Skogsmiljö och Trädlära

Trump: Kratta löv som i Finland och slipp skogsbränderna!

39 inlägg 8210 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trump: Kratta löv som i Finland och slipp skogsbränderna

Camaro1969  
#534706 özz nujen, vare inte han som anlitat akilov svart? vem bryr sig om vad en sån tomte säger

Användarvisningsbild

Re: Trump: Kratta löv som i Finland och slipp skogsbränderna

K-G Olin  
#534719 Handlar tydligen om en felöversättning någon finsk journalist gjort sig skyldig till.

https://www.hbl.fi/artikel/experter-om- ... pT2cUq1TY0

Användarvisningsbild

Re: Trump: Kratta löv som i Finland och slipp skogsbränderna

Camaro1969  
#534721
K-G Olin skrev:Handlar tydligen om en felöversättning någon finsk journalist gjort sig skyldig till.

https://www.hbl.fi/artikel/experter-om- ... pT2cUq1TY0



jo det förstår de flesta, utom de "vänsterblivna" :-bd

Användarvisningsbild

Re: Trump: Kratta löv som i Finland och slipp skogsbränderna

Fredrik Reuter  
#534731 Finlands president säger att han inte har något minne av att pratat "raking" med Trump:

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005903733.html

   TS
Avatar Fallback

Re: Trump: Kratta löv som i Finland och slipp skogsbränderna

massa-ved  
#534742
Camaro1969 skrev:
K-G Olin skrev:Handlar tydligen om en felöversättning någon finsk journalist gjort sig skyldig till.

https://www.hbl.fi/artikel/experter-om- ... pT2cUq1TY0



jo det förstår de flesta, utom de "vänsterblivna" :-bd


Kanske till och med du?

Avatar Fallback

Re: Trump: Kratta löv som i Finland och slipp skogsbränderna

Bosse1  
#534751 Samma problem här som där med miljövänstern, utrivna dammar och "dödved".
Inget vatten och massor med bränsle. om man nu vill förstå det sambandet.
Senast redigerad av Bosse1 ons 21 nov 2018, 21:43, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Trump: Kratta löv som i Finland och slipp skogsbränderna

massa-ved  
#534756
massa-ved skrev:
Camaro1969 skrev:
K-G Olin skrev:Handlar tydligen om en felöversättning någon finsk journalist gjort sig skyldig till.

https://www.hbl.fi/artikel/experter-om- ... pT2cUq1TY0



jo det förstår de flesta, utom de "vänsterblivna" :-bd


Kanske till och med du?


När nån ser en siluett bild av Helsingborgs stadshus och kallar tornet för en stor fet minaret eller när ett foto på några tomma bussäten som har ryggstöd liknande konturerna av kvinnor klädda i niqab startar en hoper med hatiska kommentarer. Kan man fundera på vart det brister mest höger eller vänster. Det finns så många sajter för er som gillar att spy er galla över åsiktsmotståndare både från höger och vänster sidan. Det blir lätt en otrevlig spiral när nån svarar och svar på det osv. De flesta klarar av att framföra sin åsikt utan att nedvärdera andra med motsatta åsikter.

Avatar Fallback

Re: Trump: Kratta löv som i Finland och slipp skogsbränderna

massa-ved  
#534757
Bosse1 skrev:Samma problem här som där med miljörörelsen, utrivna dammar och "dödved".
Inget vatten och massor med bränsle. om man nu vill förstå det sambandet.


Sambandet mellan extrem torka, värme och brand borde ju egentligen inte vara så svårt att förstå. Att vi hade extrem torka och värmebölja verkade inte vara den största orsaken i Sverige enligt vissa utan vi hade fel trädslag :shock: Varför brinner det mer i Grekland, Australien och Kalifornien än tex i sibirien med sin milsvida barrskogar och kalhyggen? För mycket barrskog, felaktigt skogsbruk eller extrema torr och värmeperioder?

Avatar Fallback

Re: Trump: Kratta löv som i Finland och slipp skogsbränderna

jannee  
#534779 Vi alla vet att trä självantänder om det utsätts för något för hög värme under längre period.
Vet du int så prova med att lägga ett vedträd i ugnen, sätt sedan ugnen på ca 60 grader (så går det fortare) efter "några" timmar brinner det i ugnen.
50 grader tar det ca 24 timmar tills veden självantänder.
Inte undra på att hus "oförklarligt" brinner ned :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Trump: Kratta löv som i Finland och slipp skogsbränderna

Hema  
#534851
jannee skrev:Vi alla vet att trä självantänder om det utsätts för något för hög värme under längre period.
Vet du int så prova med att lägga ett vedträd i ugnen, sätt sedan ugnen på ca 60 grader (så går det fortare) efter "några" timmar brinner det i ugnen.
50 grader tar det ca 24 timmar tills veden självantänder.
Inte undra på att hus "oförklarligt" brinner ned :mrgreen:

Intressant!

Avatar Fallback

Re: Trump: Kratta löv som i Finland och slipp skogsbränderna

massa-ved  
#534865
jannee skrev:Vi alla vet att trä självantänder om det utsätts för något för hög värme under längre period.
Vet du int så prova med att lägga ett vedträd i ugnen, sätt sedan ugnen på ca 60 grader (så går det fortare) efter "några" timmar brinner det i ugnen.
50 grader tar det ca 24 timmar tills veden självantänder.
Inte undra på att hus "oförklarligt" brinner ned :mrgreen:


Nja vet alla det? Vi som är uppväxta med vedeldning troligtvis. Men de som aldrig har vart närmare en brinnande träbit än glöden i klotgrillen? Jag hade ved i utrymmet under järnspisen, han som gjorde brandskydds besiktningen blev lite orolig för att det skulle självantända om det låg för länge. Men han lugnade sig när han fick veta att det omsattes ganska fort.

Användarvisningsbild

Re: Trump: Kratta löv som i Finland och slipp skogsbränderna

Camaro1969  
#534902
massa-ved skrev:
Camaro1969 skrev:
K-G Olin skrev:Handlar tydligen om en felöversättning någon finsk journalist gjort sig skyldig till.

https://www.hbl.fi/artikel/experter-om- ... pT2cUq1TY0



jo det förstår de flesta, utom de "vänsterblivna" :-bd


Kanske till och med du?



nä jag har nog svårt att förstå det, liksom jag har svårt att förstå att Trump bara gör massa "dumma" saker, ty det är det enda jag hör i svensk media. är det alltså korrekt? du kan kanske hjälpa mig förstå att han inte har gjort något bra för sitt land. för jag förstår det helt enkelt inte

Avatar Fallback

Re: Trump: Kratta löv som i Finland och slipp skogsbränderna

Danskar´n  
#536865
Camaro1969 skrev:özz nujen, vare inte han som anlitat akilov svart? vem bryr sig om vad en sån tomte säger

Å vem bryr sig om vad idioten Trump tror, tänker å menar?
Jag skulle gilla så hämskt mycket om vi här på SF, kunde slippa för att läsa om honom - han bidrar inte med något positivt överhuvudtaget!

Avatar Fallback

Re: Trump: Kratta löv som i Finland och slipp skogsbränderna

Nybyggeluen  
#536872
Camaro1969 skrev:
massa-ved skrev:
Camaro1969 skrev:[quote="K-G Olin"]Handlar tydligen om en felöversättning någon finsk journalist gjort sig skyldig till.

https://www.hbl.fi/artikel/experter-om- ... pT2cUq1TY0



jo det förstår de flesta, utom de "vänsterblivna" :-bd


Kanske till och med du?



nä jag har nog svårt att förstå det, liksom jag har svårt att förstå att Trump bara gör massa "dumma" saker, ty det är det enda jag hör i svensk media. är det alltså korrekt? du kan kanske hjälpa mig förstå att han inte har gjort något bra för sitt land. för jag förstår det helt enkelt inte[/quote]

Jag bor sedan ett par år i USA, och här tror jag inte debatten om Trump är lika ensidigt vinklad som i Sverige/Europa. Jag har ingen politisk åsikt om honom. Det jag kan konstatera är att oavsett vad man tycker om honom och hans administration kan man välja att lyssna på olika nyheters åsikter och vinklingar (CNN: pro-demokratic, FOX: pro-republican). Man har i alla fall valet att välja inrikting vilket jag kan tycka att man saknar i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Trump: Kratta löv som i Finland och slipp skogsbränderna

Danskar´n  
#536873 Om man är så sugen på att lyssna på sånt idioti, skulle man kanske söka nån annan stans å inte på Skogsforum? 😤 .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).