Motorsåg och handhållet

Husqvarna slutar inte med bensindrivna motorsågar 2022

10 inlägg 4836 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna slutar inte med bensindrivna motorsågar 2022

Fredrik Reuter  
#535665 Det var nog inte bara jag som hajade till när Zalman här på Skogsforum länkade in en video och skrev att Husqvarna lägger ner alla fossilprodukter om fyra år. Påståendet kom från videon som länkades in och det sägs av Bo Normark, ledamot i Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien samt styrelsemedlem i Svenska Kraftnät.

Ordagrant sägs följande:

Det finns ett Svenskt företag som heter Husqvarna. Dom har alltså bestämt sig att om fem år kommer dom inte sälja en enda pryl som har förbränningsmotor. Samtliga maskiner elektrifieras och kommer ha batterier.


Videon lades upp för ganska exakt ett år sedan, det är därför @zalman skriver att det gäller om fyra år, alltså år 2022.

Det är en ganska stor nyhet som jag personligen inte hört talas om så jag ringde och pratade med Husqvarna. Efter samtal med dem så visar det sig att det finns inte alls något sådant beslut inom företaget!

Vissa maskiner kommer garanterat att elektrifieras men långt ifrån alla. Det är till och med så att det idag utvecklas bensindrivna produkter som om de faller väl ut ska lanseras i häradet runt 2022.

Det är viktigt med korrekta uppgifter och därför lyfter jag detta i en egen tråd. Ganska konstigt att en sådan högt uppsatt person inte verkar ägna sig åt någon källkritik…

Här är filmen, spola till ca 19 min för att höra uttalandet.



Här är diskussion där allt startade på Skogsforum: Zalman - Dieselbilar förbjuds?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna slutar inte med bensindrivna motorsågar 2022

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535669 Ännu ett bevis på att foliehattar tar allt mera plats i samhället. 😱

Avatar Fallback

Re: Husqvarna slutar inte med bensindrivna motorsågar 2022

torbjorn_2150  
#535673 Det finns väl all anledning att fråga Bo Normark direkt, och ge honom en möjlighet till korrektion.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna slutar inte med bensindrivna motorsågar 2022

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535687 Problemet med dagens batterisågar stavas batterier. De har helt enkelt alldeles för dålig kapacitet idag för att på allvar kunna konkurrera med dagens bensinmotorsågar. Dessutom fungerar inte dagens Husqvarnabatterier under 10 minusgrader.

Enligt Husqvarna är det alltså inga problem i sig att idag ta fram en stark och hållbar batterisåg, som skulle ha ungefär samma effekt som t.ex. en Husqvarna 3120 XP. Men batteripacket skulle bli alldeles för tungt och klumpigt, om nu batteriet ska räcka till några timmars sågning.

Men visst, kan man lösa batterifrågan, så tror jag att batterisågarna snabbt kommer att ta över.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna slutar inte med bensindrivna motorsågar 2022

Hema  
#535728 Bra jobbat Fredrik, för nog hajade man allt till. 👍

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna slutar inte med bensindrivna motorsågar 2022

Grålle52  
#535731 Personligen tror jag inte ett ord av vad fanatikerna skriver i sina tusentals indoktrineringsinlägg. :-ss

Avatar Fallback

Re: Husqvarna slutar inte med bensindrivna motorsågar 2022

Brorsan  
#535733 Det finns inte så mycket källkritiskt granskande bland vissa elbilsfanatiker här på forumet heller.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna slutar inte med bensindrivna motorsågar 2022

stegmaster  
#535740 "Follow the money", så avslöjas dom fleste folk.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna slutar inte med bensindrivna motorsågar 2022

Stockholm123  
#535756 Jag har tidigare inte riktigt förstått hur så kallade ”Nät-troll” fungerar men har på senare tid blivit varse om fenomenet.

I Sverige har vi tre stora ” makter ” Riksdag, Regering och Media .

Framförallt media har idag mycket stora möjligheter att påverka oss människor och med starka ensidiga och ibland

vinklade argument få oss att ändra åsikt.

Om någon eller några som av egen övertygelse eller för egen vinning vill driva åsikter åt ett för dom önskvärt håll så

finns numer många möjligheter att skriva i olika media på olika forum på nätet, Tvitter, Faceboock m.m.


När någon eller några bombarderar media med deras åsikter så kan det uppfattas som om en stor majoritet av

befolkningen är av samma åsikt.

Media uppfattar det som om något stort och speciellt är på gång och vi rycks med och deras vinklade åsikter får mer

och mer publicitet.

När sedan politikerna och tjänstemännen får nys om det hela så kan även dom ryckas med och

uppfatta mediedrevet som en bred allmän åsikt hos folket.

Mediedrevet drar vidare och det behöver inte alls vara sanningen som kommer fram.

Vi människor har i allmänhet för lite kunskap att se igenom mediedrevet utan vi rycks tyvärr med.

Det kan till och med vara så illa att sanningen inte får plats i mediedrevet eller

att de som driver saken i eget syfte inte vill att sanningen ska komma fram.

Ha en Trevlig kväll !

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna slutar inte med bensindrivna motorsågar 2022

Kvelp  
#540484 Veldig fornuftige ord!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).