Arbetskläder för skogen

Huggarbyxor har aldrig knäskydd, varför??

30 inlägg 12099 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor har aldrig knäskydd, varför??

Ent  
#536735
Hema skrev:Klart att det går att sy i huggarbyxor, men man får bara sy i yttertyget, aldrig riskera sy fast sågskyddet!


Ok, men kan man med symaskin begränsa sig till yttertyget? Med nål och tråd går det förstås, men får man det så stadigt att det håller i långa loppet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor har aldrig knäskydd, varför??

Hema  
#536807 Har man tålamod och vet vad man gör, är väl allt möjligt. Man kan ju kombinera med lim.

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor har aldrig knäskydd, varför??

Ent  
#536814
Hema skrev:Har man tålamod och vet vad man gör, är väl allt möjligt. Man kan ju kombinera med lim.


Det var ju det också, tid, tålamod och sömnadskunnande... Skralt på alla tre punkter för min del :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor har aldrig knäskydd, varför??

vajnis  
#536864 Här kommer ett par skratt till...
En skomakare får tråd igenom alla material, annars som Hema föreslog - lim.
En båtbyggare kan nog få fast fickor med nit och bricka, typ klink-modellen.

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor har aldrig knäskydd, varför??

Ent  
#538032 Ringde Skogma för säkerhets skull men de hade inga modeller med knäskyddsfickor. De skulle vidarebefordra frågan till inköpsavdelningen så på några år kanske?

Eftersom jag har två fungerande par så går nog Stihls variant bort i detta läge, runt 4000 Kr... Inget som den lokale ÅFen har hemma heller så att man hade kunnat pröva och bli frestad av.

Tjata ni också så kanske vi får lite produktutveckling även på detta område :ymparty: :ymparty:

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor har aldrig knäskydd, varför??

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791097 Har det hänt något sedan 2018, finns det några rimliga skyddsbyxor med inbyggda knäskyddsfickor att köpa 2023? :???:

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor har aldrig knäskydd, varför??

Robertberg  
#791099 Pfanner har knäskyddsfickor för tunna knäskydd, har jag för mig.

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor har aldrig knäskydd, varför??

Ent  
#791106
Robertberg skrev:Pfanner har knäskyddsfickor för tunna knäskydd, har jag för mig.

Jajjamänsan! Det är ganska precis ett år sedan jag blev lycklig ägare till ett par röda Pfanner Ventilation, med invändiga fickor för knäskydd och löstagbara snölås med krok som man fäster i kängorna.

Det satt långt inne, jag fick dubbelkolla med Pfanner och meddela Skogma att de nyare modellerna av Ventilation faktiskt hade dessa fickor (just då hade Skogma bara röda med skyddsfickor, de grå hade inte). Dyra var de, men de sitter perfekt och verkar väldigt gedigna. Rekommenderas starkt, givet att man har passande kroppsform, önskemål om midjehöjd mm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor har aldrig knäskydd, varför??

Ent  
#791111 En lågbudgetvariant som jag hade innanför sågskyddsbyxorna innan Pfanner: Bla Jula säljer Oregons benskydd för ett par hundringar.
https://www.jula.se/catalog/tradgard/ve ... dd-905513/
Ser ut som klassiska hockeybenskydd men smäckrare och med tunnare vaddering. Just på knät är vadderingen i tunnaste laget för knästående jobb nån längre stund, men det ger ändå ett bra skydd vid direkträff. Lite smäckig infästning av resårbanden, men det går att fixa enkelt. Fördel på sätt och vis, dessa skyddar även smalbenet vilket knäskydden inte gör!
Senast redigerad av Ent fre 03 feb 2023, 18:19, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor har aldrig knäskydd, varför??

HannuRöj  
#791119 😀 Husqvarna Technical Robust byxorna har skyddsmaterial i hela framsidan. Lite tunnare material når upp till fickornas höjden.
Gillar på dom. Känns mycket bekväma utan gräns mellan tyngre skydd och lättare dyk.

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor har aldrig knäskydd, varför??

Ent  
#791126
HannuRöj skrev:😀 Husqvarna Technical Robust byxorna har skyddsmaterial i hela framsidan. Lite tunnare material når upp till fickornas höjden.
Gillar på dom. Känns mycket bekväma utan gräns mellan tyngre skydd och lättare dyk.

Säkert alldeles utmärkta brallor, men har de påsar/fickor för knäkuddar, eller är det bara att det är extra kraftigt tyg på knäna? Förutom själva sågskyddet alltså?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor har aldrig knäskydd, varför??

HannuRöj  
#791169
Ent skrev:
HannuRöj skrev:😀 Husqvarna Technical Robust byxorna har skyddsmaterial i hela framsidan. Lite tunnare material når upp till fickornas höjden.
Gillar på dom. Känns mycket bekväma utan gräns mellan tyngre skydd och lättare dyk.

Säkert alldeles utmärkta brallor, men har de påsar/fickor för knäkuddar, eller är det bara att det är extra kraftigt tyg på knäna? Förutom själva sågskyddet alltså?

Jo finns tyvärr inga fickor för extra knäkuddar på dom, bara en styvare innerdyk. Tror den gråfärgade slitstarka tyg på Robust versionen är samma som svarta tyg på vanliga Technical. Samma sågskyddklass, men bättre skydd mot mekaniska faror. 😀

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor har aldrig knäskydd, varför??

Raggarö  
#791171 Eftersom det händer att jag ibland "lättsågar" mig i vänsterbenet (!) så har jag för vana att alltid sy igen (+ limma) skadorna i sågbyxans yttertyg. Det är inte så jädrans svårt (det svåraste brukar att få i björntråden i nålen).

Det borde inte vara så överdrivet jobbigt att sy fast en knäskyddsficka, speciellt med ett nålbrev + fingerborg.

https://symaskinsbodenbutik.se/varumark ... r-sewmate/

Raggarö

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor har aldrig knäskydd, varför??

HannuRöj  
#791185 Kanske svaret på rubrikens fråga är att det är alldeles för svårt för myndigheterna att godkänna en sågskydd som kan användas båda med eller utan extrapaddor.
Tvätta händerna 😇 sparar även kostnader vid tillverkningen.

👍 Med björntråd har jag också fixat ett och annat.

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor har aldrig knäskydd, varför??

Hema  
#791346
Ent skrev:En lågbudgetvariant som jag hade innanför sågskyddsbyxorna innan Pfanner: Bla Jula säljer Oregons benskydd för ett par hundringar.
https://www.jula.se/catalog/tradgard/ve ... dd-905513/
Ser ut som klassiska hockeybenskydd men smäckrare och med tunnare vaddering. Just på knät är vadderingen i tunnaste laget för knästående jobb nån längre stund, men det ger ändå ett bra skydd vid direkträff. Lite smäckig infästning av resårbanden, men det går att fixa enkelt. Fördel på sätt och vis, dessa skyddar även smalbenet vilket knäskydden inte gör!

De skydden är bra om man står o slår sönder sten. Stenflisor gör ont.. Kommer ihåg att jag köpte dem för halva priset, men det var ju några år sedan. Men intressant tips o ha under byxorna, det måste jag testa. 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar