Skogsnyheter

Bonus Malus i skogen

14 inlägg 3680 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bonus Malus i skogen

ananders  
#538117 Rebecka Le Moine, Mp, har lämnat in en motion till riksdagen om att
införa Bonus Malus i skötslen av skogen.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... /_H6022752



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Bonus Malus i skogen

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538119 🙏 Kan vi hoppas på ett extra val? Som förpassar henne och partikamraterna ur riksdagen 🙏

Avatar Fallback

Re: Bonus Malus i skogen

tallen100  
#538120
The Boxer skrev::ympray: Kan vi hoppas på ett extra val? Som förpassar henne och partikamraterna ur riksdagen 🙏

Det får vi verkligen hoppas hoppas :-bd ,
men många partier verkar livrädda för ett nyval, undrar varför.. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Bonus Malus i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538134 Vore det inte bättre med bonus manus för äganderätten istället? De politiker, byråkrater, domstolar, organisationer och aktivister som tydligt verkar för att förbättra äganderätten får bidrag, som betalas av de politiker, byråkrater domstolar, organisationer och aktivister som verkar för att försämra äganderätten?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Bonus Malus i skogen

Mellberg  
#538156 Le Moine är en aktivist med kopplingar till skydda skogen. På motsvarande sätt kryllar det idag av aktivister i skogsstyrelsen, länsstyrelsen och naturvårdsverket.

Utan tvekan hotas äganderätten allt mer i skogsbruket och det kommer att krävas krafttag av våra politiker för att bryta den trenden.

Finns det någon här, som tror att det kommer att hända?

Användarvisningsbild

Re: Bonus Malus i skogen

lodin92  
#538158 Vill vi ha mer miljöhänsyn så är det väl bättre med bidrag än tvång. Sen borde nog pengarna komma från alla skattebetalare och inte enbart skogsägarna..

Användarvisningsbild

Re: Bonus Malus i skogen

Fredrik Reuter  
#538161 Här är motionen i sin helhet: http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lag ... /_H6022752

Kalla mig galen, men idén från Le Moine kan vara genial!

Det står i motionen att all mark ska vara med i systemet, även stadsmark och annan infrastruktur.
Om det då skulle processas i Riksdagen så skulle det kunna falla ut i att dagens skogsbruk som skogsägarna idkar blir snedstrecket mellan bonus och malus, alltså status quo - om man vill.

Gör man dock som Microsoft köper skog i Gävle och Sandviken och köper skog för att bygga datahallar, ja, då blir det Malus om du tar bort skogen och ersätter med typ 39.000 kvm betongplatta. Det skulle i så fall gälla även vägar, flygplatser, hus, tunnelbana, räls, industri osv osv.

Miljarderna som skulle rulla in skulle gå tillbaka till landsbygden genom att ersätta skogsägarna för de miljöavsättningar som görs.

Eller?

Användarvisningsbild

Re: Bonus Malus i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538170 Systemet skulle alltså finansieras med en avverkningsavgift eller en exploateringsavgift. Misstänker att det blir det förstnämnda, om jag känner aktivisterna rätt. 😡 Kanske rent av en särskild avverkningsavgift på vindfällen och borreträd, då dessa annars skulle kunna ge mycket död ved och biologisk mångfald i skogen? :shock:

Nä, släng förslaget i papperskorgen snarast möjligt, då det bara urholkar äganderätten och leder till mer krångel.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Bonus Malus i skogen

Vardon  
#538175
Niking skrev:Systemet skulle alltså finansieras med en avverkningsavgift eller en exploateringsavgift. Misstänker att det blir det förstnämnda, om jag känner aktivisterna rätt. 😡 Kanske rent av en särskild avverkningsavgift på vindfällen och borreträd, då dessa annars skulle kunna ge mycket död ved och biologisk mångfald i skogen? :shock:

Nä, släng förslaget i papperskorgen snarast möjligt, då det bara urholkar äganderätten och leder till mer krångel.
/Niklas


Haha jag kan tänka mig kontrollapparaten för att se om någon tar rätt på vindfällen och barkborre träd i smyg. Just barkborre träd kan jag tänka mig särskilt knepigt då det kanske är lagom mängd död ved år ett, riktligt år två och katastrof för skogen år tre...

Läste motionen och tyckte den var ganska luddig. Framför allt pratar de ju inte om arter som inte ska vara i faunan som vanligt...

Nå när skithuspapperet kostar mer än de importerade sojabönerna lär pendeln svänga...

Användarvisningsbild

Re: Bonus Malus i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538206
Vardon skrev:
Niking skrev:Systemet skulle alltså finansieras med en avverkningsavgift eller en exploateringsavgift. Misstänker att det blir det förstnämnda, om jag känner aktivisterna rätt. 😡 Kanske rent av en särskild avverkningsavgift på vindfällen och borreträd, då dessa annars skulle kunna ge mycket död ved och biologisk mångfald i skogen? :shock:

Nä, släng förslaget i papperskorgen snarast möjligt, då det bara urholkar äganderätten och leder till mer krångel.
/Niklas


Haha jag kan tänka mig kontrollapparaten för att se om någon tar rätt på vindfällen och barkborre träd i smyg. Just barkborre träd kan jag tänka mig särskilt knepigt då det kanske är lagom mängd död ved år ett, riktligt år två och katastrof för skogen år tre...

Läste motionen och tyckte den var ganska luddig. Framför allt pratar de ju inte om arter som inte ska vara i faunan som vanligt...

Nå när skithuspapperet kostar mer än de importerade sojabönerna lär pendeln svänga...


Tja, det har ju talats mycket om s.k. enkla jobb i skogen och kontrollanter borde väl räknas dit... :roll:

F.ö. går det att se en hel del via t.ex. den nationella laserskanningen och satellitfoton.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bonus Malus i skogen

Peckberg  
#543892 Politikern i fråga vill finansiera miljöersättningen med en exploateringsavgift eller en fällavgift som utgör malusen i systemet. Har man otur så kanske man blir tvungen att betala fällavgift så fort man går ut i skogen och hugger ved!

Användarvisningsbild

Re: Bonus Malus i skogen

Fredrik Reuter  
#767206 Här verkar ett initiativ likt MP:s motion dykt upp, Klimatförsvaret. Ge kontant ersättning till skogsägare som skriver ett 30-årigt avtal om att låta skogen stå oavverkad. Betalning genom ökad skatt på varor som kommer från skogen.

Enligt initiativet så skulle det även bli ökad skatt på trävaror med lång lagringstid. Det känns helt fel. Men vad tror ni om ett förslag om skatt på produkter från skogen som varken har klimatnytta eller substitutionseffekt värd namnet? Och att denna skatt betalar skogsägare som tecknar avtal?

https://www.klimatforsvaret.se/

Avatar Fallback

Re: Bonus Malus i skogen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767222 I råvarubristens 1970-tal diskuterades ett liknande system. Med straffbeskattning på stående skog som skulle sättas på ett särskilt konto och utbetalas när skogen avverkades.

Avatar Fallback

Re: Bonus Malus i skogen

gurka  
#767224
Fredrik Reuter skrev:. Men vad tror ni om ett förslag om skatt på produkter från skogen som varken har klimatnytta eller substitutionseffekt värd namnet? Och att denna skatt betalar skogsägare som tecknar avtal?
/


Mycket dåligt förslag.

co2 skatt betalas första gången de säljs

Antingen får man ta konsekvensen i sitt resonemang fullt ut och co2 beskatta skogsprodukter som kol/olja och låta slutkonsumenten besluta om de kan spara eller ändra sin konsumtion.

Frågan är vad de produkter som ska ersätta träbaserade produkter ska tillverkas av för råvara.

Att lagringen av co2 ska ske med ett 30-års avtal i avverkningsfärdig skog verkar också felaktigt om man samtidigt förutspår mer storm, torka ,insekter pga klimatuppvärmning.
Lagring borde istället betalas för tillväxt dvs co2 upptag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).