Skogsmiljö och Trädlära

Påverkan på ståndort (ändring av mikroklimatet) på trädnivå?

1 inlägg 1529 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Påverkan på ståndort (ändring av mikroklimatet) på trädnivå?

Fredrik Reuter  
#533016 Ja, det tog ett tag att fundera ut rubriken ovan och jag vet fortfarande inte om den beskriver innehållet i denna tråd värst bra heller.

Men! Något som vi diskuterade vid ett flertal tillfällen vid vår exkursion i torsdags i Mölnbacka var hur man ner på trädindivider ganska drastiskt kan påverka levnadsförhållandena för träden.

Ett bra exempel var när vi besökte den numera nedblåsta jättegranen i Mölnbacka. Lokalt är denna gran mycket känd och trots att den inte har någon längd som skulle kunna gett några rekord så var/är den ordentligt grov (över 4 meter i omkrets när den levde). Efter ett tag kom då frågan upp, varför ramlade den/dog den?

Anledningen var troligtvis att granen var såpass populär att någon beslöt att den borde huggas fram så den syntes bättre och var enklare att ta sig fram till. Vi hittade stubbar nedanför och flera lokala exkursionsdeltagare vittnade om att så också var fallet. Tåndemåla lade då fram en tes om att denna frihuggning, som var i all välmening, gjorde att den dog. Detta genom att stammen fick mer direkt solljus, trädet blev då stressat och då såg troligtvis myror sin chans och angrep trädet.

Vi diskuterade samma ämne vid rekordgranen. Skulle man hugga fram detta träd så är risken stor att det inte klarar det och att också denna gran skulle gå ett bistert öde till mötes.

Baserat på detta tänkte jag att denna tråd kan bli en diskussionstråd om detta fenomen samt också då vilka ståndorter som är känsliga (trädtyp, ålder osv)?

Exempel på frågor kan vara:

- Hur "farligt" är en gallring ur denna aspekt?
- Och dito så kallat hyggesfritt skogsbruk?
- Är det först när träden, och då kanske främst gran, blir gamla som en ändring i mikroklimatet blir farligt?

Fler frågor kan vara; har du själv lärt dig den hårda vägen genom att göra ett ingrepp som inte alls blev som du tänkt?

Jag släpper diskussionen fri i förhoppningen att vi alla kan lära oss något inför framtiden!



   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).