Traktorer och processorer

TRAKTOR AFFÄR

6 inlägg 3723 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

TRAKTOR AFFÄR

ulfgustav  
#537698 I mars detta året så beslöt jag att byta in min gamla traktor mot en ny av samma märke som var av årgång 1985 och som under 9 år i min ägo fungerat bra. Blev en demo maskin med 11,5 mh på mätaren levererades i slutet av april. Trevlig traktor med frontlastare och redskap, enkel uppbyggnad, basic och passande för mitt behov, körde lite med den under sommaren några lass grus, slänt klippning, plöjning allt fungerade då som förväntat. Plötsligt en dag i slutet av september var den helt död, ingen spänning i maskinen, kollade att batteriet var fulladdat vilket det var gjorde också mera kontroller utan att lösa felet. Anmälde felet till ÅF och efter onödigt lång tid kom tillslut 2 servicetekniker som skulle lösa felet, men efter ca 4 timmar gav de upp för ju mer de sökte desto mer omfattande blev felet. De beslöt att felet måste åtgärdas på verkstad. Efter ytterligare några dagar hämtades traktorn och en äldre traktor lämnades då det var ett krav eftersom det kunde bli dags för snöröjning. Var inte hemma när traktor hämtades resp lämnades, men upptäckte då jag kom hem att det var fel på denna så den kunde jag bara parkera på lämplig plats, vilket meddelades ÅF. Nu har det gått närmare 11 veckor sedan jag rapporterade/reklamerade felet och ännu har jag inte fått tillbaka traktorn. Vad fasen gör man köpte traktor betalat enligt faktura och 2 års garanti men hur länge skall man behöva vänta för åtgärd av reklamation?? Har allvarligt funderat på att köpa en traktor i 100K området för att klara snöröjning mm, men att ställa en ny traktor för ca 400K som monument känns lite väl kostsamt



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: TRAKTOR AFFÄR

plax  
#537707 När jag hade köpt ny traktor började knappar gå sönder och det blev dåligt med kraft i den. Servicekillarna hittade ingen orsak utan delar blev byta och gick sönder igen. Tillslut var det en som kollade upp jordkabeln till hytten och där var problemet den hade varit dåligt fastskruvad från monteringen och orsakade problemen ( 6-7 knappar och instrumentbrädan han gå sönder)

Användarvisningsbild

Re: TRAKTOR AFFÄR

mats75  
#537709
ulfgustav skrev: Vad fasen gör man köpte traktor betalat enligt faktura och 2 års garanti men hur länge skall man behöva vänta för åtgärd av reklamation?? Har allvarligt funderat på att köpa en traktor i 100K området för att klara snöröjning mm, men att ställa en ny traktor för ca 400K som monument känns lite väl kostsamt


Det bör väl finnas några försäljningsvillkor som affären omfattas av och är dem utförliga så är det redogjort för hur och vad som är förplitkelser för respektive part och vad man kan förvänta sig

Användarvisningsbild

Re: TRAKTOR AFFÄR

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537721 Jag hade åxå en jordanslutning vid batteriet som var dragen med mkt färg emellan, lite knivmassage och spray så drog
jag fast den och har inte haft det problemet igen. ÅF tipsade var jag skulle leta först.

Avatar Fallback

Re: TRAKTOR AFFÄR

ulfgustav  
#537766
mats75 skrev:
ulfgustav skrev: Vad fasen gör man köpte traktor betalat enligt faktura och 2 års garanti men hur länge skall man behöva vänta för åtgärd av reklamation?? Har allvarligt funderat på att köpa en traktor i 100K området för att klara snöröjning mm, men att ställa en ny traktor för ca 400K som monument känns lite väl kostsamt


Det bör väl finnas några försäljningsvillkor som affären omfattas av och är dem utförliga så är det redogjort för hur och vad som är förplitkelser för respektive part och vad man kan förvänta sig


Det finns både leveransvillkor: Lantbruk 16, samt garantivillkor med i affären, men ingenstans så är det skarpa villkor hur länge man skall måsta vänta för att ett garantifel skall åtgärdas, nu är det strax 11 veckor sedan jag reklamerade felet så visst fasen kan man vara både besviken och förbannad att det skall ta så lång tid.
Inatt har det kommit ca 25 cm nysnö och det var främst för snöröjningen som jag investerade

   TS
Användarvisningsbild

Re: TRAKTOR AFFÄR

mats75  
#538274 Lider med dig.
Tyvärr är "skälig tid" ett väldigt diffust begrepp. Kan vara allt från 1 månad till 7 månader beroende på olika faktorer och sammanhang.
Så risken för långbänk uppenbar tyvärr : (
Ligg på som en igel och meddela att du vill häva köpet..visserligen finns det rekvisit i Lantbruk16 som anger när och hur man kan häva men ibland får man strunta i det och hävda och argumentera. §24 är intressant....i Lantbruk16 speciellt sista stycket...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).