Skogsmiljö och Trädlära

Paulownia - trädet som slår allt?

286 inlägg 140238 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#535952
1543347318_20181127_202139.jpg
1543347309_20181127_200436.jpg
Då har fröna stått i vatten i exakt 21 dagar. Av ca 400-500 frön har ca 12 grott. Resten av fröna får stå ytterligare 2 veckor i vatten för att se om fler gror.
De groddar som bildats har planterats i jord i dag. De ska fuktas 2 ggr dagligen och få ljus ca 12 timmar per dag framöver.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

rejser  
#535956 Jag förgrodde ju inte mina i vatten utan körde direkt i krukor.
Så jag väntar fortfarande men har spritt mina lite. Några har lite bättre tillgång på vatten, några är lite torrare, några står lite varmare några lite kallare, några lite ljusare andra ungefär 12h om dagen.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Hema  
#535957 Spännande att följa hur det utvecklar sig.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#535960
rejser skrev:Jag förgrodde ju inte mina i vatten utan körde direkt i krukor.
Så jag väntar fortfarande men har spritt mina lite. Några har lite bättre tillgång på vatten, några är lite torrare, några står lite varmare några lite kallare, några lite ljusare andra ungefär 12h om dagen.

Det kan gå. Vi får vänta och se.
Nästa del av mitt försök är att lägga ca 500 frön fuktigt och i kylskåp i ca 2 veckor och därefter som jag gjort nu dvs i vatten 2-3 veckor i rumstemperatur. Ska bli kul och se om fler frön gror med hjälp av kallstratifiering.
Redigerad: Enligt en källa behöver fröna ljusstratifieras om minst 120-150 timmar. Därför startas ytterligare ett försök om 3-400 frön i vatten under växthuslampa om 12 timmars ljus om dagen i 2-3 veckor i rumstemperatur.
Med tanke på årstiden är dagsljus en begränsande faktor i fråga om tid och energiinehåll. Kanske därför som första försöket bara gav 12 groddar. Vi får svar om några veckor.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#537829 Sedan senast har det nu gått snart 2 veckor. Mina frön från första försöket har snart stått två veckor under växthuslampa 12 per dag och ca 27 grader utöver de tre första veckorna i rumstemperatur och dagsljus i fönstret. Sista veckan har det uppskattningsvis 50 frön grott (25-30 av dessa har planterats i dag). Försöket fortsätter någon vecka till.
Försök 2 står fortfarande i kylskåp i vatten. De ska tas ut på tisdag och därefter växthuslampa och 25-27 grader.
Försök 3. Fröna har stått i vatten i snart 2 veckor under växthuslampa 12 timmar om dagen och ca 25-27 grader. Resultat än så länge är en grodd men fler verkar verka på gång.
1544371854_20181209_165204.jpg

Groddar som stått i snart 2 veckor.
De små groddarna har planterats idag.
Rejser hur går det för dig?

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Fredrik Reuter  
#537830 Hej,
Kanonkul med uppdateringar, detta är spännande grejer! 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537836 Hoppas de tar sig, borde hinna växa till sig skapligt på en växtsäsong om det inte är för kallt för dem här i Sverige.
Får man beställa frön och plantera nya arter hur som helst?

Man har ju sett såna där gränspatrull-program på tv där de beslagtar allt organiskt i princip, pga risken för ohyra och smitta.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#537851 ⚫På åkermark kan du plantera nästan vad du vill om det avverkas efter max 20 år.
⚫Jag tror naturvårdsverket har en lista över arter som anses invasiva.
⚫I usa anses den som invasiv i några delstater.
⚫Du tänker nog på något tv dokumentär från australien.
⚫Paulowonia odlas komersiellt i bla Bulgarien, Tyskland, Österrike, Rumänien mfl.
⚫Kan tänka mig att det allredan finns prydnadsträd av arten i Sverige.
⚫Jag föredrar frö framför odlad rotstock, då den sistnämda kan sprida sjukdommar och skadedjur via jord som sitter på rötterna.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

gonzzos  
#537867 Spännande detta köpte 5000 frön med så nu får man se om fingrarna är gröna eller ej

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#539241 Ny uppdatering.
Försök 1. 6 nov i vatten i rumstemperatur och i ett fönster fram till 27 nov för att därefter stå under växthus lampa 12h per dag. Fler frön har grott sedan sist. Det är svårt att uppskatta totala antalet men hitintills ca 30% av ca 500. Försöket får gå någon vecka till.
Försök 2. 2 veckor i kylskåp och 9 dagar under växthuslampa 12 h per dag. Inga groddar än.
Försök 3. Sedan 27 nov under växthuslampa 12h per dag ca 50 groddar av 400? frön.

Än så länge verkar det som att det är värme, ljus och tid om minst 2 veckor men gärna 4-6 veckor för att fröna ska gro.

Jag laddar upp en bild på groddarna planterade 27 nov och 9 dec. De största till vänster och därmed ca 3 veckor är 4 cm rakt över parbladen. De mindre är 9 dagar sedan plantering.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#539243 Frågan är hur stora de hinner bli fram till maj? Jag önskar mig 20-30 cm stora plantor.
Bättre att börja om i slutet av januari?

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

rejser  
#539314 Boksson verkar ha mera flyt än vad jag har med mina.
Jag har nu gått över till att förgro i vatten också. Mina andra planteringar har i dagsläget inte gett någonting även om dom är planterade på olika djup med olika mängder vätska. Då är det dessutom 2 olika varianter. Dom står ca 20 grader varmt, några står lite svalare. Lite varierande ljus.
Men ska bli spännande att se om några frön tar sig och följa upp hur det går då.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

torbjorn_2150  
#539345 Jag har köpt lite frö från England till Pawloniahybriden Shantong.
Tillsammans med frö fick jag små påsar med Salpeter, KNO3.
Den bifogade broschyren rekommendera att blöta fröerna i salpeterlösningen i upp till 72 timmar för att börja bryta ner fröskalet. Jag kommer nog att så först i januari, och dela fröportionen i en för direktsådd i värme, och en med KNO3 behandling, också i värme.
Torbjörn
Senast redigerad av torbjorn_2150 tor 04 apr 2019, 11:40, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#539363 Det var ett bra tips. Får det fler frön att gro och dessutom snabbare?

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

rejser  
#539372 Såhär har jag ett litet labb i köket
1545241927_20181219_185030.jpg

Några frön i varje kruka, kanske 10, olika djup, frön i vatten, några har börjat gro.
Växtbelysning från granngården

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).