmåttet för att justera slipen bara när du vänder på kedjan så att alla tänder blir lika långa.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2050 frågor

dhaglund  
#538328
Ekplanka skrev:Hur vet jag vilken jag skall välja. Är inte säker på om svärd eller kedja är rätt till drevet som sitter i sågen. Eller spelar det ingen större roll så länge kedja och svärd matchar?


Drev, kedja och svärd måste matcha. Nu har jag inte direkt koll på vad det är som standard på din såg men det borde ju rimligen vara 0.325 delning. Du ska alltså ha 0.325 delning på drevet, kedja och svärd. Om du sedan vill köra 1,3 mm spårbredd på kedja och svärd eller 1,5 mm är ju en smaksak. Om du har ett bra svärd som är 1,5 mm köp en passande kedja. Annars skulle jag välja att köra med 1,3 mm spår. De nyare sågarna använder 1,3 mm.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2050 frågor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538330 En ovass kortare tand skär inte bättre än en ovass lång tand.
En vass sida och en ovass gör att det skär snett. Olikt vassa märks tydligt.
Några mm skillnad i tandlängd från sida till sida ger inte märkbar skillnad om de är lika vassa och har samma form.

2055 är fina grejer.
1. Tankventilation gissar jag på.
2. Vickande kedja som sagts tidigare.
3. De ska inte vara särskilt slirkiga, men om man jämför med din 234 så kanske om den har torra, stumma gummin.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2050 frågor

finskpinne  
#538376 I den här videon bevisar en kille att det spelar absolut ingen roll hur långa dina tänder är! MEN om du har olika långa tänder så måste du ju fila ner ryttarna olika mycket också! Använd mall när du filar ryttarna så får du alla ryttare exakt enligt tandens längd. Har man långa kedjor och du skadar två eller tre tänder är det ju helt enkelt dumt att fila ner alla tänder på hela kedjan om dom inte är skadade. Han har filat ena sidan av kedjan till absolut minimigränsen medan den andra sidan är det ungefär halva tanden kvar på. Sedan filar han ryttarna enligt mallen. Och visar sedan i GROVT virke att den skär hur rakt som helst fast tänderna är helt olika. Jag använder alltid ryttarmall till kedjor som ska skära i grovt virke, då slipper man problem med aggressiva kedjor medan man ändå bibehåller maximal skärkapacitet. Kapar man klent virke spelar det inte lika stor roll, men jag använder bara motorsågarna till att fälla övergrovt åt skördare och gårdsträd så därför vill jag ha mina kedjor vassa men bekväma att såga med. Man ska inte behöva använda kraft för att det ska skära, kedjan ska dra in sig själv i virket utan att hoppa och hugga.

Vid 17 minuter in i videon visar han tänderna i närbild och vid 18 minuter börjar han visa hur kedjan skär i grovt virke. Kolla in hur den skär och sedan får ni själva avgöra hur ni filar era kedjor i framtiden, jag vet iallafall hur jag föredrar. Men alla får ju göra på sitt sätt.


https://youtu.be/OwHjQGv0qCk

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2050 frågor

anersimyra  
#538392
Ekplanka skrev:Uppdatering

Var nere och mätte med skjutmåttet och kedjan har 1.3mm på drivlänkarna men svärdet står det 1.5.

Kan detta vara anledningen till att sågen ibland bara står och slirar på trät för att sedan hugga till och börja skära igen?
Det är inte omöjligt att kedjan är rätt, efter ca 40 timmar är 1,5 mm drivlänkar lite beroende på svärdets kvalite nedslitna så den utan problem går att montera på ett svärd med 1,3 mm spår. Men är det runda hål i drivlänken så har du en 1,3 mm kedja, jag har i vart fall aldrig stött på en 1,5 kedja med dessa runda hål. :???:

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2050 frågor

Ekplanka  
#538415 Intressant video av killen som provar att fila kedjan ojämnt.

Skall prova imorgon med ny kedja och se om det fixar problemet.

Vad är föresten för / nackdelar med 1.5 / 1.3 bredd på kedjan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2050 frågor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538485 De har lite olika egenskaper. Om man bortser från kedjans modell och ser till endast spårvidd så hänger det mest på användningsområdet sågen har.
Jag förespråkar 1,5 för det ger något bättre smörjning och i viss mån stabilitet och drifttimmar.

Sprängskiss: http://files.chainsawcollectors.se/down ... 050-98.pdf

Dessa sågarna utvecklades som bättre Hobby/farmar såg och funkade rätt bra till detta. Partner 400, Hva 40 var först ut för att nämna några.
Senare kom Partner 410, 450, 510, HVA 40/45/45Special/49 och Jonsereds 2041/2045/2050.
Rätt ok sågar om de användes rätt men tyvärr är det många som körde dem rätt hårt och de är inte byggda för det.
Övespännda svärdsbultar ser man oftast vilket resulterar i deformerat svärdsfäste. Nästan alla faktiskt.
Def avvibrering i utmattade fjädrar, avdragna fjädrar ser man rätt ofta. Finns o beställa, byt alla.
Några har jag sett där motorn varit lös i tanken vilket ger en hel del skumma problem.
Dåligt skött service som resulterar i plast skador vid och runtom ljuddämpare. Andra skador pga bristande service som starthakar, linhjul överhettning/skitiga, dragna gängor etc ser man ofta.

Inga dumma såg alls, om de används rätt. Jag hade inte kört de med 18"
Fanns bättre och hållbarare alternativ för den som ville ha 18" även då.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).