Motorsåg och handhållet

Köpa ny proffssåg i 50kubiks klassen, vilken rekommenderas?

32 inlägg 11240 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa ny proffssåg i 50kubiks klassen, vilken rekommender

Pe_Er_79  
#536285
Göt skrev:6990 kostar en Stihl ms 261 just nu


Finns väl några olika varianter av den sågen. För mig är handtagsvärme en självklarhet. Och den heter Stihl MS 261 C-M VW , bästa priset jag hittar just nu är 7343kr.

Jag börjar vika över mot Jonsered CS 2252 måste jag erkänna. Ligger på ca 5500kr just nu.
Någon mer med erfarenhet av denna Jonsered såg? Annan båge än Husqvarna 550 XPG, men i övrigt så är det i princip samma såg efter vad jag förstår..

Ska Stihlen vara så pass mkt bättre än Jonsered, att den är värd att lägga nästan 2000kr till på? Jag är tveksam...

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny proffssåg i 50kubiks klassen, vilken rekommender

anersimyra  
#536293
Pe_Er_79 skrev:
Göt skrev:6990 kostar en Stihl ms 261 just nu


Finns väl några olika varianter av den sågen. För mig är handtagsvärme en självklarhet. Och den heter Stihl MS 261 C-M VW , bästa priset jag hittar just nu är 7343kr.

Jag börjar vika över mot Jonsered CS 2252 måste jag erkänna. Ligger på ca 5500kr just nu.
Någon mer med erfarenhet av denna Jonsered såg? Annan båge än Husqvarna 550 XPG, men i övrigt så är det i princip samma såg efter vad jag förstår..

Ska Stihlen vara så pass mkt bättre än Jonsered, att den är värd att lägga nästan 2000kr till på? Jag är tveksam...

Jonsered är som sagt en röd 550 med rak båge.. :grin:

Avatar Fallback

Re: Köpa ny proffssåg i 50kubiks klassen, vilken rekommender

Pe_Er_79  
#536304
anersimyra skrev:
Pe_Er_79 skrev:
Göt skrev:6990 kostar en Stihl ms 261 just nu


Finns väl några olika varianter av den sågen. För mig är handtagsvärme en självklarhet. Och den heter Stihl MS 261 C-M VW , bästa priset jag hittar just nu är 7343kr.

Jag börjar vika över mot Jonsered CS 2252 måste jag erkänna. Ligger på ca 5500kr just nu.
Någon mer med erfarenhet av denna Jonsered såg? Annan båge än Husqvarna 550 XPG, men i övrigt så är det i princip samma såg efter vad jag förstår..

Ska Stihlen vara så pass mkt bättre än Jonsered, att den är värd att lägga nästan 2000kr till på? Jag är tveksam...

Jonsered är som sagt en röd 550 med rak båge.. :grin:


Och den bågen lär väl gå att byta, sätta en 550 båge på 2252?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa ny proffssåg i 50kubiks klassen, vilken rekommender

Maxtruman  
#536307 2253 är det som motsvarar 550, 2.8kW
2252 är på 2.5kW

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny proffssåg i 50kubiks klassen, vilken rekommender

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536310 Jonsered 2252 motsvarar väl Husqvarna 545?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Köpa ny proffssåg i 50kubiks klassen, vilken rekommender

Pe_Er_79  
#536311
Maxtruman skrev:2253 är det som motsvarar 550, 2.8kW
2252 är på 2.5kW


Jäpp, blev lite strul med siffrorna där. JONSERED CS 2253 WH ligger just nu på 5700kr.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa ny proffssåg i 50kubiks klassen, vilken rekommender

Hema  
#536314
Pe_Er_79 skrev:
anersimyra skrev:Jonsered är som sagt en röd 550 med rak båge.. :grin:


Och den bågen lär väl gå att byta, sätta en 550 båge på 2252?

Och kastskyddet.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny proffssåg i 50kubiks klassen, vilken rekommender

stegmaster  
#536316 Lite off topic, men jag undrar bara om Jonsered er lite på väg ur marknaden med proff motorsåger??
Det verkar svårt att hitta ÅF här i Norge til Jonsered.
Frågade min lokala handlare, men han visste inget, men han tyckte ochså att det var något på gång.
Hur ser det ut i Sverige?
Kollar jag Jonsered`s websida här i Norge, så får jag bara fram största sågen som 2250 och mindre?? :???:

https://www.jonsered.com/no/products/mo ... r/#X-LARGE

Jula (Norge) hadde rea på Jonsered 2253wh tidligare på bara 5490.- kr, men står nu att modellen er gått ur sortimentet.
https://www.jula.no/catalog/hage/ved-og ... ag-003870/

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny proffssåg i 50kubiks klassen, vilken rekommender

Olof Olofsson  
#536469 Jag har 3 styck HVA 346XP NE 50-kubikare - mellan
drygt 5 år och knappt 10 år gamla - ansågs vara bäst
på sin tid då jag köpte dem som jag förstod ... .

-->> Är nyare sågar bättre ?? :)

MVH

Avatar Fallback

Re: Köpa ny proffssåg i 50kubiks klassen, vilken rekommender

husqvarna_med_sthil  
#536483 För mörkt för att börja hugga så jag skriver lite här istället ... Borde det inte komma nån ny såg i proffsklassen snart 55cc alltså, nån som vet? Börjar själv på att det är dags att byta upp sig till nyare grejer.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny proffssåg i 50kubiks klassen, vilken rekommender

Hema  
#536524 Enligt rykten jobbar hva med en ny 550. Måtte den ha insprutning för deras skull.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny proffssåg i 50kubiks klassen, vilken rekommender

Lumberjack95  
#536546 Jag skulle köpt STIHL haft alldeles för många 550 genom jobben jag huggit för kommer aldrig ta i en 550 igen :) så jag säger Stihl alla dagar i veckan

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny proffssåg i 50kubiks klassen, vilken rekommender

anersimyra  
#536547 Jag noterade i dag när jag var nere i boden att det småläcker bensin från tanklocket på Stihlen när den står upprätt.. :???:

Avatar Fallback

Re: Köpa ny proffssåg i 50kubiks klassen, vilken rekommender

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536550
Lumberjack95 skrev:Jag skulle köpt STIHL haft alldeles för många 550 genom jobben jag huggit för kommer aldrig ta i en 550 igen :) så jag säger Stihl alla dagar i veckan

Har kanske missat någon tråd om varför @Lumberjack95 tycker 550 är mindre bra. Berätta gärna lite kort varför.
Jag har ingen 550 men är nyfiken på orsaken till missnöjet.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny proffssåg i 50kubiks klassen, vilken rekommender

Valmet6400  
#536552 Har haft 550 sedan de kom ut. Började med 242 sedan 346 och jag tycker nog 550 är bästa sågen jag haft hittills. Som tidigare nämnts börjar barnsjukdomarna vara undanröjda. Är inne på nr 5 & 6 nu (farsgubbens inräknade). Enda bekymret vi haft är att ljuddämparna går sönder.

Kan inte säga något om andra märken då jag inte haft något annat.

Hur många timmar har ni fått ur era 550?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).