Skogsvagn (Huggarvagnar)

Kranman T3000 eller Country 470

20 inlägg 9074 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kranman T3000 eller Country 470

Kim74  
#435072 Jag funderar på att skaffa en ny skogsvagn till min minitraktor. Hade en Kellfri gallringsvagn som jag till all lycka lyckades få såld :)

Har nu fått pris på både Kranman och Country men har lite svårt att bestämma mig.

Kranmannen är med utskjut (4.4 m), bomsväng och 2-spaks manuellt ventilbord. Lyftkraft vid 3.5 m är 200kg. Grip 0.08. Pris i Finland 9850 euro.

Countryn är med utskjut (4.7 m), ingen bomsväng (går inte att få), fyra vridcylindrar och 2-spaks manuellt ventilbord. Lyftkraft vid 3.5 m är hela 550 kg! Grip 0.12. Pris i Finland 8000 euro (utställningsvagn men oanvänd).

Kranman är svensktillverkad (väl?) och Country tillverkas i Estland.

Vilken skulle ni köpa och varför i så fall?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Kranman T3000 eller Country 470

skogshasse  
#435128
Kim74 skrev:Jag funderar på att skaffa en ny skogsvagn till min minitraktor. Hade en Kellfri gallringsvagn som jag till all lycka lyckades få såld :)

Har nu fått pris på både Kranman och Country men har lite svårt att bestämma mig.

Kranmannen är med utskjut (4.4 m), bomsväng och 2-spaks manuellt ventilbord. Lyftkraft vid 3.5 m är 200kg. Grip 0.08. Pris i Finland 9850 euro.

Countryn är med utskjut (4.7 m), ingen bomsväng (går inte att få), fyra vridcylindrar och 2-spaks manuellt ventilbord. Lyftkraft vid 3.5 m är hela 550 kg! Grip 0.12. Pris i Finland 8000 euro (utställningsvagn men oanvänd).

Kranman är svensktillverkad (väl?) och Country tillverkas i Estland.

Vilken skulle ni köpa och varför i så fall?


jag skulle nog bygga en egen vagn och köpt en farma kran

Avatar Fallback

Re: Kranman T3000 eller Country 470

aerostaffan  
#437233 Ursäkta trådkapningen; vad är bomsväng?

Avatar Fallback

Re: Kranman T3000 eller Country 470

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437401
aerostaffan skrev:Ursäkta trådkapningen; vad är bomsväng?


Ramstyrning kanske

Avatar Fallback

Re: Kranman T3000 eller Country 470

Stimpy75  
#437480 Jag har country 470.
Valet föll på den tack vare den kraftiga kranen, och jag ångrar mig inte.
Dubbla vrid cylindrar. Rotatorn är finsk tillverkad.
Du kommer snabbt att bli tacksam för varje extra cm bomlängd du har.
Min traktors hydraulpump ger inte det flöde och tryck som vagnen klarar, men den presterar väldigt bra ändå.
Min är extra utrustad med bredare hjul och radiostyrd vinch.
Jag kan garantera att kvaliteten är bra.

Användarvisningsbild

Re: Kranman T3000 eller Country 470

Kim74  
#439446 Tack för svaren. Jo med bomsväng menade jag nog ramstyrning ;)

Har inte bestämt mig ännu för jag är egentligen i behov av en lite större traktor. Behöver isf få såld min DongFeng först. Blir den inte såld lutar det nog mot Countryn. Ramstyrningen går säkert att fixa i efterhand.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman T3000 eller Country 470

axwell  
#537693 Nu skulle jag behöva en något större vagn än den nuvarande Mörevagnen för atv som är avsedd för 1500 kg last.
En Kranman T3000 skulle duga och ännu bättre en Country 470.

Min vintertraktor är en Kubota med 43-45 hp(många bud) som nog väger drygt 2 ton, 171 bar, 29 l/min så jag tycker att den bör klara av dom här vagnarna.

Men vem säljer Countryvagnen i Sverige ?

Avatar Fallback

Re: Kranman T3000 eller Country 470

axwell  
#537705 Kom på att Kinetic har mycket gemensamt med Country 470, då blev det enkelt att hitta Heaab i Nässjö.
Synd, den här såldes tidigare i Västerbotten, någon som känner till det företaget ?

https://www.country.ee/en/cranes/crane-country-470

Avatar Fallback

Re: Kranman T3000 eller Country 470

skogshasse  
#537759
axwell skrev:Nu skulle jag behöva en något större vagn än den nuvarande Mörevagnen för atv som är avsedd för 1500 kg last.
En Kranman T3000 skulle duga och ännu bättre en Country 470.

Min vintertraktor är en Kubota med 43-45 hp(många bud) som nog väger drygt 2 ton, 171 bar, 29 l/min så jag tycker att den bör klara av dom här vagnarna.

Men vem säljer Countryvagnen i Sverige ?


vad tror du om farmas minsta vagn eller är den för bred

Avatar Fallback

Re: Kranman T3000 eller Country 470

axwell  
#537998
skogshasse skrev: tror du om farmas minsta vagn eller är den för bred


Ja dels bredare(180 cm) än idealet(150 cm) och ändå för kort kran (3.8 m) i original.

Kranmans T3000 är ju ännu kortare med sina 3.5m men borde ändå bli billigare inkl. utskjut.

Avatar Fallback

Re: Kranman T3000 eller Country 470

Stimpy75  
#538021 Jag har en country 470 och har inte ångrat mig en dag. Skulle aldrig välja något under dens räckvid. Min traktor levererar bara 21 lit/min och 145 bar. Det har funkat men lite snabbare kunde den få vara känns det som nu. Med flöden och tryck från din traktor blir det perfekt. Kan också nämnas att min hydraulolja är lite tjockare då det är multitraktor olja ur växelådan som änvänds till hydraulolja.

Avatar Fallback

Re: Kranman T3000 eller Country 470

axwell  
#538025
Stimpy75 skrev:Jag har en country 470 och har inte ångrat mig en dag. Skulle aldrig välja något under dens räckvid. Min traktor levererar bara 21 lit/min och 145 bar. Det har funkat men lite snabbare kunde den få vara känns det som nu. Med flöden och tryck från din traktor blir det perfekt. Kan också nämnas att min hydraulolja är lite tjockare då det är multitraktor olja ur växelådan som änvänds till hydraulolja.


Ser att du har en Iseki 4270, om den har mekanisk växellåda duger multioljan för traktorns del.
Om den har någon form av automatik i transmission/koppling så skulle jag välja en annan typ av olja.

Den här Kubotan är försedd med hydrostat och Kubota anger bara sina egna namn på oljor och filter, men det blir samma Uttoolja 5w-30, vid nästa byte, som i Yanmartraktorn.

Tidigare i den här tråden verkade det som om det var ungefär samma prisläge för Kranman T3000(62´+) och Country 470.
Har du aktuella priser för din vagn och var hade du din ÅF.

Bekvämast skulle det vara med en ÅF inom rimligt "bil+släp-avstånd" som byter in min griplastarvagn.

Avatar Fallback

Re: Kranman T3000 eller Country 470

Stimpy75  
#538041 Jo, mekanisk växellåda, 18 kombinationer frammåt och 6 bakåt om man räknar in krypväxeln. Min vagn är inköpt från finland, då det för mig som bosatt på Åland, blev bästa alternativet. Jag har fjärrstyrd vinsch och extra breda hjul som tillval, 11000€ med moms, men den gick att få tillbaka. En arkiv bild från riskörning
Bild

Avatar Fallback

Re: Kranman T3000 eller Country 470

axwell  
#538056
Stimpy75 skrev:Jo, mekanisk växellåda, 18 kombinationer frammåt och 6 bakåt om man räknar in krypväxeln. Min vagn är inköpt från finland, då det för mig som bosatt på Åland, blev bästa alternativet. Jag har fjärrstyrd vinsch och extra breda hjul som tillval, 11000€ med moms, men den gick att få tillbaka. En arkiv bild från riskörning


Fin bild, rena propagandan för ett nobelt ekipage med tallmon i bakgrunden.

Nu har jag börjat jakten på priserna för Country 30 med 470 kran och det går inte så bra, vill återkomma någon dag senare. Av det drar jag slutsatsen att dom inte har någon vagn i Sverige utan måste kolla med Estland först.
Om det blir en Country kommer jag att nöja mig med originalhjulen som enl. ritningen skall vara 305 mm breda, vinsch; troligen avstår jag sedan priset presenterats.
Härligt med hytt inför vintern, hur är värmen och ventilationen i Isekin? Min Kubota hade bedrövligt dålig värme innan jag fick ordning på den så nu är det inget att klaga på.

Avatar Fallback

Re: Kranman T3000 eller Country 470

Stimpy75  
#538058 Ventilation är väl ok med tanke på att den är ganska primitiv. 4 st utblås ovanför framrutan som passerar värmaren konstanst. De går att vrida på. 3 hastigheter för fläkten. Värmen justeras med flödesventil för kylvattnet. Själva hytten är ett eftermontag från Hara, östersund. Min traktor är ursprungligen från Svergie. Den här modellen har aldrig sålts som nya i Finland. En vän till mig kör också samma vagn men äldre modell så den har teleskopstödbenen. Lavettbenen på min är bättre. Han har orginal hjulen och de funkar fint. Att min fick breda hjul var en felbeställning av återföräljaren och kvittade bort det med transportkostnader. Min vän har en John Deere 3036E till sin vagn.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).