Skogsnyheter

IKEA ökar skogsinnehavet i Baltikum, nu 120.000 hektar?

1 inlägg 1841 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

IKEA ökar skogsinnehavet i Baltikum, nu 120.000 hektar?

Fredrik Reuter  
#534755 Det verkar som att IKEA genom sitt skogsförvaltningsbolag i Rumänien - IRI Forest Management ökat sitt skogsinnehav i Baltikum. Rejält dessutom. Ska man tro Ryska medier så äger nu IKEA ca 120.000 hektar i Baltikum och bara i Litauen har de ökat sitt innehav med 33% under 2018.

Dessutom verkar det finnas en avsiktsförklaring om att köpa ytterligare 5.000 hektar skog i Litauen inom en snar framtid, detta av GreenGold som styrs av förra statsministern Göran Persson.

I Estland äger nu IKEA 10.000 hektar. I Lettland äger de nu hela 90.000 hektar och som skrivits ovan så har de alltså ökat sitt innehav i Litauen till 20.000 hektar. Totalt 120.000 hektar.

Detta innebär att IKEA ökat sitt skogsinnehav i Baltikum med närmare 70% på två år!

Totalt torde IKEA äga närmare 180.000 hektar totalt, i Rumänien, USA och Baltstaterna.

Bild från Ikea.


Medier i Baltikum skriver att IKEA genom de senaste köpen är Lettlands största privata skogsägare (gissar att det avser både privata och företag, staten äger 50%).
Men när nu Södra köper skogen av Bergvik i Lettland för 3,3 Mdr så blir det nog på håret. Men oavsett så äger IKEA och Södra tillsammans ca 6% av all skog i Lettland.

Mer i ämnet finns i trådarna IKEA köper 10.000 hektar skog i USA, IKEA köper 40.000 hektar skog i Rumänien och Göran Persson köper 15.000 hektar skog i Rumänien.

Här är en av artiklarna som skriver om detta lokalt (bör översättas): https://www.interfax.ru/business/638629
Det är också därför jag lagt till ett frågetecken i titeln. Automatiska översättningar fungerar inte alltid till 100%. Så har du mer info eller vill rätta saker i texten ovan, skriv här nedan!



   TS
Elmia
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).