Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 1069828 visningar 89 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

Ha ha så bra, då täcker det väl in halva behovet för Norrland. Lär ju inte finnas så många som har råd med dessa miljonärsbilar!

Användarvisningsbild

svampbob  
Uvskogen skrev:

Ha ha så bra, då täcker det väl in halva behovet för Norrland. Lär ju inte finnas så många som har råd med dessa miljonärsbilar!

Här ett dagsfärskt exempel på hur det går då vanligt folk i lägenheter börjar köra elbil. Längst ned i tråden finns det en fem år gammal varning för just det.

Nog tror jag Uven att både du och jag hade haft råd att köra Tesla och låtit resten subventionera våra miljösamveten. Men nu lägger vi ju istället pengarna på andra maskiner. :-bd

https://twitter.com/BrownerThanAvg/stat ... 5442632704

Användarvisningsbild

svampbob  
#535529Fem dagars semesterresa med en sambo som jobbar mest hela tiden. Då hinner jag själv både jag själv både läsa och skriva en massa medan hon jobbar.

Jag hittade nu senast denna förklaring kring varför många tror på att självkörande bilar är nära i tid och varför de delvis autonoma systemen är farliga.

http://blog.quirkyllama.org/2018/11/wha ... about.html

Användarvisningsbild

totte  
Zalman skrev:Husqvarna lägger ner alla fossildrivna produkter om 4 år.
De går helt över till el och batterier eftersom de är 15ggr mer effektiva än nuvarande fossila produkter.

"Bo Normark föreläser om Batteri Teknik i hela vårt samhälle (Best Quality för OH bilders läsbarhet)"

Det är rent tragiskt att en person med sådana meriter står och framför en ren lögn och att den lögnen sen vidarebefodras här på Sfo. Fredrik Reuter - Husqvarna slutar inte med bensindrivna motorsågar 2022

Användarvisningsbild

hlb  
#535705Här borde kanske någon moderator ingripit i ett tidigt skede och blockerat skribenter, som sprider fake-news.

Användarvisningsbild

svampbob  
totte skrev:
De går helt över till el och batterier eftersom de är 15ggr mer effektiva än nuvarande fossila produkter.

"Bo Normark föreläser om Batteri Teknik i hela vårt samhälle (Best Quality för OH bilders läsbarhet)"

Det är rent tragiskt att en person med sådana meriter står och framför en ren lögn och att den lögnen sen vidarebefodras här på Sfo. Fredrik Reuter - Husqvarna slutar inte med bensindrivna motorsågar 2022

Här en intressant video från en som vet vad han pratar om. Det finns rätt mycket intressant från Thunderfoot.

Här kan man se att kolväten är ca 100 gånger energitätare än Litium batterier.

jannee  
#535732Det är just p.g.a. Zalmans länkar tråden blivit så pass lång som den blivit. Zalman är ett orakel som i denna tråd spridit sin kunskap.
I min ungdom var jag på ett maranatamöte där evangelisten Målle Lindberg höll predikan, hans och Zalmans profetior verkar vara av samma sanningshalt.

Användarvisningsbild

hlb  
#535735Var i min ungdom en gång och lyssnade till Målle på en marknad. Det blev stimmigt på slutet. Målle tog snabbt kassaskrinet med inträdespengarna och försvann i en Merca, precis innan en urstark smålänning lyfte centralstolpen i tältet och gick ut genom ingången. Det blev tältduk överallt ett tag innan vi kom ut. Tror ni att Zalman kommer att göra detsamma för han lär ju ha sponsorsintäkter.

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
totte skrev:

SVAR:
Jag utgår ifrån att
"Det finns väl all anledning att fråga Bo Normark direkt, och ge honom en möjlighet till korrektion."

Det är väldigt intressant vad han svarar. Vet han nåt som Husqvarna inte vill ska komma ut just nu?

För står ord mot ord, så väcks ju misstankarna att Husqvarna vill sälja slut på sina fossila produkter innan de kör 100% batteridrivna produkter.

Fredrik Reuter, du måste gå till botten med detta!

För batterier kan omsätta 5.600 miljarder kronor – så stor förväntas den globala investeringsvolymen inom marknaden för batterilagring bli de närmsta åren. I takt med att tekniken blir billigare och mer tillgänglig kommer omställningen till förnybar energi att skyndas på, enligt experterna.
”Tekniken utvecklas väldigt snabbt nu”, säger Yayoi Sekine på Bloomberg NEF, i New York.

The Battery Boom Will Draw $620 Billion in Investment by 2040
https://www.bloomberg.com/hyperdrive

EDIT:
Tittar man på Husqvarnas egna hemsida så säger man att man tjänar in
en eldriven häcksax på 14 dagar!

"LITEN INVESTERING. STOR AVKASTNING.
En batteriladdning motsvarar endast en bråkdel av kostnaden för att fylla en bränsletank, vilket innebär att våra sladdlösa trädgårdsverktyg lönar sig snabbare än du kanske tror. Därefter sparar du pengar varje gång du laddar.
NÄR TJÄNAR DU IN KOSTNADEN?"

"BränsleAlkylatbränsle 23kr per liter
BatteriHusqvarna BLi 150 4,2 Ah
ElektricitetNågra ören per laddning
Extra investering80 kr
Observera att det här är uppskattade siffror som kan variera beroende på användning. Genomsnittlig påfyllning uppskattad till 0,5 liter bensin"
https://www.husqvarna.com/se/grasmatta- ... g/batteri/

Kommunerna ställer allt högre miljökrav.
Göteborgs kommun har som villkor att en grästrimmer ska var elektrisk pga bullerkrav.
Senast redigerad av Zalman tis 27 nov 2018, 00:04, redigerad totalt 1 gång.

TS

#535796Rivian lanserar en elpickup med brutala prestanda.

upp till 764hk
4wd, 4 motorer(en motor per hjul)
0-60 miles(0-96kmh) på 3s
drar 5.000kg släp
frigångshöjd 24-36cm
105-180kWh batteri
3 eluttag för verktyg
upp till 64 mils räckvidd

Rivian unveils all-electric pickup truck with unbelievable specs
https://electrek.co/2018/11/26/rivian-r ... kup-specs/

800HP Rivian R1T Electric Pickup Truck

EDIT:
De kommer med en SUV också.

http://products.rivian.com/suv/
Senast redigerad av Zalman tis 27 nov 2018, 00:10, redigerad totalt 1 gång.

TS

#535799Den 28 november skulle Nissan lansera sin nya Nissan Leaf 60kWh. Nissan anser att de är världens största elbilstillverkare(en av dom största i varje fall).

Helt plötsligt så arresteras VDn Carlos Ghosn. Anklagas för att inte ha redovisat sina inkomster korrekt.
Det märkliga är att oftast så blir det bara böter om man fel redovisat sin inkomst.
Beror gripandet egentligen på misstroende mellan Renault och Nissan?
Beror gripandet egentligen på att det finns krafter som vill stoppa lanseringen av Leaf 60kWh?
Beror gripandet egentligen på att det finns ägare från oljeindustrin som vill stoppa Leaf 60kWh?
Men varför sker gripandet just nu, dagar innan Leaf 60kWh lanseringen?
Konsekvensen är i varje fall att lanseringen ställs in.

“Nissan called off the launch of a high-performance Leaf electric car, cancelling Nov. 28 events in Yokohama and Amsterdam.”
https://insideevs.com/nissan-postpones- ... af-e-plus/

Många på nätet tycker att det ligger en hund begraven.

Ghosn Arrest Suspicious,

TS

Hema  
Zalman skrev:
totte skrev:

SVAR:
Jag utgår ifrån att
"Det finns väl all anledning att fråga Bo Normark direkt, och ge honom en möjlighet till korrektion."

Det är väldigt intressant vad han svarar. Vet han nåt som Husqvarna inte vill ska komma ut just nu?

För står ord mot ord, så väcks ju misstankarna att Husqvarna vill sälja slut på sina fossila produkter innan de kör 100% batteridrivna produkter.

Fredrik Reuter, du måste gå till botten med detta!

För batterier kan omsätta 5.600 miljarder kronor – så stor förväntas den globala investeringsvolymen inom marknaden för batterilagring bli de närmsta åren. I takt med att tekniken blir billigare och mer tillgänglig kommer omställningen till förnybar energi att skyndas på, enligt experterna.
”Tekniken utvecklas väldigt snabbt nu”, säger Yayoi Sekine på Bloomberg NEF, i New York.

The Battery Boom Will Draw $620 Billion in Investment by 2040
https://www.bloomberg.com/hyperdrive

EDIT:
Tittar man på Husqvarnas egna hemsida så säger man att man tjänar in
en eldriven häcksax på 14 dagar!

"LITEN INVESTERING. STOR AVKASTNING.
En batteriladdning motsvarar endast en bråkdel av kostnaden för att fylla en bränsletank, vilket innebär att våra sladdlösa trädgårdsverktyg lönar sig snabbare än du kanske tror. Därefter sparar du pengar varje gång du laddar.
NÄR TJÄNAR DU IN KOSTNADEN?"

"BränsleAlkylatbränsle 23kr per liter
BatteriHusqvarna BLi 150 4,2 Ah
ElektricitetNågra ören per laddning
Extra investering80 kr
Observera att det här är uppskattade siffror som kan variera beroende på användning. Genomsnittlig påfyllning uppskattad till 0,5 liter bensin"
https://www.husqvarna.com/se/grasmatta- ... g/batteri/

Kommunerna ställer allt högre miljökrav.
Göteborgs kommun har som villkor att en grästrimmer ska var elektrisk pga bullerkrav.

Jag har haft hva:s 536lixp batterisåg, men jag tyckte inte den dög. Min 339:a gör ett mycket bättre jobb. Samt att mitt ryggbatteri dog. Max 2års garanti.. Mitt var ca 2,5år.(8000:- i sjön typ) Grästrimmer 536lil funkar dock rätt så okey, men det drar batterikraft.. Husqvarna har inte nått ända fram med sin proffsbatteriserie att de kan ersätta bensinmaskiner i mitt tycke.

#535805"Jag har haft hva:s 536lixp batterisåg, men jag tyckte inte den dög. Min 339:a gör ett mycket bättre jobb. Samt att mitt ryggbatteri dog. Max 2års garanti.. Mitt var ca 2,5år.(8000:- i sjön typ) Grästrimmer 536lil funkar dock rätt så okey, men det drar batterikraft.. Husqvarna har inte nått ända fram med sin proffsbatteriserie att de kan ersätta bensinmaskiner i mitt tycke."

Min syster har en 536lixp batterisåg, hon är jättenöjd, lätt, liten, lättstartad.
Hon kan helt enkelt inte få igång min bensinsåg.

Har kört 536lixp själv en del, gillar den, största felet är att jag skulle vilja ha en starkare såg.
Den innebär helt klart lite nya användningsområden, att kapa en vedpinne inomhus är helt plötsligt inte ett problem.

TS

tallen100  
Zalman skrev:"

Har kört 536lixp själv en del, gillar den, största felet är att jag skulle vilja ha en starkare såg.
Den innebär helt klart lite nya användningsområden, att kapa en vedpinne inomhus är helt plötsligt inte ett problem.

Det är inget som helst problem, bågsåg och fogsvans har funnits länge, likaså elsåg med sladd.

#535807Mercedes pratar elbilar, tyvärr klankar de ner på både Tesla och VW.
Att de inte med ett ord nämner Audi e-tron som i mitt tycke är den enda elbilen nu som på allvar konkurrerar med Tesla är märkligt.

"Tesla’s Gigafactory 1 battery cells have a 20% cost advantage over LG, new report says"
"Tesla has long been saying that it is leading competition in terms of battery costs, but now a report is backing up their claims as UBS says that Tesla’s Gigafactory 1 batteries made by Panasonic have a 20% cost advantage over LG."
https://electrek.co/2018/11/20/tesla-gi ... lg-report/

"EQ Talks på Epicenter i Stockholm den 22 november. "Varför vill alla plötsligt köra elbil?"

Efter att ha sett detta klipp så visar de ju att de ligger efter konkurrenterna.
Dessa ligger före:
Jaguar I-Pace
Tesla
Audi e-tron

Volvo satsar ju också stort på elbilar.
De kommer ju med modellerna
XC20
XC40
V40
XC60
XC90

Polestar 1,2,3

"Volvo (SE) builds new battery assembly line in Ghent
Swedish car manufacturer Volvo, owned by the Chinese Geely group, is installing a new assembly line at its Ghent port site. The new line will be used for the assembly of 'battery packs' for the new electric Volvo XC40 that will be launched in 2020."
https://www.flandersinvestmentandtrade. ... e-in-ghent

THE FUTURE IS ELECTRIC: VOLVO BUYS STAKE IN FREEWIRE
Volvo’s Latest Investment Propels Entry Into Electric Car Market
In an effort to compete in the electric car realm and become more eco-friendly, Volvo has added their support to the innovative electric car charging startup, FreeWire. FreeWire provides mobile electric vehicle chargers for the convenience of those needing a quick battery charge when away from home.
https://colorado.ourcommunitynow.com/20 ... -freewire/

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).