Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kättingar vandrar runt däck och lossnar

26 inlägg 5742 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kättingar vandrar runt däck och lossnar

Hamrin  
#537992 Jag har just skaffat ett par kättingar till min Valmet 464-4, länk till kättingarna: http://ehandel.nyvab.se/Nyvab_Ehandel/S ... %2c2-24GE8
Problemet är att dom "vandrar" i sidled runt däcket under körning för att till sist lossna helt, se bild. Däckdimension är 11,2R24. Jag har samma modell på de större bakdäcken utan problem och andra kättingar som jag tidigare har använt på framdäcken har också fungerat bra. Traktorn arbetar främst i skog, kättingarna ä väl spända.

Har någon erfarenhet av detta eller någon möjlig lösning på problemet? Jag har frågat de som sålde kättingarna som sa att de kände till problemet sedan tidigare men inte kunnat förstå orsaken eller kommit på någon lösning.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kättingar vandrar runt däck och lossnar

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537995
Hamrin skrev:Jag har just skaffat ett par kättingar till min Valmet 464-4, länk till kättingarna: http://ehandel.nyvab.se/Nyvab_Ehandel/S ... %2c2-24GE8
Problemet är att dom "vandrar" i sidled runt däcket under körning för att till sist lossna helt, se bild. Däckdimension är 11,2R24. Jag har samma modell på de större bakdäcken utan problem och andra kättingar som jag tidigare har använt på framdäcken har också fungerat bra. Traktorn arbetar främst i skog, kättingarna ä väl spända.

Har någon erfarenhet av detta eller någon möjlig lösning på problemet? Jag har frågat de som sålde kättingarna som sa att de kände till problemet sedan tidigare men inte kunnat förstå orsaken eller kommit på någon lösning.

Har du möjlighet att förlänga slitkättingen så att du kan spänna mer på sidorna, bara en tanke.

Användarvisningsbild

Re: Kättingar vandrar runt däck och lossnar

stegmaster  
#538000 Den enda gång jag fått likn, problem var då jeg var ny på kättingar, och missat att stramma sidolänkarna på samma ställe på båda sidor.
Jag hadde strammat 2 länkar kortare på ena sidan, och då gick dom så där sneda efter et tag, fast dom var stramme, dock gick dom aldrig helt av.
Om dom lyckas kliva helt av däcket misstänker jag att kättingarna er lite för smala för dom däcken du har.
Så du får räkna antal sidolänker på varje sida, och at strammaren sitter i samma länka på båda sidor.
Detta er det enda jag vet om, dock inte sagt att det inte kan finnas flere orsaker til detta problem, men börja kolla att du fått alt synkront på båda sidor.
Det er mina 5 øre til problemet.

Avatar Fallback

Re: Kättingar vandrar runt däck och lossnar

Cat554  
#538003
Mikael skrev:
Hamrin skrev:Jag har just skaffat ett par kättingar till min Valmet 464-4, länk till kättingarna: http://ehandel.nyvab.se/Nyvab_Ehandel/S ... %2c2-24GE8
Problemet är att dom "vandrar" i sidled runt däcket under körning för att till sist lossna helt, se bild. Däckdimension är 11,2R24. Jag har samma modell på de större bakdäcken utan problem och andra kättingar som jag tidigare har använt på framdäcken har också fungerat bra. Traktorn arbetar främst i skog, kättingarna ä väl spända.

Har någon erfarenhet av detta eller någon möjlig lösning på problemet? Jag har frågat de som sålde kättingarna som sa att de kände till problemet sedan tidigare men inte kunnat förstå orsaken eller kommit på någon lösning.

Har du möjlighet att förlänga slitkättingen så att du kan spänna mer på sidorna, bara en tanke.


Jeg har erfart det motsatte. Korte inn og spenn slitekjettingen så godt du kan. Spenn deretter sidekjettingene. Og som Stegmaster påpeker, symmetrisk på ut-og innsiden.
OH

Avatar Fallback

Re: Kättingar vandrar runt däck och lossnar

bgl  
#538012 Tyvärr ett dåligt mönster på slitkättingen, förlänger man kättingen mot marken finns inget att dra ner mot sidorna. Utan att vålla "strid" med våra norska vänner är nog @Mikaels tanke i princip rätt.
Kedjemönstret som Nyvab har på startsidan med slirskydd är klart bättre. Skulle kanske gå att kapa och flytta några av kedjorna från längsgående kedjorna ner mot sidokättingen och sätta den mellan tvärkättingarna (knappt jag förstår själv vad jag skrev!), för att på så sätt kunna förlänga slitkättingarna och få kortare sidokättingar.

Avatar Fallback

Re: Kättingar vandrar runt däck och lossnar

ÅsaNisse  
#538024 Det kan bero på att kedjorna är lite för hårt spända. Det ska gå att få in handen mellan slitlänken och däcket vid klockan 5 eller 7. Då brukar de vandra lite på däcket men ändå hålla sig på plats. Om de börjar krypa på snedden är det bara att åka en sväng på väg i 30km/tim så lägger dom sig till rätta igen.

Användarvisningsbild

Re: Kättingar vandrar runt däck och lossnar

Hamrin  
#538075
Mikael skrev:
Hamrin skrev:Jag har just skaffat ett par kättingar till min Valmet 464-4, länk till kättingarna: http://ehandel.nyvab.se/Nyvab_Ehandel/S ... %2c2-24GE8
Problemet är att dom "vandrar" i sidled runt däcket under körning för att till sist lossna helt, se bild. Däckdimension är 11,2R24. Jag har samma modell på de större bakdäcken utan problem och andra kättingar som jag tidigare har använt på framdäcken har också fungerat bra. Traktorn arbetar främst i skog, kättingarna ä väl spända.

Har någon erfarenhet av detta eller någon möjlig lösning på problemet? Jag har frågat de som sålde kättingarna som sa att de kände till problemet sedan tidigare men inte kunnat förstå orsaken eller kommit på någon lösning.

Har du möjlighet att förlänga slitkättingen så att du kan spänna mer på sidorna, bara en tanke.


Ja det kanske vore en idé, känns som att man bygger om hela kättingen bara, mycket jobb

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kättingar vandrar runt däck och lossnar

Hamrin  
#538077
stegmaster skrev:Den enda gång jag fått likn, problem var då jeg var ny på kättingar, och missat att stramma sidolänkarna på samma ställe på båda sidor.
Jag hadde strammat 2 länkar kortare på ena sidan, och då gick dom så där sneda efter et tag, fast dom var stramme, dock gick dom aldrig helt av.
Om dom lyckas kliva helt av däcket misstänker jag att kättingarna er lite för smala för dom däcken du har.
Så du får räkna antal sidolänker på varje sida, och at strammaren sitter i samma länka på båda sidor.
Detta er det enda jag vet om, dock inte sagt att det inte kan finnas flere orsaker til detta problem, men börja kolla att du fått alt synkront på båda sidor.
Det er mina 5 øre til problemet.


Jag har dubbelkollat nu och allt är symmetriskt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kättingar vandrar runt däck och lossnar

Hamrin  
#538078
ÅsaNisse skrev:Det kan bero på att kedjorna är lite för hårt spända. Det ska gå att få in handen mellan slitlänken och däcket vid klockan 5 eller 7. Då brukar de vandra lite på däcket men ändå hålla sig på plats. Om de börjar krypa på snedden är det bara att åka en sväng på väg i 30km/tim så lägger dom sig till rätta igen.


Hand eller knytnäve?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kättingar vandrar runt däck och lossnar

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538079
Hamrin skrev:
Mikael skrev:
Hamrin skrev:Jag har just skaffat ett par kättingar till min Valmet 464-4, länk till kättingarna: http://ehandel.nyvab.se/Nyvab_Ehandel/S ... %2c2-24GE8
Problemet är att dom "vandrar" i sidled runt däcket under körning för att till sist lossna helt, se bild. Däckdimension är 11,2R24. Jag har samma modell på de större bakdäcken utan problem och andra kättingar som jag tidigare har använt på framdäcken har också fungerat bra. Traktorn arbetar främst i skog, kättingarna ä väl spända.

Har någon erfarenhet av detta eller någon möjlig lösning på problemet? Jag har frågat de som sålde kättingarna som sa att de kände till problemet sedan tidigare men inte kunnat förstå orsaken eller kommit på någon lösning.

Har du möjlighet att förlänga slitkättingen så att du kan spänna mer på sidorna, bara en tanke.


Ja det kanske vore en idé, känns som att man bygger om hela kättingen bara, mycket jobb

Det brukar vara med extra länkar så att man kan anpassa kedjorna till olika däck så det är ingen ombyggnad jag menar.

Användarvisningsbild

Re: Kättingar vandrar runt däck och lossnar

Hamrin  
#538083 Men man måste väl förlänga alla tvärgående kättingar? 10 st. ungefär

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kättingar vandrar runt däck och lossnar

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538091
Hamrin skrev:Men man måste väl förlänga alla tvärgående kättingar? 10 st. ungefär

Nja jag tänkte inte så, går det inte och spänna åt sidokedjorna om man förlänger slitkättingen. Tänkte mest som ett test för att det inte är så omfattande jobb.
Sen hjälper inte det så är jag rädd för att det blir som du skriver, mycket jobb.
Är det 100% att det är rätt storlek på kedjorna för jag tycker de ser lite smala ut.
Hoppas det löser sig för dig.

Användarvisningsbild

Re: Kättingar vandrar runt däck och lossnar

Kse  
#538093 Det är svårt det där ibland, man kan ha kedjor som suttit flera år tills den kränger.
Sen kan den kränga igen efter en timme och igen och igen tills man får till den å då sitter det som berget igen.

Ett allternativ är att man svetsar tre eller fyra schaklar i kanten på fälgen som man kan fästa kedjan i, då sitter det garanterat.
Vet att Ponsse har sånna ringar som man kan fästa kedjan i, dessa skruvar man fast i hjulbulltarna.

Avatar Fallback

Re: Kättingar vandrar runt däck och lossnar

ulfgustav  
#538095 Min erfarenhet är att om fäster kättingen i fälgen och sedan långsamt kör på den stanna emellanåt och korrigera och låt den lägga till sig då brukar det alltid fungera, fäst mittenlänkarna först spänn därefter sido kjedjorna. Spänn inte för hårt för då fungerar sämre. Skulle de ändå efter en del körning ha vandrat så kompensera med lossa ena sidan och spänna efter på den andra

Användarvisningsbild

Re: Kättingar vandrar runt däck och lossnar

Kse  
#538099 Nu hittade jag Ponsse katalogen.
1544557407_4801cf0a-35e8-40aa-aca8-c14fb6c326e9.jpeg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).