Jakt och Fiske

Jägarförbundet och Skogsstyrelsens GD i fullt ordkrig

27 inlägg 7783 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jägarförbundet och Skogsstyrelsens GD i fullt ordkrig

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537146 Så jakten bidrar med 90miljarder av vårt exportvärde.
Jag tvivlar,

Användarvisningsbild

Re: Jägarförbundet och Skogsstyrelsens GD i fullt ordkrig

Huggar Herman  
#537154
Brozzlaren skrev:Jakten är en stor del av skogsbruket, med en förmodligen större betydelse för BNP än virket.


Du driver med oss nu va?
Har du några som helst belägg för ett sånt påstående?

Användarvisningsbild

Re: Jägarförbundet och Skogsstyrelsens GD i fullt ordkrig

rokon  
#537159 Det är nog snarare så att jakten sänker BNP, jag kommer ihåg vad min förman sade till mig när jag på -70 talet jobbade på LME i Söderhamn, nä någon från Ljusdal kunde man inte anställa de är ju borta för jakt allt som oftast.

Avatar Fallback

Re: Jägarförbundet och Skogsstyrelsens GD i fullt ordkrig

jannee  
#537169 Märks rätt väl när älgjakten startar, då går många industrier och då inte minst på landsbygden (glesbygden) på sparlåga.
Hur många gånger har man inte själv just under 1:a älgjaktsveckan både fått lasta och lossa själv beroende på att truckföraren varit på just älgjakt.
Med detta vill jag inte säga att det är fel att folk tar semester, men jakten tillför nog inget till svensk ekonomi, tvärtom jakten minskar nog Sveriges BNP i stället för att tillföra något.
Det lilla bidrag skogsägarna får för att hyra ut marken motsvarar inte på långa vägar den skada älgen och rådjuren gör.
Just också p.g.a. jägarna och deras lobbyorganisationer vi har så gott om dessa skadedjur.

Användarvisningsbild

Re: Jägarförbundet och Skogsstyrelsens GD i fullt ordkrig

Brozzlaren  
#537177 Ja, det är bara att konstatera att det är inte bara älgen som står lågt i kurs. 😢

Användarvisningsbild

Re: Jägarförbundet och Skogsstyrelsens GD i fullt ordkrig

Älgfoderodlare  
#537205
Brozzlaren skrev:Det går alldeles utmärkt att kombinera ett rationellt och ekonomiskt hållbart skogsbruk med bibehållen ekologi om dom rätta kunskaperna finns.
Jakten är en stor del av skogsbruket, med en förmodligen större betydelse för BNP än virket.
Mvh, Börje.


Kan bara hålla med dig Börje ! Det som är synd är ju att den skogs / viltvårdskunskap som finns för att just kunna komb. möjligheten till bra tillväxt av skogen, samtidigt som man håller vitala o jaktbara viltstammar, den visas minsann inte i stora rubriker eller erbjuds som andra skogsvårdsråd. Den får man leta djup efter. Det är ju något som för de flesta kostar att göra, främst våra största markägare, staten samt skogsbolagen. Men just av den anledningen, styr de ju också råden om HUR man skall agera för att maximera skoglig tillväxt, så allt som kan tänkas hindra detta blir ju i vägen, en fördyring. Älgen har kommit i vägen för kvartals ekonomernas maximering ! Så inga skogsbolag inkl. Staten gör idag några som helst aktiva viltvårdsåtgärder. Än mindre lämnar alt. foder kvar efter röjningar. Sen ska man försöka övertyga oss andra om att det är av skäl som "Bristande fodertillgång" vi ska skjuta mer Älg för att rädda den från svältdöden ! Det fanns en tid då älgen hade ett värde, även för bolagen. När man hade jaktgäster som för dyra pengar fick ingå i ett jaktlag där plats fanns. Idag vill bara bolagen kunna få den Goodwill det ger att ta med några promenenta gäster till något avlägset, avlyst hörn i deras verksamhet. Där man kan tänka sig att ha lite mer Älg, just för att ! För övriga jaktintresserade som är utan egen mark eller de som behöver arr. upp för att erh. en hel jakträtt. Innebär det att de istället skall försöka jaga ikapp en redan uttagen fallavgift INNAN ens jakten börjat. Det även på marker som bevisligen inte håller en jaktbar viltstam som motsvarar den fastställda licensen. Hur är det nu det står JL 4§ ? Typ; -Man skall anpassa jakttrycket efter tillgången på vilt ! För att upprätthålla en jaktbar viltstam skall markägare sörja för att viltet har möjlighet till föda, skydd o reproduktion ! Inte mycket kvar av det idag inte !

Avatar Fallback

Re: Jägarförbundet och Skogsstyrelsens GD i fullt ordkrig

Axl  
#537213 Många jägare vill gärna hävda vilka djurvänner dom är och mycket viltvård dom bedriver men blir ändå som galna om det är någon som vill sänka några viltstammar. Om nu inte det viktigaste med jakten är att få skjuta en massa djur, följer då verkligen jaktvärdet antal skjutna djur? Har man sänkt jaktvärdet med hälften om man halverar antalet skjutna djur?

Användarvisningsbild

Re: Jägarförbundet och Skogsstyrelsens GD i fullt ordkrig

Brozzlaren  
#537218 Ja du foderodlare, vi får göra vad vi kan för att motivera vår existens. Ditt inlägg är bland bästa jag läst på länge.
Vi kan väl börja titta på fördelar o nackdelar. Jag börjar med ett plus och ett minus.

Hur många för Sverige viktiga affärsuppgörelser har vi älgen att tacka för? Svårt att säga, finns ingen vettig statistik.

Hur många otäcka trafikolyckor är älgen inblandad i? Här finns det tillgänglig statistik, men varför görs ingenting av ansvarigt verk?
Fortsätt gärna och fyll på, för och nackdel.
Mvh, Börje.

Användarvisningsbild

Re: Jägarförbundet och Skogsstyrelsens GD i fullt ordkrig

Älgfoderodlare  
#537224 Nu tror ju inte jag Börje, att vi egentligen är så ensamma i vår uppfattning om hur skogsbruk o jakt kan kombineras o upprätthållas över tid. De flesta markägare idag som inte lever av sin skog på heltid, har jobb o jagar, gör nog även en hel del för viltet. För om man vill jaga, kräver det ju något tillbaka av oss ! I mitt fall har det ju i princip bara inneburit fördelar med den lilla insats av tid o arbete, för att behålla grunderna till mitt andra intresse bredvid skogen, Jakten !
De värden på plussidan som jag ser tydligast är ju dessa; Jag tror att det framtida turismvärdet med bibehållna eller utökade jaktbara viltstammar, kan innebära en utökad möjlighet för fler företag på landsbygden att överleva via en ökad turism över en längre tid på året. Men förhoppningsvis även mer företagande inom den gröna sektorn som kan utnyttja viltets potential till mer än bara jakt.
När det gäller det neg. så är det som sagt viltolyckor som är det stora problemet. MEN, här vill jag också påpeka en sak som vi markägare är rel. usla på. När man åkt rätt så mycket bil genom vårt land, har jag flera gånger slagits av hur dåligt det ofta är siktröjt inom många viltstråk. Här kan man ju inte sitta o vänta på att någon myndighet ska ut o göra allt. Vi har väl ett ansvar även vi markägare för att delta i att minska risken för viltolyckor ! Så är det någonstans man ska röja, så är det efter vägarna. Likväl som jag går med en sopsäck o plockar upp allt skräp mina kära medtrafikanter lämnat efter sig på min mark. Så bjuder jag även på bättre sikt längs med vägen, för deras säkerhets skull.

Användarvisningsbild

Re: Jägarförbundet och Skogsstyrelsens GD i fullt ordkrig

Älgfoderodlare  
#537371
Axl skrev:Många jägare vill gärna hävda vilka djurvänner dom är och mycket viltvård dom bedriver men blir ändå som galna om det är någon som vill sänka några viltstammar. Om nu inte det viktigaste med jakten är att få skjuta en massa djur, följer då verkligen jaktvärdet antal skjutna djur? Har man sänkt jaktvärdet med hälften om man halverar antalet skjutna djur?


Nu gör ju jag en hel del viltvårdsarb. för att just ha jaktbara stammar av vilt jag önskar jaga. Men likväl som en licens begränsar hur många Älgar eller Björnar man får skjuta. Så sätter jag ju själv gränsen för hur många jag skjuter av ex. Rådjur just av den anledning att ha kvar reproducerande vuxna djur som ger en årlig tillväxt som motsvarar de uttag jag gör. Jag vet ju hur många bockar jag hade vid foderbordet i vintras tillsammans med getter, smaldjur o kid. När man sen på våren ser spår av att de fortfarande är kvar i området, ser dom betandes under sensommaren på slagna ängsmarker. Då lägger jag ju själv gränsen vad jag anser mig som mest kunna skjuta om jag får den möjligheten. Eftersom Jakt inte har några garantier att lyckas varje gång. Blir ju jakttillfällena att bli därefter, oftast mångdubbelt fler än antal nedlagda djur, men som mest till dess att jag uppnått det för den säsongen uppsatta målet eller att jag når jakttidens slut.

Användarvisningsbild

Re: Jägarförbundet och Skogsstyrelsens GD i fullt ordkrig

Brozzlaren  
#537374 Det är detta som är kombinerande mål, som skogsstyrelsen mässat om detta. Nu har vi fått en generaldirektör som predikar klövviltets avskaffande, köp inte det skitsnacket. Skogen hör till viltet och viltet hör till skogen och det är vår förbannade skyldighet att förvalta det arvet.
En i all evighet förnyelsebar naturresurs är man jävligt rädd om, allt annat är fullständig idioti.
Mvh Börje.

Användarvisningsbild

Re: Jägarförbundet och Skogsstyrelsens GD i fullt ordkrig

Älgfoderodlare  
#537375 Det hade varit en klar fördel om de skogsvårdsråd som finns tillgängliga idag, hade givit mer av alternativ info. om hur man kan skapa förutsättningar för just komb. av bra skogstillväxt o viltvårdsåtgärder. Det ena kan ju inte utesluta det andra, då det går att lyckas med båda samtidigt. Och om det nu är som den svenska marknaden har börjat märka av, en förändring i efterfrågan på sågvirke. Importörerna i andra länder önskar en förbättrad kvalitet ! Då helt plötsligt börjar råden förändras o bl.a. Södra hade väl haft ett sem. där man t.o.m. ansåg att antalet stammar vid slutavverkning skulle kunna höjas till 11-1200 / ha för att söka ha en minskad dimensionstillväxt för att gynna kvalitet. Det är ju så dags nu att börja ändra på det, när den där "framtiden" som så många motsagt mig om, inte kommer att vilja premiera o betala för just ökad kvalitet. Jag säger inget mer om det. Det viktiga nu är ju HUR de som idag har hunnit att både röja hårt, gallrat hårt ( kanske t.o.m. 2 gånger ), hur gör de för att kunna motsvara den framtida marknadens förväntningar på kvalitet. Men är valet att till största delen odla skog för massaind., då kanske man inte behöver förändra något. Risken finns ju att de som släpper upp sina slutavverkningsbestånd med cm.-tjocka årsringar också kommer att få se en ytterligare prissänkning om ett ökat kvalitativt utbud kommer till marknaden inom en snar framtid. Vi är ju trots allt några som INTE följt de idag mest vägledande råden till ett "bra" skogsbestånd. Men där har ju heller inte viltet varit en börda eller i vägen för den skogliga utveckling för min del, snarare tvärt om !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).