lör 08 dec 2018, 17:52#537698
I mars detta året så beslöt jag att byta in min gamla traktor mot en ny av samma märke som var av årgång 1985 och som under 9 år i min ägo fungerat bra. Blev en demo maskin med 11,5 mh på mätaren levererades i slutet av april. Trevlig traktor med frontlastare och redskap, enkel uppbyggnad, basic och passande för mitt behov, körde lite med den under sommaren några lass grus, slänt klippning, plöjning allt fungerade då som förväntat. Plötsligt en dag i slutet av september var den helt död, ingen spänning i maskinen, kollade att batteriet var fulladdat vilket det var gjorde också mera kontroller utan att lösa felet. Anmälde felet till ÅF och efter onödigt lång tid kom tillslut 2 servicetekniker som skulle lösa felet, men efter ca 4 timmar gav de upp för ju mer de sökte desto mer omfattande blev felet. De beslöt att felet måste åtgärdas på verkstad. Efter ytterligare några dagar hämtades traktorn och en äldre traktor lämnades då det var ett krav eftersom det kunde bli dags för snöröjning. Var inte hemma när traktor hämtades resp lämnades, men upptäckte då jag kom hem att det var fel på denna så den kunde jag bara parkera på lämplig plats, vilket meddelades ÅF. Nu har det gått närmare 11 veckor sedan jag rapporterade/reklamerade felet och ännu har jag inte fått tillbaka traktorn. Vad fasen gör man köpte traktor betalat enligt faktura och 2 års garanti men hur länge skall man behöva vänta för åtgärd av reklamation?? Har allvarligt funderat på att köpa en traktor i 100K området för att klara snöröjning mm, men att ställa en ny traktor för ca 400K som monument känns lite väl kostsamt