Arbetskläder för skogen

Huggarbyxor har aldrig knäskydd, varför??

30 inlägg 12092 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Huggarbyxor har aldrig knäskydd, varför??

Ent  
#536205 Alla andra arbetsbyxor har in- eller utvändiga fickor för knäskydd men jag har aldrig sett detta på huggarbyxor. Har lyft frågan i olika sammanhang men den enda (väldigt lama) förklaringen jag fått är att man inte ska stå på knä när man fäller träd...! Så är det naturligtvis, men man kan ju behöva stå på knä när man meckar med sågen, rotar i ryggan, gör upp eld osv.

Det finns alla möjligheter att slå sig på knäna när man jobbar i skogen. Senast i lördags... :(( 😡

Dessutom finns det yrkesverksamma snickare/timmermän som sällan enbart står på fötterna och sågar 8 timmar per dag.

Så, kära tillverkare, distributörer och återförsäljare, varför inga knäskydd? Man kunde ju tom tänka sig nån variant av kuddar som har inbakade trådar för extra sågskydd.

Någon av medlemmarna här som har synpunkter, för eller emot?


Senast redigerad av Ent lör 01 dec 2018, 06:48, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor har aldrig knäskydd, varför??

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536208 För!
Nu kan det bli att man tar motorsågen utan skyddsbyxor ibland för att man vill åt just knäskydden i snickarbyxorna.

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor har aldrig knäskydd, varför??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536209 Det vore nog inget större problem med instoppningsbara knäskydd typ de som ofta finns på vanliga snickarbyxor, möjligtvis bortsett från att någon gren kan fastna där och förhindra en förflyttning.

Annars finns det ju alltid den sortens knäskydd, som spänns fast med kardborrband. (Vanliga tillbehör till kl.a. långfärdsskridskoåkning). Har du prövat dessa?

Edit https://www.xxl.se/lundhags-knee-pads-k ... 38_1_style
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 29 nov 2018, 13:28, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor har aldrig knäskydd, varför??

Djt  
#536210 Stihl x-fit bukser har de lommene du etterspør. Og de selger puter å putte i buksa for de som ønsker.

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor har aldrig knäskydd, varför??

Ent  
#536212 Jepp, testat lösa skydd men de vill på att hasa ner eller vrida sig eller både och. Sedan upplever jag det obekvämt att stå på knä med rem, band osv som skär in eller trycker i knävecket. Har rätt skruttiga knän för övrigt.

Tack för tipset angående byxor från Stihl! Det visar sig att de faktiskt har ett par olika modeller med knäfickor. Men som snål amatör känns ett pris på nästan 4000 Kr ganska saftigt #:-s

Det kanske finns fler fabrikat där ute?
Senast redigerad av Ent tor 29 nov 2018, 14:34, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor har aldrig knäskydd, varför??

källshult  
#536217 På mina gamla pfanner byxor så var det knäskyddsfickor men det verka som dom inte ha kvar det nu längre

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor har aldrig knäskydd, varför??

anersimyra  
#536246 Möjligen har man ansett att knäskydden får byxorna att spänna över knäna vilket får till följd att de lättare sågas igenom.. :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor har aldrig knäskydd, varför??

Ent  
#536320 Jag tänkte faktiskt på att de där Stihl - brallorna ser rätt tighta ut. Om man dessutom stoppar in skydd måste det ju bli väldigt snävt över knäna. Nån som prövat?

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor har aldrig knäskydd, varför??

stone66  
#536324 Har också tänkt tanken varför inte. Jag är van me knäskydd i jobbarbrallorna o när man är i skogen så kastar man sig ner på knäna för man är van me det. Det är ju invant sen 25 år tillbaka. Det gör ont. Vet inte om proffshuggare aldrig går på knä. Man är ju bara amatör på fritiden.

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor har aldrig knäskydd, varför??

mawes01  
#536470 Jag använder stihls x-fit. Köpte de tunnaste knäskydden jag hittade och la in. Efter ett år med knäskydd i skulle jag ha väldigt svårt att vara utan. Förutom stötar skyddar knäskydden även mot kyla (helt plötsligt blev det mysigt att sitta på knä) huruvida knäskydden försämrar sågskyddet har jag än inte behövt testa

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor har aldrig knäskydd, varför??

Ent  
#536472
mawes01 skrev:Jag använder stihls x-fit. Köpte de tunnaste knäskydden jag hittade och la in. Efter ett år med knäskydd i skulle jag ha väldigt svårt att vara utan. Förutom stötar skyddar knäskydden även mot kyla (helt plötsligt blev det mysigt att sitta på knä) huruvida knäskydden försämrar sågskyddet har jag än inte behövt testa


Och det stramar inte över knäskålen eller i knävecket när du har skydden i och står på knä?

Husqvarna verkar inte ha nån motsvarighet. Den lokala ÅFen föreslog annars också nån typ av BMX/downhill cykelknäskydd som man har innanför huggarbyxorna. Rätt dyra grejor förvisso.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor har aldrig knäskydd, varför??

Hema  
#536543 Jag är helt klart för knäskydd. Går ofta ned på ena knät, när jag ska göra riktskäret. 👍

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor har aldrig knäskydd, varför??

vajnis  
#536679 Har du någon som är händig med symaskin i närheten kan den personen kanske fixa till ett par skyddsfickor på dom byxor du har.
Sy fast dom några cm över där du tycker dom sitter bra för byxor tenderar att åka ner lite under jobb.
Är själv snickare och kan inte tänka mig att vara utan. Kemtvättar och andra tvätterier eller kanske grannens fru kan nog tänkas göra jobbet billigt.

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor har aldrig knäskydd, varför??

Ent  
#536686 Bra ide men jag undrar hur det går att sy i huggarbyxor?

För ett antal år sedan tog jag faktiskt knäskyddspåsarna från ett par snickarbyxor och limmade fast på mina dåvarande huggarbyxor. Använde liquisole-klister så de satt fast rätt bra. Liquisole är dock lite dyrt, det går ett par tuber, svårt att få det snyggt och inte så kul att jobba med, jädrans kladd. Och så ska det bli av också...

Så nog går det att lösa men man skulle ju inte behöva hålla på och bygga sig sin skyddsutrustning, eller tvingas köpa det absolut dyraste marknaden har att erbjuda. Folk utbildar sig till designers och det finns de som har sömnad som levebröd. Om man bara orkade fråga någon som använder grejorna också så skulle det säkert bli bra!

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor har aldrig knäskydd, varför??

Hema  
#536725 Klart att det går att sy i huggarbyxor, men man får bara sy i yttertyget, aldrig riskera sy fast sågskyddet!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar