Motorsåg och handhållet

Montera primer blåsa på Husqvarna 340?

13 inlägg 4219 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Montera primer blåsa på Husqvarna 340?

Axa  
#533342 Hej på er.
Är det någon hær som modifierat någon såg som ej haft primer som orginal?
Min gamla 340 går väldigt bra, men ær ibland irriterande svårartad kall..



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Montera primer blåsa på Husqvarna 340?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533352 De som inte har ska starta hyfsat lätt ändå. De flesta 340 puffar till under 5 drag och ska igång under 8 annars är det felsök som gäller.

Användarvisningsbild

Re: Montera primer blåsa på Husqvarna 340?

totte  
#533358 En såg som är svårstartad skall servas. Oftast är det nya membran som behövs. Ett gammalt lite styvnat pumpmembran kan fortfarande fungera när sågen går, men har svårt att få fram soppan med de impulser som blir bara av att dra i snöret. Sen är det vanligen inte fel att byta tänsdstift och se över slangarna.

Användarvisningsbild

Re: Montera primer blåsa på Husqvarna 340?

Axa  
#533363 Ok gammalt och stelt pumpmembran är nog en trolig orsak. Det här ibland känts som att sågen är lite svag på fullgas och därför stoppar snabbare än vad jag klarar styra med trycket på kedjan även med sylskarp kedja.
Kan det bero på samma orsak? Dvs att pumpen ej klarar pumps fram maximalt med benzin vid fullgas..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Montera primer blåsa på Husqvarna 340?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533367 Går nog inte att eftermontera husqvarnas pump eftersom förgasaren inte har någon returslang. Eller det går ju men risken är att man får en jäkligt svårstartad såg om man råkar pumpa för mycket och surar ner sågen.

Men jag håller med övriga, bättre att kolla varför den är svårstartad. Speciellt när den är kall, i mitt tycke har man störst nytta av primern när man kört slut på bensin, fyllt på och ska till att starta igen, då är det skönt att kunna pumpa fram bränslet så man slipper dra så många gånger.

Användarvisningsbild

Re: Montera primer blåsa på Husqvarna 340?

Björn T  
#533545 Kolla upp alla saker som nämnts tidigare i tråden, men vanligt fel är att bensinslagen är sprucken eller att tankfiltret är tätt. Kan även vara tecken på att sågen drar tjuvluft någonstans.

Användarvisningsbild

Re: Montera primer blåsa på Husqvarna 340?

Axa  
#533552 Ja tjuvluft skall visst vara vanligt på sågar med klämma av plast som håller insuget.. Men osæker på hur man diagnostiserar det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Montera primer blåsa på Husqvarna 340?

Björn T  
#533576 Starta sågen och låt den gå på tomgång och sedan sprutar du lite startgas där det är misstänkt läckage om sågen ändrar varv så har du hittat en läcka.

Användarvisningsbild

Re: Montera primer blåsa på Husqvarna 340?

Axa  
#533578 Smart triks. Det skal prøves imorgen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Montera primer blåsa på Husqvarna 340?

Axa  
#533761 Då var det gjort och avklarat att sågen stoppar momentant när jag sprayar startgas runt insuget. Har provat både med och utan luftfilter för att försäkra mig om att gasen ej sugs in igenom/under filtret.
Denna läcka borde väll kund tätas med Tec7 eller liknande tätningsmassa från utsidan? Någon som provat det istället för att byta till metall klämma?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Montera primer blåsa på Husqvarna 340?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533766 Har provat lite allt möjligt men byta är det som gäller om klämman inte håller tätt.
Likaså om det läcker i insug.
Man kan ha tur o luckas, men delarna är billiga så varför chansa?

Användarvisningsbild

Re: Montera primer blåsa på Husqvarna 340?

Axa  
#533769 Det var mest att jag har en øppen tub Tec7 liggende, men ingen klæmma. Men å andra sidan så blir det nog ingen mer avverkning på ett halvår nu, så gott om tid att beställa en.
Några førslag på varifrån? Ebay? ( Bor i Norge)
Något annat man bør beställa å byta samtidig?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Montera primer blåsa på Husqvarna 340?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534005 Bränsleslang, bränslefilter är bra att byta samtidigt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).