ATV och UTV i skogen

Atv eller traktor i skogen?

10 inlägg 7987 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Atv eller traktor i skogen?

Macce92  
#537178 Hejsan! Är nybliven skogs ägare. Fastigheten är på ca 10ha bokskog och 2ha ängmark. Nu står jag i valet och kvalet om vad jag ska använda i skogen.

Äger i dag en Ford 3000 med lastare, som funkar fint till lite gårds sysslor, men tycker den verkar lite för klen för skogen med en huggarvagn efter. Har även blivit erbjuden att köpa en yamaha grizzly 450 för vettiga pengar.

Kommer man hyfsat långt med en atv och vagn efter? Eller ska man satsa på större traktor och vagn?

Skogen behöver gallras igenom, kommer även hämta hem ca 20 kubik "ved" om året för uppvärmning till huset. Ge mig gärna lite tips och råd så mitt val blir lättare :-bd

Mvh



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Atv eller traktor i skogen?

Bax  
#537181 Av de två alternativen förordar jag Forden, om du inte har sankmark eller den krånglar på nåt sätt.

Användarvisningsbild

Atv eller traktor i skogen?

Fraden  
#537184 Jag kör med Atv och kärra

Tycker det fungerar riktigt bra.
Är rätt så lagomt att hugga en eller två vagnar/dag om man även har andra sysslor att göra.

Kompisen körde förr med traktor, men han har också bytt till atv då det är betydligt smidigare att komma in där det är trångt, samt att han har dragit ner på avverkningen med.

Jag kör med en Kinakärra som jag har förstärkt då den inte riktigt tålde mina lass [emoji23]
Men tycker det rullar på bra.

Atv är en Suzuki King quad 750 (Big swede).
IMG_4889.jpg

IMG_4677.jpg

Avatar Fallback

Re: Atv eller traktor i skogen?

Aleck  
#537186 Vid grövre bok som är riktigt tungt kan nog fyrhjuling vara i minsta laget. Skulle kört med traktor i löv!

Användarvisningsbild

Re: Atv eller traktor i skogen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537190 Ford 3000 är jmfr atv ungefär tusen gånger bättre, eller nej kanske inte så mkt bättre men mest för pengarna tveklöst.
Jag har en Ford 3000 så jag kanske är lite partisk.
Om du bara ska köra hem 20kbm/år så torde en enklare kärra med wirekran göra jobbet
nog så bra, det lilla kastar du upp för hand och de tyngre bitarna spelar du upp så lätt.
Huggarvagn är att överdriva en smula.

Avatar Fallback

Re: Atv eller traktor i skogen?

husqvarna_med_sthil  
#537192 Traktorn du har är bäst till att köra fram virke med. Ska du köpa ev vagn, köp en begagnad till traktorn. Jag har en 450 yamaha själv men ska det köras virke så är den nätt och liten

Avatar Fallback

Re: Atv eller traktor i skogen?

Hema  
#537200 Beror mycket på terrängen skulle jag vilja säga. Är det kuperat krävs det driven vagn eller lunningsvagn till ATV. Dyr vagn eller smuts i ena stockänden. Traktorn är inte lika smidig eller rolig, men den kommer säkert göra jobbet! Men som någon sa, för att få något gjort i skogen, ska det va roligt och då är kommer ATVn lite närmare.

Avatar Fallback

Re: Atv eller traktor i skogen?

JoTh  
#537208 Många kloka råd har du fått.
Är rörande överens med dessa vad gäller traktor istället för ATV alternativet.
Traktoralternativet är säkrare, då jag förutsätter att du har hytt på den.
Det duger långt med enklare vagn efter traktorn och wirekran till de volymerna.
Vill du öka glädjen och framförallt säkerheten vid arbetet och samtidigt har investeringsutrymme skulle jag lägga dessa pengar på en mindre boggievagn med griplastare gärna även utrustad med radiostyrd vinsch och ramstyrning till Forden.
Finns säkert bra begagnade vagnsalternativ att hitta om det inte är så bråttom.
Det bidrar till din säkerhet och med radiowinsch behöver du inte krångla ut traktorn om det skulle vara något besvärligare hörn eller vindfälle att komma fram till.
Med slirskydd på en liten 2WD jordbrukstraktor kommer du längre än med en ATV, om det inte är en mosse eller dyligt du skall ut och vada i.

Användarvisningsbild

Re: Atv eller traktor i skogen?

Davvi  
#537223 Kluven till det där, har både atv och motsvarande traktor med vagn å virekran. Skulle inte ens fantisera att åka med traktorn och vagn på en del marker där atv lätt tar sig med lastad vagn.
Fast det beror ju på hur marken ser ut, tar sig traktorn fram är det ju absolut att föredra. :)

Avatar Fallback

Re: Atv eller traktor i skogen?

Midgård  
#537251 Om du anser att traktorn är för klen ska du nog inte överväga ATV. Med Forden och en mindre boggikärra med vajerkran klarar du allt du behöver. Vi har kört ut 10 000-tals kubikmetrar med BM Buster försedd med STAR vajerkran genom åren. Visst, en riktig huggarvagn med radiostyrd vinsch är ju bekvämt och framför allt mycket säkrare men kostar också. Jag köpte en Yamaha Grizzly 550 men nyttjar den enbart för transporter vid röjningar o d.. Det går inte att jämföra framkomlighet hos en ATV med en traktor med slirskydd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).