Skogsnyheter

Varning för elbrist vinter 17/18

111 inlägg 23404 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

Vedproducent  
#537051
ocke skrev:Nja, det där går nog inte att jämföra med att försöka lagra el. Gbg Energi hade ju något samarbete med ett bolag som försöker lagra energi i salt för att sedan göra om det till el. Men detta är främst för solgeneratorer och för att hålla dessa turbinerna varma under natten om jag fattat rätt.
Off topic men har för mig att man tittat på detta länge i Gbg t.ex använda bergrummen som finns men att det inte funnit lönsamhet. Förvånar mig dock att man bygger ack.tank i ett så stort fjärrvärmenät då även nätet går att ladda ganska bra.

Nej det är absolut inte att jämföra med ellagring. Det var aldrig tanken med inlägget. Men däremot el som man skapar värme av kan man ju lagra några dagar som det andra exemplet.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537053
axwell skrev:
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Detta är intressant och elförbrukning för IT kommer bli en stor fråga framöver.

Facebooks serverhall i Luleå förbrukar 1% av Sveriges elförbrukning. Nu är Google, Amazon med flera på gång att starta upp...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A2 ... ergi/promo


Ännu värre Kubal i Sundsvall, det ryskägda aluminiumsmältverket. PGA Trumps sanktioner har det sen i våras hot över sig om total nedstängning.
Just nu en frist till början av januari 2019.

Om dom tvingas stänga minskar Sveriges elförbrukning med 2 %, enl. det som borde vara säkra källor.
Känns inte helt orimligt. Aluminiumsmältverk är ju kända för att dra mycket el. Snabbräkning med google-värden.
134000ton/år x 13000kwh/ton = 1,7TWh/år.
Sveriges elproduktion 160TWh
==> 1%
1700000MWh/8765h=200MW

Avatar Fallback

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537055
Vedproducent skrev:
ocke skrev:Nja, det där går nog inte att jämföra med att försöka lagra el. Gbg Energi hade ju något samarbete med ett bolag som försöker lagra energi i salt för att sedan göra om det till el. Men detta är främst för solgeneratorer och för att hålla dessa turbinerna varma under natten om jag fattat rätt.
Off topic men har för mig att man tittat på detta länge i Gbg t.ex använda bergrummen som finns men att det inte funnit lönsamhet. Förvånar mig dock att man bygger ack.tank i ett så stort fjärrvärmenät då även nätet går att ladda ganska bra.

Nej det är absolut inte att jämföra med ellagring. Det var aldrig tanken med inlägget. Men däremot el som man skapar värme av kan man ju lagra några dagar som det andra exemplet.
Man kan ju alltid testa med varmvattenberedaren. Men det blir lite lurigt med värmen. Elen är billigast på natten men det är även då som det är kallast = mest värmebehov. Du måste alltså ha dubbla eleffekten på natten då du både värmer tanken och huset samtidigt. (Inte riktigt hela sanningen då elabonemanget är dimensionerat efter kallaste dagen/timmen och den inträffar ju bara ett fåtal timmar på året.) Sedan blir det ju även ett problem att få ut värmen ur tanken till alla rum vilket troligen landar i att det inte är mycket dyrare att sätta in vattenburet i hela huset.

Avatar Fallback

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

Hema  
#537056
ocke skrev:Nja, det där går nog inte att jämföra med att försöka lagra el. Gbg Energi hade ju något samarbete med ett bolag som försöker lagra energi i salt för att sedan göra om det till el. Men detta är främst för solgeneratorer och för att hålla dessa turbinerna varma under natten om jag fattat rätt.
Off topic men har för mig att man tittat på detta länge i Gbg t.ex använda bergrummen som finns men att det inte funnit lönsamhet. Förvånar mig dock att man bygger ack.tank i ett så stort fjärrvärmenät då även nätet går att ladda ganska bra.

Borås har en stor acctank inkopplad till fjärrvärmen, tyvärr håller de på och flyttar värmeverket, så termosen kommer hamna fel..

Avatar Fallback

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

Hema  
#537058 Med nya elmätare (byta igen) kommer Vattenfall införa nytt system för att ta betalt för nätkostnaden. (ca, år 2020)
https://www.nyteknik.se/energi/vattenfall-ska-infora-effekttariffer-trangselskatt-for-elkunder-6941047

Ser ljusare ut för de med vattenburet och vedpanna.

Avatar Fallback

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537061
Hema skrev:
ocke skrev:Nja, det där går nog inte att jämföra med att försöka lagra el. Gbg Energi hade ju något samarbete med ett bolag som försöker lagra energi i salt för att sedan göra om det till el. Men detta är främst för solgeneratorer och för att hålla dessa turbinerna varma under natten om jag fattat rätt.
Off topic men har för mig att man tittat på detta länge i Gbg t.ex använda bergrummen som finns men att det inte funnit lönsamhet. Förvånar mig dock att man bygger ack.tank i ett så stort fjärrvärmenät då även nätet går att ladda ganska bra.

Borås har en stor acctank inkopplad till fjärrvärmen, tyvärr håller de på och flyttar värmeverket, så termosen kommer hamna fel..
I Borås eller Gbg? Ryaverket ska la bort innan 2030 om jag fattat saken rätt.

Behöver inte vara helt feltänkt placering. Man har ju oftast bra kapacitet i nätet vid verken d.v.s man ligger på motorvägarna i nätet och kan då flytta energin effektivt.

Avatar Fallback

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537062
Hema skrev:Med nya elmätare (byta igen) kommer Vattenfall införa nytt system för att ta betalt för nätkostnaden. (ca, år 2020)
https://www.nyteknik.se/energi/vattenfall-ska-infora-effekttariffer-trangselskatt-for-elkunder-6941047

Ser ljusare ut för de med vattenburet och vedpanna.
Risken med dessa prislistor är att kunderna inte fattar hur det funkar. Men har man monopol så skiter väll man i det...De som har kunskap är vinnarna skulle jag formulera det.

Avatar Fallback

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537067 Kom att tänka på att det finns en intressant aspekt att jämför Gbg Energis investering med Vattenfalls effekttax. Både vill uppnå samma sak att minska effekttopparna men löser det olika. Man undrar vilket teknik som är bäst samhällsekonomisk och behöver minst investeringar vilket skulle betyda minst klimatpåverkan då vi bör hushålla med resurser.

Användarvisningsbild

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

Vedproducent  
#537072
ocke skrev:
Vedproducent skrev:
ocke skrev:Nja, det där går nog inte att jämföra med att försöka lagra el. Gbg Energi hade ju något samarbete med ett bolag som försöker lagra energi i salt för att sedan göra om det till el. Men detta är främst för solgeneratorer och för att hålla dessa turbinerna varma under natten om jag fattat rätt.
Off topic men har för mig att man tittat på detta länge i Gbg t.ex använda bergrummen som finns men att det inte funnit lönsamhet. Förvånar mig dock att man bygger ack.tank i ett så stort fjärrvärmenät då även nätet går att ladda ganska bra.

Nej det är absolut inte att jämföra med ellagring. Det var aldrig tanken med inlägget. Men däremot el som man skapar värme av kan man ju lagra några dagar som det andra exemplet.
Man kan ju alltid testa med varmvattenberedaren. Men det blir lite lurigt med värmen. Elen är billigast på natten men det är även då som det är kallast = mest värmebehov. Du måste alltså ha dubbla eleffekten på natten då du både värmer tanken och huset samtidigt. (Inte riktigt hela sanningen då elabonemanget är dimensionerat efter kallaste dagen/timmen och den inträffar ju bara ett fåtal timmar på året.) Sedan blir det ju även ett problem att få ut värmen ur tanken till alla rum vilket troligen landar i att det inte är mycket dyrare att sätta in vattenburet i hela huset.
Ja det var ett exempel bara med en liten insats och tänkt som ett tillskott och Inte för att hålla värmen i alla rum för det gör man inte med 20 kWh under en dag ändå när det är som kallast (då får det vara ett välisolerat och litet hus i så fall) Då får man allt ha större tankar i så fall och då får man också ha i beräkningen vad elabonnemanget klarar.

Avatar Fallback

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

Hema  
#537079
ocke skrev:
Hema skrev:
ocke skrev:Nja, det där går nog inte att jämföra med att försöka lagra el. Gbg Energi hade ju något samarbete med ett bolag som försöker lagra energi i salt för att sedan göra om det till el. Men detta är främst för solgeneratorer och för att hålla dessa turbinerna varma under natten om jag fattat rätt.
Off topic men har för mig att man tittat på detta länge i Gbg t.ex använda bergrummen som finns men att det inte funnit lönsamhet. Förvånar mig dock att man bygger ack.tank i ett så stort fjärrvärmenät då även nätet går att ladda ganska bra.

Borås har en stor acctank inkopplad till fjärrvärmen, tyvärr håller de på och flyttar värmeverket, så termosen kommer hamna fel..
I Borås eller Gbg? Ryaverket ska la bort innan 2030 om jag fattat saken rätt.

Behöver inte vara helt feltänkt placering. Man har ju oftast bra kapacitet i nätet vid verken d.v.s man ligger på motorvägarna i nätet och kan då flytta energin effektivt.

Det är planerat att ha alla pannorna på nya stället Solbacken strax söder om Borås. Men de kör sålänge de gamla pannorna håller. De har både flis och soppannor.

Avatar Fallback

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

axwell  
#537086
Vedproducent skrev:Ja det var ett exempel bara med en liten insats och tänkt som ett tillskott och Inte för att hålla värmen i alla rum för det gör man inte med 20 kWh under en dag ändå när det är som kallast (då får det vara ett välisolerat och litet hus i så fall) Då får man allt ha större tankar i så fall och då får man också ha i beräkningen vad elabonnemanget klarar.



Som jag fattade det av tidningsartikeln var en av aktörerna (Vattenfall ?)inne på att slopa skillnaden mellan tex 16A och 25A säkring. Detta i samband med radikala skillnader för priserna beroende när på dygnet förbrukningen sker.
Den som inte har möjlighet att styra kommer att få betala betydligt mer, och vise versa.

Avatar Fallback

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537090 Jag tror Vattenfall har en övertro på hur detta kommer att inverka på topparna. Man ska även notera att elnätstopp inte är det samma som elpristopp och därmed inte behöver inträffa samtidigt. Att försöka applicera och få någon effekt av detta på småförbrukare under 20A skulle jag nog säga är marginellt inte bara av okunskap utan även av att vi är bekväma och att det i slutändan inte kommer ge så mycket besparing för elkunden att försöka anpassa sig efter elnätspriset. Tror det är andra faktorer som styr vårt beteende t.ex. bristen på tid. En skrivbordsmodell som inte är förankrad med verkligheten ;-)

Avatar Fallback

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

axwell  
#537105
ocke skrev:Jag tror Vattenfall har en övertro på hur detta kommer att inverka på topparna. Man ska även notera att elnätstopp inte är det samma som elpristopp och därmed inte behöver inträffa samtidigt. Att försöka applicera och få någon effekt av detta på småförbrukare under 20A skulle jag nog säga är marginellt inte bara av okunskap utan även av att vi är bekväma och att det i slutändan inte kommer ge så mycket besparing för elkunden att försöka anpassa sig efter elnätspriset. Tror det är andra faktorer som styr vårt beteende t.ex. bristen på tid. En skrivbordsmodell som inte är förankrad med verkligheten ;-)


Det här tror jag på även om jag personligen inte känner fullt ut för att anpassa mitt beteende.

Tvätta på nätterna; njaä, centrifugeringen skulle troligen störa min sömn.

Värmepumpen; manipulera nattsänkningen så att det är varmt på nätterna och svalt på dagarna, nej. Men kanske ändå, som pensionär kan jag ju ofta vara hemma och elda morgon&eftermiddag/kväll. :roll:

Elbilen som jag inte har skulle vara enkelt att ladda med lågpristariff.

Tror ju inte att 25A kommer att få samma pris som dagens 16A, självklart blir det en "justering" till minst 25A++

Avatar Fallback

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537141 Ska man inte tacka Sveriges pensionssystem för den elbesparing? ;-)

Personligen tycker jag också om systemet med att betala efter effekt/timme men tror inte det fungerar för gemene man.

Avatar Fallback

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537505 hijackar denna tråd lite i kanten.
Vad säger du @Hema ? :-)
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ny-r ... -klimatmal

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).