Motorsåg och handhållet

Sågkedja??

29 inlägg 14121 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågkedja??

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5187 Köpte en "fyndlåda" med bla ett svärd+kedjakit som vid uppackning visade sig misstämma lite..

Kedjan har 60dl(16") 1,5 3/8 HVA "42" på drivlänk o "25" på ryttare. Rätvinklade tänder. Är det vad som kallas "chisel"?
Åsikter om denna kedja? Vilken filmall passar bra?

Svärd Oregon pro 15" 1,5 3/8, filmall Windsor.325 dvs total missmatch..
Någon som testat windsors filmall?

/Nisse



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#5188 H42 är en riktigt bra kedja det är samma som oregon 73LP
det är vad jag kör med på min 372:a och skall även prova det på min 357:a och det är en chisel kedja :)
har inte provat windsor mallen, hur ser den ut ??
kan du lägga ut en bild kanske !?

vad skall du ha sakerna på för såg ??

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5189 Kedjan ser klart mera aggressiv ut än .325pixel.

Hade ingen speciell såg i åtanke när prylarna handlades, men nu funderar jag på att använda kedjan på en 262.Hade tänkt 18" 3/8, men 16" duger säkert.
Kanske kan byta 15" svärdet mot ett 16" som passar kedjan. Lite bakvänd ordning att köpa såg och svärd till en kedja :)

Vilken filmall är bra? Fick faktiskt med ett 12-pack 5,5mm filar, så det var åtminstone ngt som passar ihop.

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#5190 husqvarnas/jonsereds "rull" guide är min favorit, enkel och funktionel + relativt billig :)
den är blå till H42
du kommer att gilla det på en 262:a det hade jag på min 16" 3/8 !!

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5368 Skulle beställa 3/8-drev, men blev starkt rek. att köpa 0,325 istället. Enl handlaren var H42-kedjan mkt sämre än de nyare. Hmm...

I 0,325 finns det tydligen både 1,3mmpixel, 1,3mm och 1,5mm. Behövs tre olika filmallar också?
Tycker pixel verkar onödigt klent till en 262 och förstår inte varför ,325 1,5mm skulle vara bättre än 3/8 om sågen orkar??

Någon som testat skillnaden mellan 0,325 o 3/8?

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5370 Har provat både 0.325 och 3/8 på ett 20" svärd till ett sågverk och tycker att 3/8 skär bättre även om den går av lättare. Kanske inte riktigt representativt mot en vanlig såg eftersom kejan har mindre tänder och är klyvfilad.

Kör med 3/8 på 67 cc sågen som har nästan 5 hästar och är mycket nöjd med det. Sen kan man ju alltid fråga sig om det är hästkrafterna snarare än kedjan som ger upplevelsen när man fäller och kapar!

Avatar Fallback
eriksberg  
#5371 Hej, ny här, tänkte bara säga att jag kör 3/8 på min 361 och tycker den går mäkta fint.. men jag kör Stihl RSC kedja och ej Oregon/HVA.. Har dock ej provat 0.325 på den.
:)
M.v.h. klas

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5372 Skulle beställa 3/8-drev, men blev starkt rek. att köpa 0,325 istället. Enl handlaren var H42-kedjan mkt sämre än de nyare. Hmm...

I 0,325 finns det tydligen både 1,3mmpixel, 1,3mm och 1,5mm. Behövs tre olika filmallar också?
Tycker pixel verkar onödigt klent till en 262 och förstår inte varför ,325 1,5mm skulle vara bättre än 3/8 om sågen orkar??

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5375
th skrev:Har provat både 0.325 och 3/8 på ett 20" svärd till ett sågverk och tycker att 3/8 skär bättre även om den går av lättare. Kanske inte riktigt representativt mot en vanlig såg eftersom kejan har mindre tänder och är klyvfilad.

Kör med 3/8 på 67 cc sågen som har nästan 5 hästar och är mycket nöjd med det. Sen kan man ju alltid fråga sig om det är hästkrafterna snarare än kedjan som ger upplevelsen när man fäller och kapar!


Om 3/8 går av lättare måste du mena 3/8Hobby.
Standard 3/8 användes på maskiner o såg förr ihop med .404, o 3/8LP används numer på sågar.
Dessa är krafdtiga och tål betydligt mer hp än .325

Inte helt lätt detta. Det finns en mängd variationer.
Vanligast:
1/4
3/8hobby/mini
.325
3/8
.404
1/2

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5376 Alla dessa finns i olika breda drivlänkar och skärtänder.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5377
Mange skrev:Om 3/8 går av lättare måste du mena 3/8Hobby.
Standard 3/8 användes på maskiner o såg förr ihop med .404, o 3/8LP används numer på sågar.
Dessa är krafdtiga och tål betydligt mer hp än .325

Inte helt lätt detta. Det finns en mängd variationer.
Vanligast:
1/4
3/8hobby/mini
.325
3/8
.404
1/2


Dessutom finns till sågverk klyvfilade kedjor (ripping chain på engelska). Jag har kört med de här:
http://www.oregonchain.se/products/fore ... chain.shtm
som finns i både 0.325 och 3/8-utförande och det finns en 0.325-variant med Jonsered-nummer.

Hobby-kedjorna är väl de som Oregon kallar MicroLite och ExtraGuard som har extra höga mellanlänkar för att minska kastrisken.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5378 Just denna 91 du visade på länk från oregon är vad som kallas 3/8 Hobby/Mini.
Oavsett hur den filas...

Vanlig 3/8 LP ripping...

http://www.oregonchain.se/products/fore ... ain_2.shtm

3/8Hobby
Bild

3/8LP
Bild

.325
Bild

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5379 Jag ska ta lite bilder imorgon så det syns tydligare.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5452 Bidde ett 0,325-7 då 3/8 var beställningsvara,dyrare och inget vidare enl HVA. Tänker nog prova ett 3/8 ändå vid tillfälle.Eller 0,325-8 om högre kedjehastighet är bra? Sågen lär ju orka med.

Något tips på bra svärd o kedja till en 262 i 0,325? Inköpsställe?

Pixel känns lite tunt då sågen är tänkt till lite grövre sågning.

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5476
Mange skrev:Just denna 91 du visade på länk från oregon är vad som kallas 3/8 Hobby/Mini.
Oavsett hur den filas...


Du har helt rätt. Mina kedjor ser ut så här:

[
Bild

Här ser man även att 0.325-kedjan för ett 20" svärd inte går helt jämt ut i antal länkar.

Kanske man skulle prova 3/8LP-kedjan nästa gång, den verkar ju finnas med 1,3mm länkar så man slipper byta svärd
Senast redigerad av th sön 14 jan 2007, 17:17, redigerad totalt 5 gånger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).