Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Problem Pika 828 Combi

23 inlägg 7734 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem Pika 828 Combi

Uddh  
#533108 Har precis skaffat en Pika 828 Combi med ett Pinox 410 agg.

När jag startar upp maskin + dator startar även Motomit PC programvaran men man ser endast en grå bakgrund.
Ser inga felmeddelanden eller annan info.
Aggregatet går på "krypfart" på i princip alla funktioner.
Kranens funktioner går på på maxfart utan ramper.

Har provat att installera en ny version av Motomit PC i datorn utan resultat.
Har även mätt upp cankabeln mellan hytt och aggregat och den verkar ok.

Någon som har erfarenhet av liknande problem?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Problem Pika 828 Combi

finskpinne  
#533212 PC:n fungerar i princip bara som en display åt motomiten, så problemet är knappast i pc:n. Vissa programversioner i motomit har en varmkörningsfunktion som gör att den går på krypfart innan man aktiverar motomiten. Oftast när man startar motomit så är det bara att trycka Enter för att komma vidare. Provat det?? Vad är det för motomit i maskinen?? Motomit styr knappast kranen, oftast har man skilt styrdon till kranen. T.ex IQAN eller IPS lådor.

Avatar Fallback

Re: Problem Pika 828 Combi

Uddh  
#533277 Den äldre programversionen hette Motomit PC 1.0.3.1
Den nya jag installerade heter 1.0.11.0

Bifogar en bild på den gråa bakgrund man ser efter uppstart.
Ska testa trycka Enter och se om den hoppar igång. Återkommer med resultat.

Verkar vara IQAN till kranen. Finns en mindre display i högra hörnet av hytten som heter IQAN.
I den visas ett felmedelande: Modul offline


$matches[2]


1542094733_iqan.png

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem Pika 828 Combi

finskpinne  
#533279 Jag menade vad för modell på motomit modulen du har, inte progrmavaran i pc:n. Pc:n styr ingenting utan den visar bara den bild som motomit sänder ut. Därför är problemet knappast i pc:n. Motomit huvudenheten finns någonstans i hytten och från den ska det gå en kabel till pc:n. Är den ansluten som den ska? Och är den igång? Brukar vara skilda strömbrytare till pc och motomit, ska gå att köra aggregatet utan att ha igång pc sålänge motomiten är igång. Förstås då kör man ju helt blind.

IQAN modulen har inget som helst att göra med motomit, det är en helt skild historia...

Avatar Fallback

Re: Problem Pika 828 Combi

Bajlon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533280 Tryck på file och välj comport

Användarvisningsbild

Re: Problem Pika 828 Combi

finskpinne  
#533281 Kolla dessutom att det är inställt på rätt ingång i datorn. Under File, sedan properties kollar du så det är inställt på den Com port som du har anslutit apteringsdatorn till pc:n via.

Avatar Fallback

Re: Problem Pika 828 Combi

Uddh  
#533289 - Om jag under file byter till comport 2 (från comport 1) får jag upp ett felmedelande att comport ej är ansluten.
Samma medelande för alla comport-val utom 1:an som inte ger ett felmedelande.

- Angående version av Motomit är jag lite osäker. MCI:n har ett uttag för klave så det borde vara
Motomit PC (eller IT). Bifogar en bild på hur mitt MCI kort ser ut.

- Dioderna på kortet lyser både gult och rött samtidigt.
Har även mätt upp pumputgångarna P1-P4, dessa får ca +27 volt när funktioner i agg. används.
Dioden vid shield utgången blinkar ibland.


1542097397_mci.png

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem Pika 828 Combi

finskpinne  
#533292 Kabeln som är ansluten där det står Display går ju till apteringsdatorn, alltså motomit huvudenheten. Kolla så den är korrekt ansluten. Kolla sedan kabeln som är ansluten där det står Communication, det ska sitta i pc:n.

Användarvisningsbild

Re: Problem Pika 828 Combi

finskpinne  
#533378 Sedan kan man ju undra hur dom styr pumpen?? Det är ju inga kablar anslutna till pumpstyrningsutgångarna!? Jag har ingen erfarenhet av Pika så det är svårt att säga... Vanligen tas styrströmmen till pumpen från motomit. Vete fasen hur dom tänkt där... Det är ju förstås lite speciellt när det är en combimaskin... Om ingen pumpstyrning är ansluten så går den ju på lågtryck, därav krypfarten.

Avatar Fallback

Re: Problem Pika 828 Combi

Lindveden  
#533399
finskpinne skrev:Sedan kan man ju undra hur dom styr pumpen?? Det är ju inga kablar anslutna till pumpstyrningsutgångarna!? Jag har ingen erfarenhet av Pika så det är svårt att säga... Vanligen tas styrströmmen till pumpen från motomit. Vete fasen hur dom tänkt där... Det är ju förstås lite speciellt när det är en combimaskin... Om ingen pumpstyrning är ansluten så går den ju på lågtryck, därav krypfarten.
Tror att iqan styr signalerna till pumpen. Brukade vara så på andra maskin märken jag har erfarenhet av med samma system

Användarvisningsbild

Re: Problem Pika 828 Combi

finskpinne  
#533404 Det gör det nog på min logset också, men motomit är ju ändå kopplad till maskinens styrsystem via can bus. Iqan vet ju inte annars när aggregatet behöver tryck/flöde.

Avatar Fallback

Re: Problem Pika 828 Combi

Uddh  
#533493 Bilden på MCI-kortet är tagen från instruktionsboken, på maskinen sitter det kablar ut från P1-P3 (Om jag minns rätt är P4 utan kabel)
Om jag förstått det rätt så skickar dom en signal till pumpstyrningen att agg. ska få tryck.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem Pika 828 Combi

finskpinne  
#533497 Det förklarar ju en del. Jo dom utgångarna används för pumpstyrning. En av dom kan även användas för styrning av ureapump om man använder det.
Piper motomit mct enheten till när du startar den?

Avatar Fallback

Re: Problem Pika 828 Combi

Uddh  
#533539 Japp den piper till efter uppstart, oklart vilken av enheterna som piper. Kan kolla det.
Var sitter MCT-enheten?
Jag har även mätt upp +27 volt mellan utgång P1-P3 och jord när en funktion aktiveras i agg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem Pika 828 Combi

finskpinne  
#533542 Om man har motomit it så är det skärmen som är mct enheten, alltså huvudenheten. Om man har motomit kopplat till en pc så byter man bara ut skärmen mot en svart låda och placerar den nånstans i hytten, och sedan använder man pc:ns skärm istället. För att hitta den är det bara att följa kabeln som är ansluten till Display kontakten på MCI modulen. Troligtvis är den kabeln ikopplaf som den ska vara eftersom MCIn reagerar när du kör aggregatet. Men kabeln från MCI till pc kan det ju va nåt knas med då pcn inte verkar få signalerna från motomit.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).