Skogsnyheter

Södra köper skogen av Bergvik i Lettland för 3,3 Mdr

19 inlägg 6305 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Södra köper skogen av Bergvik i Lettland för 3,3 Mdr

Seb macahan  
#533641
DenimDude skrev:Frågan är vad medlemmarna tjänar mest på? Att Södra får tag i billig massaved i Baltikum och kan hålla nere priserna i Sverige och därmed får lite bättre rörelseresultat -> utdelning till medlemmarna. Eller att Södra inte har tillgång till billig massaved och tvingas betala medlemmarna bättre för den råvara de levererar? Rent spontant hade jag (om jag var medlem) föredragit det sistnämnda...


Utan att ha några belägg för mina indicier här men, vad är det som säger att massaveden blir billig? Har Södra köpt för marknadspris och ska frakta till Sverige. Är det helt självklart att det blir billigt?
Och nu djupvatten, kan det vara mindre intressant för Bergvik att äga skog i Baltikum efter stormarna om bankskandaler? Vi har ju sett hur stort Stora Ensos samvete har varit tidigare (tänker på Afrika historien). Ja det var djupa vatten,men kanske inte helt galet!!??

Elmia
Avatar Fallback

Re: Södra köper skogen av Bergvik i Lettland för 3,3 Mdr

Hema  
#533776 Det är väl alltid intressant att säkra massabehovet, men vad hindrar Södra att bygga ett massabruk även där?

Avatar Fallback

Re: Södra köper skogen av Bergvik i Lettland för 3,3 Mdr

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533791 Förhoppningsvis förvaltningsrådet

Avatar Fallback

Re: Södra köper skogen av Bergvik i Lettland för 3,3 Mdr

JoTh  
#533926 För en annan som inte är Södra medlem, hade det varit positivare om Södra skogsägarna hade utökat sitt virkesfångstområde in till sin industri genom lågprisdiket mellan Sverige och samarbetat in i Mellanskogs land.
Då hade det även missgynnat de ogina snåljåparna Stora Enso, istället för som i nuläget verkar gynnats av privatskogsbruket i Söder.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).