Motorsåg och handhållet

Test Av Motorsågar

13 inlägg 11294 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Test Av Motorsågar

stegmaster  
#100198 På Norsk tv2 var där en test av motorsågar (båda el./bensin och proffs/semiproffs sågar) som visades idag.
Va tycker ni om detta test?
En Motorsåg från Gotech före husqvarna och jonsered på listan. :shock:
Titta i menyen til höger på sidan för att se dom andra motorsågstesterna (el. och proffs)
http://www.tv2underholdning.no/hjelperd ... .html#top3



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Norsk "test" av motorsager

Nonkan  
#100218 http://www.tv2underholdning.no/hjelperd ... .html#top4

Som jag fattar det är största anmärkningen på Husqvarnan att kedjebromsen (Triobrake) löser ut för ofta vid kvistning. Detta är riktigt vanligt om man inte är van vid Triobrake, och felet är ALLTID användarrelaterat. Förmodligen kvistar han bakom kroppen och då SKA bromsen lösa ut, det är liksom hela idén med den.

Sågar man med rätt teknik märker man inte Triobrake, och de som kört med den ett tag brukar tycka det känns osäkert att köra utan. Lite märkligt att såga (fniss) en produkt bara för att man själv inte har rätt teknik.

Jonseredens betyg ska man inte läsa in för mycket i, det är en av basmodellerna och spelar i samma liga som Partnern, dvs hobbynivå.

Så, jag bryr mig inte om det här testet heller (som vanligt). Jag väntar på ett test där någon får tummen ur och jämför alla sågar och viktar det beroende på användningsområde. Tror det skulle vara riktigt intressant att försöka jämföra en HVA 346 med Partner 351 eller sådär :)

Avatar Fallback

Re: Norsk "test" av motorsager

Nonkan  
#100219 Gör ett tillägg. Under proffssågar bensin försöker de jämföra Stihl MS362 med HVA 353 och Jons 2152. HVA och Jons är samma såg, och båda ligger två klasser under Stihlen, Ett rättvist test hade varit MS362 mot HVA 357 eller MS261 mot HVA 346. Jag tror Stihl hade fått bättre på båda, även om det varit mer tight.

Ska man jämföra i proffsklass ska man jämföra proffs vs. proffs, inte proffs vs. semiproffs.

Näfean, nu blev jag upprörd och ska sova. Morgondagen ska ägnas åt att skriva mail till tidningen "Gör det själv"-redaktionen ang allvarliga brister i deras motorsågstest i senaste numret...

Användarvisningsbild

Re: Norsk "test" av motorsager

stegmaster  
#100220
Nonkan skrev:.

Näfean, nu blev jag upprörd och ska sova. Morgondagen ska ägnas åt att skriva mail till tidningen "Gör det själv"-redaktionen ang allvarliga brister i deras motorsågstest i senaste numret...

Det har jag redan gjord(skickat mail altså), och påpekt eksakt det du säger här. 😡
Antar at ni inte fick sett programmet på tv, men kan tillägga at testpersonen er en snikkare, och var kledd från topp til tå i Stihl`s skyddkläder. :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Norsk "test" av motorsager

Nonkan  
#100245
Det har jag redan gjord(skickat mail altså), och påpekt eksakt det du säger här.


Kul. Får man fråga vad du skrev? Jag tänkte peka på det orimliga i att en motorsåg utan fungerande kedjebroms över huvud taget får genomgå testet, det skulle givetvis abrutits direkt och skrivits om varför just den sågen fick en 0:a på alla punkter... Dessutom så bryter tidningen mot diverse arbetsmiljölagar genom att låta testet fortgå, skogshuggaren gör ju ett arbete åt GDS...

Har inte sett programmet, nej. Men invändningen mot Triobrake är ganska vanlig och lika fel varje gång.

Stihl är duktiga på att få ut sina kläder i sådana program, men jag klagar inte. De är ju riktigt bra, och så kanske man kan tjäna någon krona eller två :)

Avatar Fallback

Re: Norsk "test" av motorsager

Nonkan  
#100246 Kollade lite nu och killen gör idiotsstart eter 1:05. Känns ju inte så smart. Annars tycker jag programmet var ganska bra, inte så djupgående, men att de pratar så mycket säkerhet i ett såpass kort inslag höjer ju betyget.

Användarvisningsbild

Re: Norsk "test" av motorsager

Torparn79  
#100249
Nonkan skrev:Kollade lite nu och killen gör idiotsstart eter 1:05. Känns ju inte så smart. Annars tycker jag programmet var ganska bra, inte så djupgående, men att de pratar så mycket säkerhet i ett såpass kort inslag höjer ju betyget.

vilken "hårding", hade varit lagom åt honom att det hade blivit "bakslag" när han skulle starta, då hade han fått ont i handleden..

Användarvisningsbild

Re: Norsk "test" av motorsager

stegmaster  
#100254
Nonkan skrev:Kollade lite nu och killen gör idiotsstart eter 1:05. Känns ju inte så smart. Annars tycker jag programmet var ganska bra, inte så djupgående, men att de pratar så mycket säkerhet i ett såpass kort inslag höjer ju betyget.

Ja, håller med om at själva programmet er helt ok(förutan idiotstarten, och en mycket slakk kedja han kjör ena el.sågen med i luften).
Det er själva förutsattningane för testen jag inte gillar.
Och i nettpraten efteråt progammet säger han citat: jag brukar dom såger som importören skickar til mig.
En som er kunnig på motorsåger skulle vel inte setta upp en test med så olik sammenställning av såger?
Til eks. er stihl sågen nästan 10cc större en dolmar, er det då konstigt att "stihl sågen er stärkast" som han kommenterar i proffs klassen?
Vel, själva resultat av testen er jag ju givitvis nöyd med. At Dolmar finns före Husqvarna/jonsered i vel alla klasser, visst jag ju redan stämmer. :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Norsk "test" av motorsager

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100257 Konstigt att de jämför i olika klasser, Proffs, semi, hobby o ren skrot...

Det tar ut hela poängen med test.

Att de håller en hobby klass över en proffs såg säger mer om testaren än sågen.

Avatar Fallback

Re: Norsk "test" av motorsager

SawTroll  
#100259
stegmaster skrev:
Det er själva förutsattningane för testen jag inte gillar.
Och i nettpraten efteråt progammet säger han citat: jag brukar dom såger som importören skickar til mig.
En som er kunnig på motorsåger skulle vel inte setta upp en test med så olik sammenställning av såger?
Til eks. er stihl sågen nästan 10cc större en dolmar, er det då konstigt att "stihl sågen er stärkast" som han kommenterar i proffs klassen? ....


Der er hovedproblemet, det som sammenlignes er ofte ikke sammenlignbart - og da faller jo hele "korthuset" sammen. :roll:

Jeg har sett mange håpløse sag-tester, men denne er nok den verste til nå..... 😡

Avatar Fallback

Re: Norsk "test" av motorsager

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100275 Ett riktigt proffsig program nog det värsta skit jag har sett inte kunde han fälla rätt inte kunde han kvista rätt har dom ingen bättre i norge som kan lite om sågar men hon som inleder programet skulle man test köra lite grann.

Avatar Fallback

Re: Norsk "test" av motorsager

SawTroll  
#100290
knaggen skrev:Ett riktigt proffsig program nog det värsta skit jag har sett inte kunde han fälla rätt inte kunde han kvista rätt har dom ingen bättre i norge som kan lite om sågar men hon som inleder programet skulle man test köra lite grann.

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Test Av Motorsågar

JensSkoog  
#537356 Hämtar fram den här gamla tråden.
Hittade en test av elsågar idag.
Milwauki, DeWalt, Husqvarna och Makita, alla med batteri.
https://www.tu.no/artikler/vi-testet-fi ... -br/452084

Intressant läsning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).