Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Kontinutets skogsbruk

8 inlägg 3691 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kontinutets skogsbruk

Erika.  
#535515 Hej
Ska starta mitt företag med häst och kollar nu på kontinutets skogsbruk. Visst börjar det komma mer och mer, vill lära mig så mycket som möjligt så jag har matnyttig kunskap den dagen jag och min häst startar och kan köra ut timmer från skogen åt skogsägare. Sen om ngn kan förklara för mig som vad som menas med enskikt, två skikt tre skikt och fullskikt vore jag glad. Jag kanske har förstått vad det är men är inte så säker. Samt skulle jag vilja veta vad det är för mått på brösthöjd, för jag fattar ju att det inte kan vara min brösthöjd. Många frågor men vill lära mig, nästa vecka ska jag jobba i ett hyggesfritt skogsbruk och dra ut med häst. Ska bli kul.



   TS
Avatar Fallback

Re: Kontinutets skogsbruk

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535523 Lycka till. Du har mycket att lära dig. Men som ett ord på vägen så kan jag nämna att brösthöjd är just din brösthöjd eller 1,3 meter över marken om du är normallång. Man har valt det måttet för att det är ett bra jämförelsetal på träds grovlek och bekvämt att mäta.

Användarvisningsbild

Re: Kontinutets skogsbruk

Erika.  
#535524 Tack.
Ja det är mycket att lära men jag tycker det är jätteintressant. Tror på detta. Bor i Norrbotten så jag vet inte hur vanligt det är här uppe.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kontinutets skogsbruk

axwell  
#535526 Bhd står för "brösthöjdsdiameter", i Sverige är det 130 cm över marken.

Det kanske främmande ordet "riktskär" bör stå i propotion till bhd.

Läs tråden "sveriges tre trädslag", där behandlas skiktuttrycken gång på gång, då en person inte fattat vad som menas.

Avatar Fallback

Re: Kontinutets skogsbruk

Palakangas  
#535527
axwell skrev:
Läs tråden "sveriges tre trädslag", där behandlas skiktuttrycken gång på gång, då en person inte fattat vad som menas.
:-\ ~x(

Avatar Fallback

Re: Kontinutets skogsbruk

axwell  
#535534
Palakangas skrev:av Palakangas » 10 min

axwell skrev:

Läs tråden "sveriges tre trädslag", där behandlas skiktuttrycken gång på gång, då en person inte fattat vad som menas.

:- ~x(

Ajdå, tänkte inte på allt det ensidiga som står där. :oops:

Så: Läs bara det Lars från SLU har skrivit med ett tålamod som gränsar till det orimliga.
Denne Lars tillför otroligt mycket mer än att bara förklara "enskiktat" och tex "fullskiktat".

Tror att han är den som har dom bredaste kunskaperna inom forskningen betr. kontinuitetsskogar.

Användarvisningsbild

Re: Kontinutets skogsbruk

Sne4  
#535571 Jag vill nog säga UNDVIK den tråden som nybörjare i skogen. Det är en svammeltråd utan dess like här. @Lars Lundqvist SLU kommentarer är dock underhållande och det är imponerande vilket tålamod han har, som du kan se återfinns han även som författare till delar i skogsskötselserien.

Skogsskötselserien finns det mycket fakta i, t.ex:
https://www.skogsstyrelsen.se/mer-om-skog/hyggesfritt/

Vad gäller trådar här, så se t.ex följande trådar, där berörs en hel del matnyttigt.
Åtta myter om gallring
Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

Användarvisningsbild

Re: Kontinutets skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#535676
Erika. skrev:Hej
nästa vecka ska jag jobba i ett hyggesfritt skogsbruk och dra ut med häst. Ska bli kul.

Om du bara ska köra ut virke efter en gallring så behöver du egentligen inte kunna nånting om själva skogsskötseln. Det sköter ju den som avverkar träden. Men på sikt är det nog bra om du lär dig även den biten. Skogsskötselserien är matnyttig men den är anpassad för studenter som läser till jägmästare och skogsmästare och inte tänkt som nybörjarlitteratur.
Om du vill lära dig grunderna om hyggesfritt skogsbruk så skulle jag nog rekommendera att du börjar med att lära dig grunderna i "vanligt" skogsbruk, för att få en förståelse för varför man gör som man gör. Du borde kunna hitta nåt slags grundbok om skogsbruk på närmaste bibliotek. Börja där.

Förresten, glömde fråga: Vad är det för häst? Bruksnordis?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).