Skogsmässor

Elmia Wood 2009

83 inlägg 36976 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elmia Wood 2009

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53504 Några tips på lite annorlunda turistattraktioner i närheten:

Röttle by strax söder om Gränna. Gamla kvarnar och vattenfall, helt underbart område när äppleträden blommar.

Ryfors bruk nära Mullsjö med Sveriges första bowlingbana.

Linderåsens kafé mellan Gränna och Tranås (om det finns kvar). Skryter med att vara Sveriges minsta kafé med räkmackor som specialité.

Komosse en bit sydväst om Jönköping. En av södra Sveriges största högmossar (kanske inget att skryta me för norrlänningar :wink: )

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Elmia Wood 2009

Fredrik Reuter  
#53512
kjugekarlsson skrev:För det första, jag ska tinga en keps då.
För det andra så går det väl att samla ihop de som besöker under mässan, hade väl inte varit helt fel.

Planen är ju att jag ska försöka upp någon dag.


Hej,
Ja, vi får smida planer under våren, men glöm inte att kepsar fortfarande går att beställa här: viewtopic.php?f=18&t=3864

Det verkade f.ö vara kört med hotell i Jönköping under Elmia, rummen gick nog ganska fort, har för mig det var samma visa 2005.

Posta gärna tips om ni vet om några boenden som fortfarande är lediga.

Vi hörs!

Användarvisningsbild

Re: Elmia Wood 2009

Skogshuggarn  
#53555
totte skrev:Om det kniper med förläggning så kolla i Värnamo också, är väl visserligen en 5 mil men det är motorväg hela vägen så man tar sig snabbt som tusan. Kanske finns nåt i Vaggeryd eller Skillingaryd, ligger utmed E4 neråt Värnamo.


5 mil,,,,,,

Tja, det är ju "nästgårds" för oss Totte :wink: .

Annars kan man kanske hyra in sig under någon gran i närheten av mässområdet?. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Elmia Wood 2009

kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53562
Skogshuggarn skrev:Annars kan man kanske hyra in sig under någon gran i närheten av mässområdet?. :lol:
[/quote]

Senaste 4 skogsmässorna har jag sovit på "campen" brevid bilparkeringen till Mäss-Entren. Brukar vara husbilar/husvagnar m.m i rader, och trevligt är det.
Som "skogsmulle" har man inte så stora krav, det är bara att fälla baksättet i 745:an och sedan är sovplatsen klar.
Vaknar sedan utvilad på morgonen och har i princip 500 m till mässan ;-) Allt klart för en ny späckad dag med skogsmaskiner......
:grin:

Användarvisningsbild

Re: Elmia Wood 2009

Fredrik Reuter  
#53563 Hej,
Behöver man boka campingplats utanför entrén?
Jag noterade campingen 2005 men luskade aldrig vidare då.

Användarvisningsbild

Re: Elmia Wood 2009

Skogshuggarn  
#53564
kockums850 skrev:
Skogshuggarn skrev:Annars kan man kanske hyra in sig under någon gran i närheten av mässområdet?. :lol:


Senaste 4 skogsmässorna har jag sovit på "campen" brevid bilparkeringen till Mäss-Entren. Brukar vara husbilar/husvagnar m.m i rader, och trevligt är det.
Som "skogsmulle" har man inte så stora krav, det är bara att fälla baksättet i 745:an och sedan är sovplatsen klar.
Vaknar sedan utvilad på morgonen och har i princip 500 m till mässan ;-) Allt klart för en ny späckad dag med skogsmaskiner......
:grin:[/quote]

Man kanske skulle dra ner "Norrlandsvagnet" för att få lite "genuin skogshuggarmiljö"" även utanför mässområdet. :lol:

Skämt åsido!,,,,,, campen kan ju vara ett fullgott alt för en natt eller 2.

Användarvisningsbild

Re: Elmia Wood 2009

kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53569
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Behöver man boka campingplats utanför entrén?
Jag noterade campingen 2005 men luskade aldrig vidare då.


Den sk. "Campen" är en uppställningsplats för husvagnar/husbilar/husbussar m.m, Detta för att dessa inte ska hindra den "vanliga" fordonstillströmningen till bilparkeringen.


De är inga problem med att övernatta där. Kostar inget.
Det sätts ut "baja-majjor", men ingen annan service. Men skogsnissar reder ju sig själva :grin: :grin:

Hade ju varit roligt att ha någon typ av enkel "samlingsplats" där för skogforum-medlemmar, efter att mässan stängt för dagen.

Jag själv kommer att vara där mellan Onsdag och Torsdagen.
Senast redigerad av kockums850 sön 15 mar 2009, 16:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Elmia Wood 2009

totte  
#53575
Skogshuggarn skrev:
totte skrev:Om det kniper med förläggning så kolla i Värnamo också, är väl visserligen en 5 mil men det är motorväg hela vägen så man tar sig snabbt som tusan. Kanske finns nåt i Vaggeryd eller Skillingaryd, ligger utmed E4 neråt Värnamo.


5 mil,,,,,,

Tja, det är ju "nästgårds" för oss Totte :wink: .

Annars kan man kanske hyra in sig under någon gran i närheten av mässområdet?. :lol:


Jo, tänkte väl mest på somliga sörlänningar som packar matsäck och övernattningsväska om det är längre än 2 mil :D Var väl själv sån en gång i tiden men det har gått över sen jag flytta till Västerbotten 8)

Användarvisningsbild

Re: Elmia Wood 2009

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53654
Ulf skrev:Elmia AB arrangerar mässor och utställningar inom olika områden...Angående Elmia Wood, så skulle det vara lite svårt att ha en massa skogsmaskiner "in action" på mässområdet varje gång mässan inträffar...Lite dåligt med skog på mässområdet i Jönköping..Därför så har man flyttat ut mässan i "närliggande" skogsområden som har varit tillgängliga, för att kunna visa maskiner och övrigt i dess rätta miljö.
Har du inte varit på mässan Niking, så kan jag råda dig att åka dit..Det är en upplevelse för alla som har ett skogligt intresse..
Det är inte bara, en lekstuga för maskintokiga dårar.. :smile:
Mvh. Ulf


Tja, det finns ju inte mycket åker i närheten av ELMIA, vilket inte hindrar att att Lantbruks-ELMIA arrangeras på själva ELMIA-området.

Jag har aldrig varit på ELMIA Wood tidigare, så den mässan får jag boka in.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Elmia Wood 2009

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53656 Angående boende, så finns det säker bed and breakfast, bo på lantgård, vandrarhem och dylikt. Priset lär dock bli klart högre än normalt om det redan är brist på hotell.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Elmia Wood 2009

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53657
Ulf skrev:
Knegarn skrev: (och min sambo, mer eller mindre under pistolhot)

=))
Det vore väl i princip det enda sättet för att få med min sambo till Elmia en gång till.. =))
Jag frågade lite försiktigt om hon ville följa med..och fick ett svar som mer eller mindre kunde tolkas som om att, hon både gav mig "fingret" och bad mig fara åt varmare trakter..
Hon gillar inte maskiner.. :D
Hon gillar bara klädaffärer och Ikea..
Mvh. Ulf

A6 ligger inte långt bort de har tydligen affärer där.. :)

Avatar Fallback

Re: Elmia Wood 2009

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53669 Kör man inte UNDER A6 Center när man kommer norr ifrån? Jag har för mig det eller det är inte samma jag tänker på? :lol:

Användarvisningsbild

Re: Elmia Wood 2009

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53674 Jo om du kommer på östra sidan Vättern så kör du förbi både Elmias mässområde o A6.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Elmia Wood 2009

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53784 bör man köpa biljett innan eller löser man de där?

Användarvisningsbild

Re: Elmia Wood 2009

Deminer  
#53790 Hmmmm...boende brukar ju alltid kunna bli lite problem!
Kolla hotell Småland i Klevshult, finns hotell i Vrigstad, Värnamo och en del privata alternativ!
Prova att slänga ut en annons på blocket!
I min hemby (där jag även har min skog), som ligger 5 km från mässan brukar det vara fulla hus under mässan.
Jag har redan lovat bort platser så att jag riskerar att få bo på parkeringen utanför mässan själv! ;-)
Kan försöka kolla läget hur det ser ut hos grannarna. Problemet är det att många brukar återkomma år efter år!
Mitt andra problem är jag just nu sitter i en helt annan världsdel och har lite svårt att sådär på dagen kolla upp aktuell status!
Jag återkommer här när jag vet mer!
Sen blir det väl så att den som PM:ar snabbast får chansen!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).