Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

68 inlägg 21414 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

Fredrik Reuter  
#534377 Glöm det halvljumma kaffet och den övervärmda pirogen, i framtiden ska skogsmaskinsföraren sitta i ett kontorslandskap i en större stad med en mer social miljö och kanske med en sån där kaffemaskin som gör bästa latten.

Det är Skogforsk som i ett konsortium med skogsindustrin har fått 20 miljoner kronor att lägga på att utveckla en självstyrande skotare, något som i förlängningen ska göra att skotarna kan byggas utan hytt och fjärrstyras från kontor, kanske med hel- eller delautomatiserad körning.

Projektet har fått namnet “Auto2” och målet är att ta fram en skotare som kan planera sin körning själv och samtidigt med sensorer skapa en säkerhetszon så att inget farligt händer om en människa kommer för nära skotaren.

Så här skriver SkogForsk själva om Auto2:

Norden är framgångsrika inom hållbart brukande av skogen och tillverkning av skogsmaskinteknik. Men positionen hotas av stagnerande arbetseffektivitet, dålig arbetsmiljömiljö, utsläpp och markpåverkan. Dessutom är det svårt att attrahera arbetskraft, speciellt kvinnor.
Auto2:s vision är att utveckla nyttjandet av skogsråvara som alternativ till fossila material genom ökad automation i skogsmaskiner. Samtidigt ska Sverige stärkas i sin roll som världsledande inom terrängmaskinutrustning. Projektets huvudkomponenter är:

AutoDrive – Autonom terrängkörning

AutoSafety – Säkerhetssystem runt autonoma maskiner

AutoRemote – Fjärrstyrning av skogsmaskiner

Projektet finansieras av Vinnova och skogsbranschen och är ett samarbete mellan en lång rad universitet och företag.


Förutom Skogforsk deltar Komatsu Forest, Unibap, BillerudKorsnäs, SCA, StoraEnso, Södra, Sveaskog, Holmen, BAE Systems, eXtractor, KTH, Umeå universitet, Luleå Tekniska Universitet, och Skogstekniska klustret.

Anledningen till projektet verkar alltså vara att Svensk skogsmaskinutveckling riskerar att stagnera och i förlängningen hamna på kvalplats i tabellen för teknikutveckling.

Det är förståeligt och projekt som detta är i grunden bra. Men det är några saker som jag personligen är orolig för och jag hoppas därför att vi alla tillsammans fångar upp och eliminerar:

Utarmningen av landsbygden i stort, det är ett större problem än många tror.
Kontroll på all data som dessa framtida system genererar. Avverkningsdata är högvaluta och det är viktigt att den finns hos sin rättmätiga ägare.
Småföretagardöden, i detta fall skogsentreprenörerna.

Det som oroar mig är deltagarna i projektet. Driftsätter man ett skarpt system utifrån detta projekt är jag rädd för att det kan komma att se ut som följande:

Skogsbolagen ovan satsar gemensamt, på något sätt, på ett bolag; AB skogsmaskinsfjärrstyrning. De ordnar lokaler i direkt anslutning till Biometria utanför Stockholm där fjärrstyrande skogsmaskinsförare ska sitta och köper egna skogsmaskiner. Tillsammans styr de då över en majoritet av all avverkning i Sverige och äger samtidigt all data som genereras. Då förstår du kanske varför jag listade punkterna ovan?

Ovanstående är kanske att måla den berömde på väggen och jag är den första att jubla om denna tillsynes krassa måndagsdeppiga teori helt saknar förankring i verkligheten. Projektets struktur vittnar dock om att det är något som skulle kunna ske, det är därför viktigt att få på pränt och diskutera.

Samtidigt blir allt lite splittrat. Teknikutveckling är väldigt viktigt och det går inte att sitta still och se på hur framtiden skapas.

Men frågan är då om man inte skulle attackerat denna teknikutveckling på ett mindre men samtidigt effektivare sätt - genom att ta fram en autonom röjningsrobot…?

Vi har ett röjningsberg på över 1 miljon hektar idag i Sverige. Det är problem att få tag på personal som utför skogsröjning. Skogsröjning är kanske den allra viktigaste skogsskötselåtgärden av dem alla.

Tar man fram en röjrobot så jobbar man också i mindre skala - det blir enklare och billigare att skala upp något (från röjrobot till skotare) som man kanske moddat och gjort om i liten skala. Grädden på moset kanske också skulle bli en acceptans hos skogsmaskinsförarna som idag sitter ute i Sveriges skogar?

Sedan tidigare har vi diskuterat dessa frågor, bland annat i trådar som Hack The Harvester, i Finland och Fjärrstyrda och självgående skogsmaskiner i Japan

Tja, vad tycker du om detta, vilken väg vill du gå?

Här är pressmeddelandet: http://www.mynewsdesk.com/se/skogforsk/ ... er-2798782



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

totte  
#534378 Man undrar vad det är meningen att människor skall göra i framtiden, när allt blivit självkörande och automatiskt. Samtidigt som det hela tiden talas om det så drivs det något som kallas arbetslinjen.

Avatar Fallback

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

Lindveden  
#534381
Fredrik Reuter skrev:Glöm det halvljumma kaffet och den övervärmda pirogen, i framtiden ska skogsmaskinsföraren sitta i ett kontorslandskap i en större stad med en mer social miljö och kanske med en sån där kaffemaskin som gör bästa latten.

Det är Skogforsk som i ett konsortium med skogsindustrin har fått 20 miljoner kronor att lägga på att utveckla en självstyrande skotare, något som i förlängningen ska göra att skotarna kan byggas utan hytt och fjärrstyras från kontor, kanske med hel- eller delautomatiserad körning.

Projektet har fått namnet “Auto2” och målet är att ta fram en skotare som kan planera sin körning själv och samtidigt med sensorer skapa en säkerhetszon så att inget farligt händer om en människa kommer för nära skotaren.

Så här skriver SkogForsk själva om Auto2:

Norden är framgångsrika inom hållbart brukande av skogen och tillverkning av skogsmaskinteknik. Men positionen hotas av stagnerande arbetseffektivitet, dålig arbetsmiljömiljö, utsläpp och markpåverkan. Dessutom är det svårt att attrahera arbetskraft, speciellt kvinnor.
Auto2:s vision är att utveckla nyttjandet av skogsråvara som alternativ till fossila material genom ökad automation i skogsmaskiner. Samtidigt ska Sverige stärkas i sin roll som världsledande inom terrängmaskinutrustning. Projektets huvudkomponenter är:

AutoDrive – Autonom terrängkörning

AutoSafety – Säkerhetssystem runt autonoma maskiner

AutoRemote – Fjärrstyrning av skogsmaskiner

Projektet finansieras av Vinnova och skogsbranschen och är ett samarbete mellan en lång rad universitet och företag.


Förutom Skogforsk deltar Komatsu Forest, Unibap, BillerudKorsnäs, SCA, StoraEnso, Södra, Sveaskog, Holmen, BAE Systems, eXtractor, KTH, Umeå universitet, Luleå Tekniska Universitet, och Skogstekniska klustret.

Anledningen till projektet verkar alltså vara att Svensk skogsmaskinutveckling riskerar att stagnera och i förlängningen hamna på kvalplats i tabellen för teknikutveckling.

Det är förståeligt och projekt som detta är i grunden bra. Men det är några saker som jag personligen är orolig för och jag hoppas därför att vi alla tillsammans fångar upp och eliminerar:

Utarmningen av landsbygden i stort, det är ett större problem än många tror.
Kontroll på all data som dessa framtida system genererar. Avverkningsdata är högvaluta och det är viktigt att den finns hos sin rättmätiga ägare.
Småföretagardöden, i detta fall skogsentreprenörerna.

Det som oroar mig är deltagarna i projektet. Driftsätter man ett skarpt system utifrån detta projekt är jag rädd för att det kan komma att se ut som följande:

Skogsbolagen ovan satsar gemensamt, på något sätt, på ett bolag; AB skogsmaskinsfjärrstyrning. De ordnar lokaler i direkt anslutning till Biometria utanför Stockholm där fjärrstyrande skogsmaskinsförare ska sitta och köper egna skogsmaskiner. Tillsammans styr de då över en majoritet av all avverkning i Sverige och äger samtidigt all data som genereras. Då förstår du kanske varför jag listade punkterna ovan?

Ovanstående är kanske att måla den berömde på väggen och jag är den första att jubla om denna tillsynes krassa måndagsdeppiga teori helt saknar förankring i verkligheten. Projektets struktur vittnar dock om att det är något som skulle kunna ske, det är därför viktigt att få på pränt och diskutera.

Samtidigt blir allt lite splittrat. Teknikutveckling är väldigt viktigt och det går inte att sitta still och se på hur framtiden skapas.

Men frågan är då om man inte skulle attackerat denna teknikutveckling på ett mindre men samtidigt effektivare sätt - genom att ta fram en autonom röjningsrobot…?

Vi har ett röjningsberg på över 1 miljon hektar idag i Sverige. Det är problem att få tag på personal som utför skogsröjning. Skogsröjning är kanske den allra viktigaste skogsskötselåtgärden av dem alla.

Tar man fram en röjrobot så jobbar man också i mindre skala - det blir enklare och billigare att skala upp något (från röjrobot till skotare) som man kanske moddat och gjort om i liten skala. Grädden på moset kanske också skulle bli en acceptans hos skogsmaskinsförarna som idag sitter ute i Sveriges skogar?

Sedan tidigare har vi diskuterat dessa frågor, bland annat i trådar som Hack The Harvester, i Finland och Fjärrstyrda och självgående skogsmaskiner i Japan

Tja, vad tycker du om detta, vilken väg vill du gå?

Här är pressmeddelandet: http://www.mynewsdesk.com/se/skogforsk/ ... er-2798782
Tanken på självgående skogsmaskiner anser ja personligen helt uppåt väggarna. Vem ska tex ha kontakt med dom privata markägaren som finns idag där många utav markägare är ute o samtalar med maskinfolket ute i deras skogar. Skall dom åka flera mil för att träffa dom som sitter o kör på nåt slags kontor? Skall det finnas nån slags mekaniker standby för att lösa om det går sönder något på maskin,det behöver ju inte va stora grejer som går sönder heller. Räcker ju att en hydraulslang skruvar upp sig o börja läcka eller nån oring som blir dålig... Skall dom som sitter o kör maskinerna på kontoret flera mil bort hoppa in i bilen o köra ut till skogen o konstatera varje gång det krånglar eller ska mekaniker va standby?
När det gäller röjning så anser ja själv att det e bäst o göra som idag, det har testats framåt tillbaka i flera år me olika slags maskiner för ändamålet men inget har fått genomslag. Lättare att göra rätt stamval när man går manuellt idag+att du får me dig det mesta om det blir lite knivigare terräng exempelvis

Avatar Fallback

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534382 Vad sägs om robothuggare som skulle kunna vara rätt så små. De behöver inte vara så effektiva om de inte är så dyra och jobbar jämt. Så kunde man hälsa på sitt huggarlag varje morgon. Tanka och smörja dem och stämpla de träd som de ska hugga under dagen.

Användarvisningsbild

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

Seb macahan  
#534395 Jag har länge funderat över detta med automatisering i skogen. Jag tror: Redan när du planterar sitter det en liten "tag/chip" i rotklumpen eller har vi ett mer utvecklat gps system så varje planta får ett individnummer. Hela hygget får en fil. Denna fil matar du in i röjroboten, som gör en grovröjning och sparar de flesta individer. Efter röjroboten görs en manuell selektiv röjning där man kan finputsa och ta stammar när huuvudstammar mm. Filen följer med även vid gallring och slutavverkning. De kanske till och med lever kvar till markberedning och sen börjar nästa generation. Då med plantrobot som planerar planteringen utifrån den gamla filen. Givetvis blir allt mer autonomt och vi kan se problem som driftstopp på maskinen, detta förhållandevis lilla problem överträffar fördelarna med råge. Sen är det kanske en tråkig utveckling som varken gynnar landsbygden eller arbetstillfällen.
Men den utvecklingen skulle vi i så fall stoppat för 20år sedan när man började avveckla landsbygden och invecklade EU stöden!!!

Användarvisningsbild

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

Fredrik Reuter  
#534397 Hej,
Det var något liknande jag också tänkte för framtiden Seb.
Jag tror också att det är praktiskt genomförbart, dessutom har jag sett tillverkare som visat koncept på dylik robot (på rit-/förstudie planet).

En annan sak är att inte plantera i optimala basvägar. Låt lövet komma där istället och du vet exakt vart basvägen är + att den innehåller både virke och ris tills förstagallringen. Där behöver knappt ens röjas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

Lindveden  
#534398
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Det var något liknande jag också tänkte för framtiden Seb.
Jag tror också att det är praktiskt genomförbart, dessutom har jag sett tillverkare som visat koncept på dylik robot (på rit-/förstudie planet).

En annan sak är att inte plantera i optimala basvägar. Låt lövet komma där istället och du vet exakt vart basvägen är + att den innehåller både virke och ris tills förstagallringen. Där behöver knappt ens röjas.
Det blir ju nästan 2 moment om man skall in med först en röjmaskin o sen manuellt,funderar på vem som står för kostnaden för det känns som det blir en fördyrad röjning vad nu denna röjmaskin har för timkostnad? Sen måste man ju maskinen klara av att välja ut rätt stammar. Alla grövre stam i beståndet kanske inte är att spara. en del kan ju va betraktad som "vargar" i beståndet o dom måste ju bort

Användarvisningsbild

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

källshult  
#534399 För ca 30 år så var det ingen som trodde att det skulle gå att mjölka kor i en robot och det är ett levande djur så varför skulle det inte gå i skogen .

Avatar Fallback

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

röjjare  
#534401 Det är kossan som går till roboten för att bli mjölkad.

Användarvisningsbild

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

JohannesG  
#534402 Förlåt, men fy vad tråkigt det låter. Helt ärligt skulle jag nog hellre gå tillbaka till bågsåg, yxa, häst och släde än att flytta in till ett kontor.

Användarvisningsbild

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

källshult  
#534421
röjjare skrev:Det är kossan som går till roboten för att bli mjölkad.

Nja det är ju så att såna mjökrobot stall är uppbyggda så dom måste gå via roboten för att kunna få mat dom blir tvingade till det. Vi människor på den moderna tekniken på både gott och ont. Teknik utvecklingen i skogen hade nog gåt saktare om vi hade fått bättre betalt för skogsråvaran

Avatar Fallback

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

tallen100  
#534430
källshult skrev:
röjjare skrev:Det är kossan som går till roboten för att bli mjölkad.

Nja det är ju så att såna mjökrobot stall är uppbyggda så dom måste gå via roboten för att kunna få mat dom blir tvingade till det. Vi människor på den moderna tekniken på både gott och ont. Teknik utvecklingen i skogen hade nog gåt saktare om vi hade fått bättre betalt för skogsråvaran

Kanske det går att lära träden att gå ut till avlägget själva :wink:

Avatar Fallback

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534433
källshult skrev:
röjjare skrev:Det är kossan som går till roboten för att bli mjölkad.

Nja det är ju så att såna mjökrobot stall är uppbyggda så dom måste gå via roboten för att kunna få mat dom blir tvingade till det. Vi människor på den moderna tekniken på både gott och ont. Teknik utvecklingen i skogen hade nog gåt saktare om vi hade fått bättre betalt för skogsråvaran


Tvärtom! Lönsamma branscher har råd att forska och teknikutveckla. Olönsamma branscher läggs ner.

Avatar Fallback

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534435 [/quote]
Kanske det går att lära träden att gå ut till avlägget själva :wink:[/quote]

Varför skulle de stanna vid avlägget när de kan marschera ända till industrin.

Avatar Fallback

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

tallen100  
#534436 Tänkte på framkomligheten, det kan bli trafik Stockning :d

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).