Ny Teknik och Elektronik

Kart-app där endast ett knapptryck skapar markörer, finns de

10 inlägg 7756 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kart-app där endast ett knapptryck skapar markörer, finns de

mekefalk  
#537013 Hej
Jag vill ha en kart-app där jag genom att trycka på tex knappen på mitt trådbundna-telefonheadset eller tex knappen som en sån där selfie-stick har som är kopplad med 'phono-kontakten', kan skapa punkter med gps-koordinater på en karta.
Jag vill kunna ha händerna fria när jag går i skogen och med knappen i handen 'klicka' och skapa markörer som jag senare kan gå tillbaka till. Till exmpel för att markera vindfällen, viltspår, skador på plantor m.m. :cry:

MEN finns det? Jag vill inte ta upp telefonen ur fickan och hålla på med pekskärmen varje gång, med sladden inkopplad och appen aktiv i skärm-låst läge vore väl detta en fin-fin app? :-bd

Jag är öppen för förslag men efter att ha googlat runt en hel del så är det bästa jag hittat en 'älgspillningsinventerings-kart-app' men det är inte riktigt samma sak eftersom den är förplanerad där man ska söka upp platser man redan markerat i en PC -tror jag... :roll:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kart-app där endast ett knapptryck skapar markörer, finn

JohannesG  
#537016 Jag är också intresserad av något likvärdigt. 😀

Användarvisningsbild

Re: Kart-app där endast ett knapptryck skapar markörer, finn

Fredrik Reuter  
#537026 Hej,
Jag skulle testa med Flic för några år sedan men det rann ut i sanden. Tror dock den kan fixa biffen...

https://www.kjell.com/se/sortiment/mobi ... ctEALw_wcB

Användarvisningsbild

Re: Kart-app där endast ett knapptryck skapar markörer, finn

mekefalk  
#537044
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Jag skulle testa med Flic för några år sedan men det rann ut i sanden. Tror dock den kan fixa biffen...

https://www.kjell.com/se/sortiment/mobi ... ctEALw_wcB



Se där ja, en knapp m blåtand som jag inte visste om, vi börjar komma framåt tror jag :roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kart-app där endast ett knapptryck skapar markörer, finn

Fredrik Reuter  
#537081 Hej,
Ja, jag tror Flic kan funka då du kan programmera den till att göra saker du annars skulle gjort med fingret på skärmen. Passus får bli om själva kart-appen som ska användas kan köras med släckt skärm. Men det är nog värt att testa om du tror på det. Återkom gärna med resultat!

Avatar Fallback

Re: Kart-app där endast ett knapptryck skapar markörer, finn

WarPeter  
#554820 Söker också efter något liknande men skulle också vilja att man kunde skriva in text för varje markering och sedan få upp detta i en "att-göra-lista".

Hittar ofta saker som behöver åtgärdas när jag är ute och jagar men hinner allt för ofta glömma av hälften.

Avatar Fallback

Re: Kart-app där endast ett knapptryck skapar markörer, finn

MDin  
#554823 Glömska är en företeelse som du definitivt INTE är ensam om. Vill oxå ha en sådan app. Jag glömmer mer än hälften[emoji37]

Avatar Fallback

Re: Kart-app där endast ett knapptryck skapar markörer, finn

Norrtälje  
#554831 Nu är det ingen tillgänglig app och kanske inte heller riktigt för privatmarknaden ännu men plogning åt kommunen sker med GPS enheter i hytten där man aktiverar sig och kan knappa in typ tre programmerbara markörer t.ex hinder på vägen men det skulle lika väl kunna vara en knapp för ett vindfälle eller vad man vill.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=4867612

Kom på en grej till och det kan ju vara värt att kolla på alla appar till geo-caching. Där lägger man ju ut markörer men till allas beskådan som jag förstått.

Användarvisningsbild

Re: Kart-app där endast ett knapptryck skapar markörer, finn

Rasken  
#554887 Jag kör med garmin explorer är ihopkopplad med telefonen. Men det kräver satelit abonnemang. Är nöjd med den lösningen. Satelit motaggaren måste ha fri sikt uppåt för att gps skall fungera, jag har min i jackfickan på vänster arm.

Avatar Fallback

Re: Kart-app där endast ett knapptryck skapar markörer, finn

ÅsaNisse  
#555170 Kolla B&M system i Uppsala. De har ett system som heter MobiWin och en app som jag var med att utveckla som heter FIGO. Det är i grunden avsett för vägunderhåll typ snöröjning, men går att använda till vad man vill. Där kan man markera punkter, ta foto, och skriva kommentarer. Du kan lägga in stigar, vägar och mäta längder på dessa mm. Bara fantasin begränsar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).