Skogsmiljö och Trädlära

Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

66 inlägg 16111 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533200 Skapandet av småvatten brukar väl skotaren fixa till med automatik, när det är lite blött i markerna... =))
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

sveakatten  
#533201
Niking skrev:Kolla med värmeverket i din omgivning. Å vad eventuella obehagliga saker i askan beträffar, så lär du knappast äta träden, varför det är ett underordnat problem.
/Niklas


Hmm, tror vi tänker lite olika.

Användarvisningsbild

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

Sne4  
#533217 Lyssnar man med fjärrvärmeverket så borde det gå att få aska från "rätt" bränsle/panna. Inga garantier utan testning, men, men.

Avatar Fallback

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

Hema  
#533219 Man kan ju äta bär och svamp och då vill man helst slippa otrevligheter. Samt tanken på att slänga skit i sin egen skog blir minst sagt knepigt. Okey om det endast är flisa ska, men aska från osorterade sopor, nee där säger skräddaren NEJ.


Avatar Fallback

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

uge  
#533220 Vad jag vet så får aska som kommer från sopförbränning inte användas till skogsgödsling. För närvarande går den till Norge för att fyllas i något gruvhål. Den aska som går till skogen skall komma från flisförbränning.

Användarvisningsbild

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

Kenya Cane  
#533293 Men hur sprider man lämpligast aska från ett värmeverk som inte är hårdgjord eller pelleterad?

Användarvisningsbild

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

Sne4  
#533401 Det var verkligen en diger luntaoch jag kan inte påstå att jag läst den helt.

Främmande trädslag är intressant att de ser som en strategiskt viktig resurs. Jag skulle gärna se en mer tillåtande syn på att använda främmande trädslag som huvudplantor. Att t.ex tillåta ytor på 1,0ha istället för 0,5ha utan något särskilt tillstånd borde underlätta för att öka möjligheterna för att få bärighet för ett prov med en i trakten inte så vanlig trädsort=den som avverkar kan behöva leta köpare på längre avstånd. Att röra andelen främmande trädslag per brukningsenhet misstänker jag sitter hårdare inne, men visst blir möjligheterna annorlunda.

Just dikning ligger mig nära, då en stor del av min mark inte dugt till något annat än al och vide utan dikningen. Jag är av uppfattningen att en dikning, inklusive nydikning bör tillåtas i en större omfattning med ett ändrat regelverk. Vattenvårdande insatser med mindre våtmarker kan vara lämpliga motprestationer, som ju även gynnar den vattenbuffrande förmågan vid plötsliga skyfall och liknande.

Fler tankar?

Användarvisningsbild

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

Torbjörn Johnsen  
#533452 Föreningen Skydda Skogen sågar (inte helt oväntat) Rapporten/Remissen om hur tillväxten kan ökas:

En rapport som tar upp åtgärder som kan öka skogstillväxten på produktiv skogsmark i Sverige har precis släppts av Skogsstyrelsen. Men de flesta åtgärder som tas upp är tyvärr sådana som inte främjar den biologiska mångfalden, klimatet eller skogens hotade arter. Det handlar bland annat om ökad dikesrensning, ökad kvävegödsling, mer askåterföring och torvmarkgödsling, att främja mer främmande träslag och plantförädling. Skydda Skogen är kritisk.

Användarvisningsbild

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533460 Svårt att se hur tillväxten skulle öka, om vi satte av ännu mer mark till biologisk mångfald...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

Fredrik Reuter  
#533481 I dagens Eko kvart i fem igår så togs också remissen upp. Miljörörelsen ställer sig inte bakom remissen. Johanna Sandal på SNF och David Van Der Spoel på Skydda Skogen intervjuas: https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1 ... ramid=4540 (12 min in i programmet).

Konstigt att miljörörelsen får prata helt oemotsagda i Sveriges största nyhetsprogram på radio.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533502 Inte alls konstigt då vi har 54% miljöpartister på SR och förmodligen ännu mer på själva nyhetsredationerna.

Det konstiga är väl möjligtvis att denna snedfördelning tillåts fortsätta utan åtgärd från ledningens sida.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

Brozzlaren  
#533504 Det skulle behövas val av allmänheten till SVT:s styrelse för att vi ska få en helt fungerande demokrati. Dom ägnar sig åt dold propaganda.

Användarvisningsbild

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

Brozzlaren  
#533512 Det är lätt att komma ifrån ämnet, ber om ursäkt för detta.
Tätare mellan gallringarna max 5 år, se till att utnyttja varje plantas tillväxtpotential till max. Längre mellan stickvägarna, låt en manuellhuggare fälla ut mot vägarna. Omloppstiden? Sätt upp en måldiameter knuten till boniteten, det skulle ge bättre tillväxt och dessutom spegla verkligheten på ett bättre sätt.

Avatar Fallback

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

Hema  
#533520
Niking skrev:Inte alls konstigt då vi har 54% miljöpartister på SR och förmodligen ännu mer på själva nyhetsredationerna.

Det konstiga är väl möjligtvis att denna snedfördelning tillåts fortsätta utan åtgärd från ledningens sida.
/Niklas

Ser detta som ett chefs och ledningsproblem på SR/SVT. Bara ta tag i, aldrig mer en sida ska få uttala sig. Skitenkelt om man vill.

Användarvisningsbild

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

p till p  
#535203 Hur ska skogsägare bli motiverade att göra tillväxt främjande åtgärder när det när som helst kan komma någon fågel eller växt och stoppa skogsbruket.
Vem vill avstå från att plantera gran och istället plantera tall och tro att de ska klara sig från viltbetning genom
sprejning tills de är tre till fyra meter höga om det skulle lyckas kan det leda till ett tjäderspel med tillhörande restriktioner.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).