tis 27 nov 2018, 09:39#535831
Men jag misstänker starkt att jag fått ett så kallat måndagsexemplar så det är inte omöjligt att det kan vara damm som stör. Men jag körde hela förra säsongen på samma flis och då även med någon säck sågspån i utan några avbrott. En annan idé fick jag från Fröling när jag pratade med dem för att få leveranstider om det går så långt att Biövärme får köpa tillbaka skiten. Han tänkte högt om det kunde vara sot på rökgastemperaturgivaren. Samtidigt har Biovärme varit hem till mig 4 gånger och även utfört den årliga servicen på pannan så jag tycker väl att de borde ha kollat upp den biten i alla fall.
Jag hade gärna följt fläktarna under tändning om jag bara visste hur man gjorde. Min förra anläggning kunde jag utan och innan men med den här kolossen har jag haft fullt upp att lära mig hitta någorlunda rätt i displayerna. Det är även svårt när jag jobbar borta i veckorna för jag har inte kunnat vara med när de varit hem till mig och felsökt. När man dessutom är tjej och (relativt) ung så känns det ibland som att man förväntas vara helt blåst när det kommer till tekniska saker.
Men nu har tillverkaren i Österrike full access till pannan sedan igår och när jag ringde dem under eftermiddagen hade han märkt efter att följt pannan att den fick för lite bränsle ibland så det hade han ställt upp. Annars hade han då inte sett några konstigheter men min mor som är hemma säger att det varit kallare i huset än normalt så frågan är om det är kylan eller om de fipplat med pannan över natten. Jag hade även skickat en bild på mitt bränsle och det skulle inta vara några problem för pannan enligt honom. Så nu är det bara att vänta.
Diftstoppen minskade i frekvens när Biovärme fjärde gången de var ut ställde
ner bränslemängden så så nu väntar jag bara på att pannan ska börja gå sämre igen efter att han ställt
upp bränslet igen.
Har du automatisk tändning på din panna eller går den som min gamla mer eller mindre konstant?